Sommerrosen Skrevet 8. juli 2024 #1 Skrevet 8. juli 2024 Jeg og mannen min som har vært gift i snart to år har endret økonomigordelingen oss i mellom. Han betaler alt av regninger mat og forbruk mens jeg betaler når vi skal kjøpe noe til boligen eller når han ønsker at jeg bidrar noe på store regninger. Han har skrevet på melding til meg at han ønsker det og at ikke noe skal betales tilbake av meg ved en eventuell skilsmisse, bortfall etc. Er det et gyldig dokument eller kreves det noe mer for at det skal gjelde?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #2 Skrevet 8. juli 2024 Det spiller ingen rolle hvem som betaler hva av løpende utgifter i et ekteskap, så om han ønsker å betale mer enn deg er det greit. Det som kan ha betydning, i tilfelle brudd,er hvem som eide hus, hytte, bil osv før dere giftet dere. Anonymkode: f78bb...494 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #3 Skrevet 8. juli 2024 Det viktige er hvorvidt dere har felleseie eller om noen av dere har særeie på noe/alt. Ved skilsmisse deles felleseiet likt, med unntak av at man kan skjevdele det man hadde med inn i ekteskapet og det man har arvet. Da spiller det ingen rolle hvordan dere fordeler utgifter. Verdt å merke seg er at det er den enkeltes netto formue som deles. Anonymkode: 6a523...c12 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #4 Skrevet 8. juli 2024 Sommerrosen skrev (4 timer siden): Jeg og mannen min som har vært gift i snart to år har endret økonomigordelingen oss i mellom. Han betaler alt av regninger mat og forbruk mens jeg betaler når vi skal kjøpe noe til boligen eller når han ønsker at jeg bidrar noe på store regninger. Han har skrevet på melding til meg at han ønsker det og at ikke noe skal betales tilbake av meg ved en eventuell skilsmisse, bortfall etc. Er det et gyldig dokument eller kreves det noe mer for at det skal gjelde? I verste fall, siden dere ikke har barn sammen, så kan han ved skilsmisse vise til at han har betalt regninger på hus og hjem, og dermed skal ha en større andel av dette enn deg. Det går fint å ta en time hos en advokat og forhøre deg om hvordan du skal forholde deg til dette og om kvinnefella kan bli en konsekvens om skilsmisse skulle bli aktuelt. Kvinner må ikke sitte og godta alt mulig fra menn! Anonymkode: bc352...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #5 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I verste fall, siden dere ikke har barn sammen, så kan han ved skilsmisse vise til at han har betalt regninger på hus og hjem, og dermed skal ha en større andel av dette enn deg. Det går fint å ta en time hos en advokat og forhøre deg om hvordan du skal forholde deg til dette og om kvinnefella kan bli en konsekvens om skilsmisse skulle bli aktuelt. Kvinner må ikke sitte og godta alt mulig fra menn! Anonymkode: bc352...cd8 Nei. De er gift, så alt de foretar seg under ekteskap vil være 50/50 så lenge de ikke går inn for å avtale særeie. Anonymkode: d563d...e54 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #6 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): I verste fall, siden dere ikke har barn sammen, så kan han ved skilsmisse vise til at han har betalt regninger på hus og hjem, og dermed skal ha en større andel av dette enn deg. Det går fint å ta en time hos en advokat og forhøre deg om hvordan du skal forholde deg til dette og om kvinnefella kan bli en konsekvens om skilsmisse skulle bli aktuelt. Kvinner må ikke sitte og godta alt mulig fra menn! Anonymkode: bc352...cd8 Hvor i ekteskapsloven er dette hjemlet? Anonymkode: d0dac...860 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #7 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): I verste fall, siden dere ikke har barn sammen, så kan han ved skilsmisse vise til at han har betalt regninger på hus og hjem, og dermed skal ha en større andel av dette enn deg. Det går fint å ta en time hos en advokat og forhøre deg om hvordan du skal forholde deg til dette og om kvinnefella kan bli en konsekvens om skilsmisse skulle bli aktuelt. Kvinner må ikke sitte og godta alt mulig fra menn! Anonymkode: bc352...cd8 Er dette jeg er redd for. Håper det ikke stemmer. Anonymkode: 43139...581
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #8 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor i ekteskapsloven er dette hjemlet? Anonymkode: d0dac...860 Det samme lurer jeg på. Anonymkode: 43139...581
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #9 Skrevet 9. juli 2024 Pengene kommer vel fra lønn eller kapitalinntekt. Og alt opptjent i ekteskap er felles. Det har derfor ikke noe å si hvem som trekker kortet på hva. Det var en av grunnene til at vi valgte ekteskap. Å slippe å være pinlig nøyaktig på hvem som betalte lånet, hvem som sparte hva, hvem som handlet dagligvarer, og alt det. Anonymkode: 1f600...d77
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #10 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): I verste fall, siden dere ikke har barn sammen, så kan han ved skilsmisse vise til at han har betalt regninger på hus og hjem, og dermed skal ha en større andel av dette enn deg. Det går fint å ta en time hos en advokat og forhøre deg om hvordan du skal forholde deg til dette og om kvinnefella kan bli en konsekvens om skilsmisse skulle bli aktuelt. Kvinner må ikke sitte og godta alt mulig fra menn! Anonymkode: bc352...cd8 Nei, du... I dette forholdet har jeg utdannelse innen juss og økonomi. Likevel går hele lånet fra hans lønnskonto, og sparing og andre trekk fra min. Ikke bare bommer du her. Men hva i alle dager har barn med saken å gjøre? Anonymkode: 1f600...d77 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #11 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 14.14): Nei, du... I dette forholdet har jeg utdannelse innen juss og økonomi. Likevel går hele lånet fra hans lønnskonto, og sparing og andre trekk fra min. Ikke bare bommer du her. Men hva i alle dager har barn med saken å gjøre? Anonymkode: 1f600...d77 Så det er direkte feil at det kan gå utover meg ved en evt skilsmisse etc.? Anonymkode: 43139...581
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så det er direkte feil at det kan gå utover meg ved en evt skilsmisse etc.? Anonymkode: 43139...581 Så lenge dere er gift og har felleseie, har det ingen betydning for fordeling av verdier. Men den som eier tingen/eiendommen har rett til å få den på sin del. Det samme vil kunne gjelde den som har betalt utgiftene for "tingen". Anonymkode: 6a523...c12
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #13 Skrevet 11. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så lenge dere er gift og har felleseie, har det ingen betydning for fordeling av verdier. Men den som eier tingen/eiendommen har rett til å få den på sin del. Det samme vil kunne gjelde den som har betalt utgiftene for "tingen". Anonymkode: 6a523...c12 Det man tok med seg inn i ekteskapet. Og det er vanskelig å skille etterhvert. Mannen eier bil når man gifter seg. Skilsmisse etter to måneder, enkelt, hans bil. Skilsmisse etter fem år. Han har kjøpt seg ny bil, gamle er solgt, det han har betalt disse årene er fra lønn - midler opptjent i ekteskapet. Bilen er like mye hennes selv om kun han står på papirene. Anonymkode: 1f600...d77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå