Gå til innhold

Kan jeg kreve depositumet tilbake når bilen ikke var som avtalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg står overfor en situasjon og trenger litt råd. For en stund siden var jeg på utkikk etter en ny bil og kom i kontakt med en selger som hadde en bil til salgs som så veldig bra ut i annonsen. Etter noen samtaler ble vi enige om at jeg skulle betale et depositum på 3000 kroner for at han skulle reservere bilen fram til jeg kunne komme og se på den.

Jeg betalte depositumet og reiste for å se på bilen. Dessverre, da jeg kom frem, var bilen i vesentlig dårligere stand enn det som ble avtalt og beskrevet i annonsen. Jeg ble ganske skuffet over tilstanden og bestemte meg for å ikke kjøpe bilen. Nå står jeg i en situasjon hvor jeg lurer på om jeg har rett til å få tilbake depositumet.

Er det noen som har erfaringer med lignende situasjoner eller juridisk kunnskap om dette? Kan jeg kreve depositumet tilbake når bilen ikke var i den tilstanden som ble avtalt?

Alle råd og erfaringer tas imot med stor takk!

Anonymkode: f24f7...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Totalt idiotisk både av bileier - og deg - å kreve, og få betalt, for å SE på en bil….

Depositum: 

IMG_1799.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ane Rikke skrev (På 8.7.2024 den 16.54):

Selvfølgelig kan du det. Totalt idiotisk både av bileier - og deg - å kreve, og få betalt, for å SE på en bil….

Depositum: 

IMG_1799.jpeg

OP her.
Hvordan er mulighetene dersom selger nekter å tilbakebetale depositumet? Selgeren mener det er håndpenger, men det er spesifisert i samtalen vår (har bevis) at dette er depositum.

AnonymBruker
Skrevet

Spør NAF om hjelp hvis du er medlem. 

Anonymkode: 907bf...f2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spør NAF om hjelp hvis du er medlem. 

Anonymkode: 907bf...f2c

Hvorfor det? Kan jo bare spørre her. For svaret er enkelt. Selvsagt skal TS ha igjen depositumet.

TS: Hvis selger holder igjen depositumet, så ta vare på alle meldinger og sms og bankutskrifter og send alt til forliksrådet. De avgjør en dom som kan tvangsinndrives gjenbnom namsmann.

Det koster rundt en tusenlapp for behandling i forliksrådet, men dersom du krever saksomkostninger så må selger betale deg gebyret hvis du vinner.

Anonymkode: 7ecb7...38a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor det? Kan jo bare spørre her. For svaret er enkelt. Selvsagt skal TS ha igjen depositumet.

TS: Hvis selger holder igjen depositumet, så ta vare på alle meldinger og sms og bankutskrifter og send alt til forliksrådet. De avgjør en dom som kan tvangsinndrives gjenbnom namsmann.

Det koster rundt en tusenlapp for behandling i forliksrådet, men dersom du krever saksomkostninger så må selger betale deg gebyret hvis du vinner.

Spoiler

Takk for innspill!
Tror jeg skal ta dette videre til forliksrådet ettersom selgeren er fastbestemt på at han skal beholde pengene…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

OP her.
Hvordan er mulighetene dersom selger nekter å tilbakebetale depositumet? Selgeren mener det er håndpenger, men det er spesifisert i samtalen vår (har bevis) at dette er depositum.

Hva står det i avtalen og har du lagt inn forbehold om at depositum og avtale om kjøp bare gjelder hvis bilen er i den stand som er beskrevet?.

Det er også relevant hvilke feil det er på bilen og om selgeren har visst om feilene og ikke opplyst om de.

Det heter forresten ikke depositum men håndpenger og det er ganske normalt, greia er at men betaler selger en liten sum for å holde igjen objektet og dette er penger man ikke får igjen. Altså er det en risiko som kjøper tar.

Anonymkode: 028ad...758

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva står det i avtalen og har du lagt inn forbehold om at depositum og avtale om kjøp bare gjelder hvis bilen er i den stand som er beskrevet?.

Det er også relevant hvilke feil det er på bilen og om selgeren har visst om feilene og ikke opplyst om de.

Det heter forresten ikke depositum men håndpenger og det er ganske normalt, greia er at men betaler selger en liten sum for å holde igjen objektet og dette er penger man ikke får igjen. Altså er det en risiko som kjøper tar.

I avtalen med selgeren ble det spesifikt referert til betalingen som et depositum, ikke håndpenger. Dette ble bekreftet både i våre meldinger, og jeg har dokumentasjon som viser at betalingen ble gjort som et depositum.

Når det gjelder bilens tilstand, var det flere vesentlige mangler som ikke ble opplyst om i annonsen eller i samtalene våre. Jeg mener også at disse avvikene er betydelige og gir meg rett til å heve avtalen. Skal også legges til at jeg tok fly tur/retur for å se på bilen. Jeg hadde heller ikke reist ned hvis jeg visste hvordan tilstanden på bilen var ved sjekk.

AnonymBruker
Skrevet

høres ut som en viss bilselger i Telemark 😂

Anonymkode: ec197...d13

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke du har krav på noe tilbake her. Iom "depositumet" ikke var et depositum i dets rette forstand. Les om depositum, det er sum som holdes av i tilfelle skade ved tilbakelevering. Du har ikke levert tilbake noe.

Her tok selger en pris for å holde av bilen for deg, i stedet for å selge den til noen andre. De 3000 var kostnaden for at han ventet med å selge bilen til du hadde sett på den. Om det var urimelig av selger å kreve de 3000??... det vet vi ikke, kanskje ville han blitt kvitt bilen om det ikke var for deg, kanskje ikke..

Samme gjøres veldig ofte ved valpekjøp. Å reservere en valp koster en viss sum. For at selger skal sikre seg mot useriøse henvendelser og slippe å bli sittende med usolgte valper pga folk som ombestemmer seg når andre kjøpere er avvist. Om du kjøper valpen blir "depositumet" trukket fra kjøpsprisen. Om du ombestemmer deg på kjøpet er da "depositumet" den summen selger beholder for bryet med å holde av varen til deg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Krev depositum tilbake. Hvis du først skal ta saken til forliksrådet så ville jeg også krevd for kostnader for å reise å se på bil som var vesentlig dårligere en annonsert. 

AnonymBruker
Skrevet
HW1 skrev (1 time siden):

Krev depositum tilbake. Hvis du først skal ta saken til forliksrådet så ville jeg også krevd for kostnader for å reise å se på bil som var vesentlig dårligere en annonsert. 

Problemet er jo at det ikke er et depositum i juridisk forstand, selv om de kaller det depositum så er det i realiteten håndpenger.

Dette blir det samme som utleiere som krever depositum og setter inn pengene på sin private konto, da regnes det som forskudd på husleie og ikke depositum.

Virker heller ikke som om TS og selgeren hadde avtalt kriteriene for denne summen som ble overført.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette blir det samme som utleiere som krever depositum og setter inn pengene på sin private konto, da regnes det som forskudd på husleie og ikke depositum.

Nei det gjør det ikke. Det kalles irregulært eller ulovlig depositum og kan kreves tilbakebetalt umiddelbart, med renter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Depositum for å se på en bil?? Du har blitt lurt trill rundt…

Anonymkode: 6e081...b47

• Liker 6
Skrevet

Dette er noe av det rareste jeg har hørt på lenge 😄 Depositum for å SE på en bil?!?! 😂 Hvilken jalla-fyr av en bilselger er dette? 😂 Er det Mohammed eller Ola Nordmann? 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (28 minutter siden):

Dette er noe av det rareste jeg har hørt på lenge 😄 Depositum for å SE på en bil?!?! 😂 Hvilken jalla-fyr av en bilselger er dette? 😂 Er det Mohammed eller Ola Nordmann? 😄

Det er vanlig idag. Er for å sikre at en ikke taper for mye når kjøpere trekker seg. 

Det har vært slik i årtier med kjøp av katter og hundevalper feks. 

Anonymkode: 1f59d...3c6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vanlig idag. Er for å sikre at en ikke taper for mye når kjøpere trekker seg. 

Det har vært slik i årtier med kjøp av katter og hundevalper feks. 

Anonymkode: 1f59d...3c6

At det er vanlig på dyr er jeg klar over 😊 Men har aldri hørt om det på bilkjøp 🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (10 timer siden):

Kjøper betalte for å holde av bilen. Det er jo helt legitimt å avtale noe slikt om kjøper vil det. Hen kunne så klart bare latt være også, selger hadde jo ikke sagt noe på det. Men da ville kjøper risikert at bilen ble solgt før hen fikk sett på den. 

Så her var jo det noe kjøper ville. 

Anonymkode: a9886...3b0

AnonymBruker
Skrevet
Florence Nattgal skrev (På 11.7.2024 den 12.49):

Tror ikke du har krav på noe tilbake her. Iom "depositumet" ikke var et depositum i dets rette forstand. Les om depositum, det er sum som holdes av i tilfelle skade ved tilbakelevering. Du har ikke levert tilbake noe.

Her tok selger en pris for å holde av bilen for deg, i stedet for å selge den til noen andre. De 3000 var kostnaden for at han ventet med å selge bilen til du hadde sett på den. Om det var urimelig av selger å kreve de 3000??... det vet vi ikke, kanskje ville han blitt kvitt bilen om det ikke var for deg, kanskje ikke..

Samme gjøres veldig ofte ved valpekjøp. Å reservere en valp koster en viss sum. For at selger skal sikre seg mot useriøse henvendelser og slippe å bli sittende med usolgte valper pga folk som ombestemmer seg når andre kjøpere er avvist. Om du kjøper valpen blir "depositumet" trukket fra kjøpsprisen. Om du ombestemmer deg på kjøpet er da "depositumet" den summen selger beholder for bryet med å holde av varen til deg

TS her.

Forstår det du vil fram til, men dersom selger har holdt tilbake vesentlig informasjon om bilen så er vel saken annerledes?

Jeg vil si dette er et kjøp jeg ikke hadde vurdert hvis dette er noe han hadde opplyst. Vet at kjøper har undersøkelsesplikt, men selger har også en plikt i å si alt han kan om bilen…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjøper betalte for å holde av bilen. Det er jo helt legitimt å avtale noe slikt om kjøper vil det. Hen kunne så klart bare latt være også, selger hadde jo ikke sagt noe på det. Men da ville kjøper risikert at bilen ble solgt før hen fikk sett på den. 

Så her var jo det noe kjøper ville. 

Anonymkode: a9886...3b0

Selvsagt kan kjøper risikere at bilen blir solgt før man rekker å se på den, men det er jo selvsagt en risiko man velger å ta!

Anonymkode: 6e081...b47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...