AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Del Skrevet 8. juli 2024 Vi skal gifte oss i utlandet neste år. Og jeg trenger litt hjelp med 2 ting.. 1. Hvordan formulere invitasjonen riktig? Vi inviterer til bryllup der vi betaler 4 dager med overnatting og full pensjon for alle (ikke drikke utenom bryllups dagen.) men reisen må de betale selv. Vi ønsker virkelig ikke gave. Det at folk er villig til å betale reisen og komme hit er gave nok! Men uasnett hvordan jeg formulerer meg, høres jeg krevende ut 😂 2. Vi har tenkt noe gratis drikke. Apertif, vin/øl til maten, konjak til dessert, og kanskje noe til. Det er bar så folk kan kjøpe det de vil utenom, men vi har virkelig ikke lyst på fylla fest! Jeg drikker ikke selv, og både jeg og samboer liker ikke fylla fester. Hvordan få det frem på en fin måte? Det skal også være mye barn som er invitert, og noen av gjestene er skikkelig party personer 😬 tips til hvordan holde folk på et fint nivå uten å forby alkohol? 🙈 Anonymkode: 88c67...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #2 Del Skrevet 8. juli 2024 Skriv at etter middagen er det mulighet for å kjøpe drikke i baren. Dere kan ikke skrive ar folk ikke kan drikke mer en et visst antall enheter. La heller være å invitere de som dere vet liker å drikke seg fulle. Anonymkode: 7cc26...3a4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #3 Del Skrevet 8. juli 2024 I motsetning til hva man skulle tro på KG, så blir ikke de fleste bryllup fyllefester. jeg har vært i over 30 bryllup, og den eneste gangen det ble fyllefest var da brudens mor pushet sprit på gjestene, og alle brudeparets venner var fra bygda og tidlig i 20-årene. Folk flest blir ikke fulle, bare i godt humør. Som hun over nevner er det bare å skrive at drikke etter middagen kan kjøpes i baren, så folk vet om at de må ha med seg kort (hvis ikke det er på hotell der det kan settes på rommet). Det begrenser seg jo uansett hvor mange gjester man inviterer til utlandet, så du slipper onkel Tor du ikke har sett siden før pandemien. De få dere evt er bekymret for går det jo an å ta det opp med på forhånd. Ang det med reise og overnatting, så skriver du bare en infogreie og legger ved invitasjonen. Der kan du spesifiserer hvordan man kommer seg dit (fly til xxx og deretter tog nr yy til zz stasjon e.l.), at dere betaler for overnatting der og slik fra dato til dato, og evt andre ting som er greit å få med. Skriv at dere ikke ønsker gave, men vær klar over at de fleste kommer til å gi ett elelr annet likevel. Anonymkode: 61fc2...d4c 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #4 Del Skrevet 8. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: 1. Hvordan formulere invitasjonen riktig? Vi inviterer til bryllup der vi betaler 4 dager med overnatting og full pensjon for alle (ikke drikke utenom bryllups dagen.) men reisen må de betale selv. Jeg vil tro beste løsning er å lage en hjemmeside med praktisk info om bryllupet, hvori det forklares som her at dere betaler overnatning og full pensjon ekskl. drikke for fire dager. Ting du ikke betaler for skal ikke nevnes. 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi ønsker virkelig ikke gave. Det at folk er villig til å betale reisen og komme hit er gave nok! Men uasnett hvordan jeg formulerer meg, høres jeg krevende ut Det høres krevende ut, fordi det er krevende. For folk flest er det sannsynligvis billigere å gi en gave til 1000 kr, enn å bruke det tidobbelte på å delta i bryllupet. Men du vil ha "den dyre tingen" av de to. Det mest elegante du kan gjøre er å skrive at gaver frabes og understreke det muntlig for folk som velger å delta. 1 hour ago, AnonymBruker said: 2. Vi har tenkt noe gratis drikke. Apertif, vin/øl til maten, konjak til dessert, og kanskje noe til. Det er bar så folk kan kjøpe det de vil utenom, men vi har virkelig ikke lyst på fylla fest! Jeg drikker ikke selv, og både jeg og samboer liker ikke fylla fester. Hvordan få det frem på en fin måte? Det skal også være mye barn som er invitert, og noen av gjestene er skikkelig party personer 😬 tips til hvordan holde folk på et fint nivå uten å forby alkohol? 🙈 Anonymkode: 88c67...226 Som de andre har svart. Anonymkode: 1f010...436 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #5 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg drikker ikke selv, og både jeg og samboer liker ikke fylla fester. Hvordan få det frem på en fin måte? Det skal også være mye barn som er invitert, og noen av gjestene er skikkelig party personer 😬 tips til hvordan holde folk på et fint nivå uten å forby alkohol? 🙈 Anonymkode: 88c67...226 Du klarer ikke å bestemme hva og hvor mye folk drikker når det er bar der de kan kjøpe akkurat det de vil i. Da må du nesten la være å invitere. Barna skal vel uansett legge seg i rett tid. Anonymkode: 30caa...563 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #6 Del Skrevet 8. juli 2024 Skriv "X dato ønsker vi å invitere dere i bryllupet vårt som finner sted i *land/by*. Vi står for 4 dagers opphold. Reisen må dekkes selv. Vi ønsker selvsagt ikke gaver av den grunn. Mat blir dekket hele dagen på bryllupsdagen. Alkohol blir servert frem til kaffe, etter det er det bar hvor man kan bestille seg noe godt å drikke. Etter vørt ønske setter vi pris på en rolig feiring". Dere må også opplyse om fly og transport til og fra, evt andre ordninger (noen kan kanskje komme 3 døgn, ikke 4), opplyse litt om området og muligheter for mat. Dere bør også opplyse om at dere er behjelpelig med spørsmål og feks bestillinger (eldre, andre som ikke har så mye erfaring med slikt). Håper dere har valgt en by med flere flyavganger og ok priser, enkelt med transport (ikke kun taxi og langt unna flyplass), og muligheter for rimelig mat (butikk, billigere restauranter/pizza osv- ikke kun dyrt). Vet ikke hvor dere skal, men er det en storby hvor man kan reise fre-søn ville jeg heller dekket overnatting for to netter og mat (middag fredag, hele dagen lørdag, frokost/lunsj søndag). Så kan gjestene selv bli lengre om de ønsker. Ikke alle som klarer å ordne seg fri 4 dager. Anonymkode: c9911...80a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skriv "X dato ønsker vi å invitere dere i bryllupet vårt som finner sted i *land/by*. Vi står for 4 dagers opphold. Reisen må dekkes selv. Vi ønsker selvsagt ikke gaver av den grunn. Mat blir dekket hele dagen på bryllupsdagen. Alkohol blir servert frem til kaffe, etter det er det bar hvor man kan bestille seg noe godt å drikke. Etter vørt ønske setter vi pris på en rolig feiring". Dere må også opplyse om fly og transport til og fra, evt andre ordninger (noen kan kanskje komme 3 døgn, ikke 4), opplyse litt om området og muligheter for mat. Dere bør også opplyse om at dere er behjelpelig med spørsmål og feks bestillinger (eldre, andre som ikke har så mye erfaring med slikt). Håper dere har valgt en by med flere flyavganger og ok priser, enkelt med transport (ikke kun taxi og langt unna flyplass), og muligheter for rimelig mat (butikk, billigere restauranter/pizza osv- ikke kun dyrt). Vet ikke hvor dere skal, men er det en storby hvor man kan reise fre-søn ville jeg heller dekket overnatting for to netter og mat (middag fredag, hele dagen lørdag, frokost/lunsj søndag). Så kan gjestene selv bli lengre om de ønsker. Ikke alle som klarer å ordne seg fri 4 dager. Anonymkode: c9911...80a Det står at de dekker hotell og full pensjon i 4 dager, så gjestene vil ikke ha behov for å kjøpe mat eller finne restauranter. Det er et usedvanlig raust brudepar, så gjestene skal kun betale selve reisen. TS, som du ser så er det ikke alle som forstår hva full pensjon betyr, så tror det er viktig at du i invitasjonen forklarer tydelig at dere dekker opphold og mat for gjestene. Det gjør at det blir enklere å delta for de som kanskje har en stram økonomi. Anonymkode: 5ccd7...fb4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #8 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det står at de dekker hotell og full pensjon i 4 dager, så gjestene vil ikke ha behov for å kjøpe mat eller finne restauranter. Det er et usedvanlig raust brudepar, så gjestene skal kun betale selve reisen. TS, som du ser så er det ikke alle som forstår hva full pensjon betyr, så tror det er viktig at du i invitasjonen forklarer tydelig at dere dekker opphold og mat for gjestene. Det gjør at det blir enklere å delta for de som kanskje har en stram økonomi. Anonymkode: 5ccd7...fb4 Da leste jeg feil. Trodde de dekket mat kun bryllupsdagen. Da tenker jeg reisen er ok å dekke selv, så fremt det ikke er 2 mellomlandinger, dårlige flytider, langt fra flyplassen eller et sted hvor flybillettene er usedvanlig dyr. Ts: tenk gjennom hva dere gjør om noen ikke har råd til reisen selv, spesielt nære. Dekker dere dette eller deler da? Dere har vel en viss anelse hvem det evt måtte gjelde. Det skal også være mulig å reservere plasser til alle på flyet, det koster gjerne litt mer og alle må bestemme seg innen en tid. Men da er dere sikret at alle kommer til tidene dere har planlagt. Men da er også alle sikret fly. Anonymkode: c9911...80a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #9 Del Skrevet 8. juli 2024 Sett avslutningspunktet tidlig. Anonymkode: 06771...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #10 Del Skrevet 10. juli 2024 Takk for råd ☺️👍 Det er direkte fly fra oslo, så de fleste trenger ikke mellomlanding😊 er ca 2 timer fra flyplassen, men det går tog, og hotellet har egen buss som går 2 ganger om dagen, ved bestiling! Er et stykke fra byen, så er derfor vi har booket et lite hotell med full pensjon. Vi har booket hele hotellet i 4 dager, men om folk bare vil være der i 2 så er det helt greit, det bestemmer de selv ☺️ Ja det er krevende å be folk bruke 3-4 tusen (?) oer person på denne turen, så er derfor jeg sliter med formuleringen. Skjønner at jeg liksom tar vekk muligheten til å "kjøpe seg ut" med å bare sende en gave 😅 Anonymkode: 88c67...226 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #11 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for råd ☺️👍 Det er direkte fly fra oslo, så de fleste trenger ikke mellomlanding😊 er ca 2 timer fra flyplassen, men det går tog, og hotellet har egen buss som går 2 ganger om dagen, ved bestiling! Er et stykke fra byen, så er derfor vi har booket et lite hotell med full pensjon. Vi har booket hele hotellet i 4 dager, men om folk bare vil være der i 2 så er det helt greit, det bestemmer de selv ☺️ Ja det er krevende å be folk bruke 3-4 tusen (?) oer person på denne turen, så er derfor jeg sliter med formuleringen. Skjønner at jeg liksom tar vekk muligheten til å "kjøpe seg ut" med å bare sende en gave 😅 Anonymkode: 88c67...226 Når du skriver 3-4 tusen, tenker du da 3-4K totalt tur retur, eller per voksen en vei? Anonymkode: 4455b...8e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #12 Del Skrevet 10. juli 2024 Jeg er invitert i to utenlandsbryllup neste år, og begge bryllupene har hjemmeside/facebook-arrangement med en god del utdypende informasjon, også oppdatert informasjon etterhvert som dagen nærmer seg😊 Anonymkode: e5620...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #13 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når du skriver 3-4 tusen, tenker du da 3-4K totalt tur retur, eller per voksen en vei? Anonymkode: 4455b...8e0 Totalt 😊 flyet koster rundt 1000-1500kr per person per vei. (ganske usikker da det er over 1 år til og biletter ikke er til salgs ennå) så + transport til og fra flyplassen så blir det nok rundt den prisen.. 🤔 Håper folk ser på det som en liten ferie som er verdt det 🤞men jeg har full forståelse for at det kan bli litt dyrt for mange, og at de må takke nei. . En familie som er 5 personer kan det bli for dyrt 😬 er defor vi betaler hotell og full pensjon, men vi har desverre ikke råd til å betale reisen til folk 😔 Anonymkode: 88c67...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #14 Del Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er invitert i to utenlandsbryllup neste år, og begge bryllupene har hjemmeside/facebook-arrangement med en god del utdypende informasjon, også oppdatert informasjon etterhvert som dagen nærmer seg😊 Anonymkode: e5620...52c Hvor mye må dere betale? 😊 Og hvordan er ordningen ? 😊 Anonymkode: 88c67...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #15 Del Skrevet 11. juli 2024 Bruk chat gpt, så formulerer den en tekst for deg. Anonymkode: a088d...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #16 Del Skrevet 11. juli 2024 Herre Gud, du kan ikke styre hvor mange enheter voksne mennesker drikker. Du får heller la være å be de du er redd for at drikker for mye. Anonymkode: 9aaaf...bbc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #17 Del Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Herre Gud, du kan ikke styre hvor mange enheter voksne mennesker drikker. Du får heller la være å be de du er redd for at drikker for mye. Anonymkode: 9aaaf...bbc Jeg vet det! 😊er derfor jeg håpet noen hadde gode tips på hva som kan "få ned forbruket" 🙈 kanskje noe som funket hos deres bryllup eller bryllup de har vært i 😅 Og ikke invitere de folkene er desverre ikke et alternativ. Anonymkode: 88c67...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå