AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Del Skrevet 8. juli 2024 Er satt opp på dette av fastlegen siden jeg er over 25 og førstegangs. Har skjønt at jeg må drikke en liten shot og så vente i 2 timer før det tas nytt blodsukker. Gruer meg for dette, da jeg fortsatt spyr om jeg ikke får spist noe ordentlig som f.eks en brødskive eller et knekkebrød. Får ha med meg spypose i bilen så jeg kan stoppe og kaste opp på tur dit evt. Det jeg lurer på er om man kan spise en brødskive rett etter man har drukket den glukoseshotten? Jeg blir regelrett kjempedårlig av å ikke få spist nå når jeg er gravid. Spyr og skjelver og kan i alle fall ikke sitte på en hard plaststol på gangen i 2 timer når jeg blir så dårlig. Jeg må spise annenhver time hele dagen fra med en gang jeg står opp for å være i OK form. Hvis jeg ikke kan spise noe på den tiden tror jeg ikke jeg kan gjennomføre det. Har i utgangspunktet ikke legetime før jeg er satt opp til glukosebelastning. Kan spørre jordmor selvfølgelig når jeg skal dit. Har lest at det er mulig å måle blodsukker hjemme tre ganger daglig over en periode i stedet? Da gjør jeg gladelig heller det. Anonymkode: 601ef...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #2 Del Skrevet 8. juli 2024 Nei, det er en fastende prøve, så hvis du spiser vil du ikke få riktig måling på blodprøve nr. 2. Lurt å snakke med jordmor om hva annet du kan gjøre. Anonymkode: c1268...a6b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #3 Del Skrevet 8. juli 2024 Ta det opp med jordmor. Jeg blir også skamdårlig av å ikke spise på morgenen (og generelt hvis det går alt for lang tid mellom), igså når jeg ikke er gravid. Klarte å gjennomføre glukosebelastningen, men det er det verste jeg har vært med på. Vurdere å droppe flere barn for å slippe den testen igjen.. med de to andre barna målte jeg selv hjemme gjennom hele graviditeten, men det var etter avtale med legen. Legen ville helst jeg skulle ta belastningen da det gir et mer korrekt svar, men blir dårlig bare av tanken. Avtalen gikk også ut på at hvis en måling var høy så skulle jeg ta testen. Slapp unna heldigvis😅 Mener at det heter noe slikt som at hvis du ikke kaster opp den første halve timen så er testen gyldig. Vet mange kaster opp underveis, noe de nok er vandt med pga. normale svangerskapsplager Anonymkode: b5041...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #4 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta det opp med jordmor. Jeg blir også skamdårlig av å ikke spise på morgenen (og generelt hvis det går alt for lang tid mellom), igså når jeg ikke er gravid. Klarte å gjennomføre glukosebelastningen, men det er det verste jeg har vært med på. Vurdere å droppe flere barn for å slippe den testen igjen.. med de to andre barna målte jeg selv hjemme gjennom hele graviditeten, men det var etter avtale med legen. Legen ville helst jeg skulle ta belastningen da det gir et mer korrekt svar, men blir dårlig bare av tanken. Avtalen gikk også ut på at hvis en måling var høy så skulle jeg ta testen. Slapp unna heldigvis😅 Mener at det heter noe slikt som at hvis du ikke kaster opp den første halve timen så er testen gyldig. Vet mange kaster opp underveis, noe de nok er vandt med pga. normale svangerskapsplager Anonymkode: b5041...8de Uff, det høres ikke bra ut! Kanskje jeg skal prøve meg på en slik avtale jeg også, spesielt siden jeg er både normalvektig og ikke har noe diabetes i familien.. Anonymkode: 601ef...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #5 Del Skrevet 8. juli 2024 Les deg opp om hvor sjelden man faktisk får påvist svangerskapsdiabetes dersom man ikke er i risikogruppe, og så ta en vurdering på om du skal ta den eller ikke. Det er vanlig i mange andre vestlige land at dette ikke tilbys en gang. Du bestemmer over kroppen din, og så veier du for og i mot. Jeg tok testen med første barnet, men ikke med det andre. Anonymkode: c33c8...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #6 Del Skrevet 8. juli 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ta det opp med jordmor. Jeg blir også skamdårlig av å ikke spise på morgenen (og generelt hvis det går alt for lang tid mellom), igså når jeg ikke er gravid. Klarte å gjennomføre glukosebelastningen, men det er det verste jeg har vært med på. Vurdere å droppe flere barn for å slippe den testen igjen.. med de to andre barna målte jeg selv hjemme gjennom hele graviditeten, men det var etter avtale med legen. Legen ville helst jeg skulle ta belastningen da det gir et mer korrekt svar, men blir dårlig bare av tanken. Avtalen gikk også ut på at hvis en måling var høy så skulle jeg ta testen. Slapp unna heldigvis😅 Mener at det heter noe slikt som at hvis du ikke kaster opp den første halve timen så er testen gyldig. Vet mange kaster opp underveis, noe de nok er vandt med pga. normale svangerskapsplager Anonymkode: b5041...8de Det finnes andre måter som du sier da. 😛 Jeg syns heller ikke testen var noe gøy, fikk ekstremt lavt blodsukker og følte meg skikkelig skjelven. Jeg kommer ikke til å ta den igjen med mindre jeg får sterke anbefalinger om det. Det er jo relativt nytt at så mange må ta den. Anonymkode: c1268...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er satt opp på dette av fastlegen siden jeg er over 25 og førstegangs. Har skjønt at jeg må drikke en liten shot og så vente i 2 timer før det tas nytt blodsukker. Gruer meg for dette, da jeg fortsatt spyr om jeg ikke får spist noe ordentlig som f.eks en brødskive eller et knekkebrød. Får ha med meg spypose i bilen så jeg kan stoppe og kaste opp på tur dit evt. Det jeg lurer på er om man kan spise en brødskive rett etter man har drukket den glukoseshotten? Jeg blir regelrett kjempedårlig av å ikke få spist nå når jeg er gravid. Spyr og skjelver og kan i alle fall ikke sitte på en hard plaststol på gangen i 2 timer når jeg blir så dårlig. Jeg må spise annenhver time hele dagen fra med en gang jeg står opp for å være i OK form. Hvis jeg ikke kan spise noe på den tiden tror jeg ikke jeg kan gjennomføre det. Har i utgangspunktet ikke legetime før jeg er satt opp til glukosebelastning. Kan spørre jordmor selvfølgelig når jeg skal dit. Har lest at det er mulig å måle blodsukker hjemme tre ganger daglig over en periode i stedet? Da gjør jeg gladelig heller det. Anonymkode: 601ef...714 Nei du kan ikke drikke eller spise noe før etter siste blodprøven er tatt 2t etter. Jeg gruet meg veldig selv pga samme. Blir kjempe kvalm av å ikke spise frokost etc. Men det gikk over all forventning. Ha med deg noe mat så får du spist noe med en gang prøve nr2 er tatt. Anonymkode: 8e541...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #8 Del Skrevet 8. juli 2024 Man må være fastende når man tar prøven. Prøvde selv å unngå å ta prøven da jeg og sliter med kvalme og oppkast og er helt avhengig av å spise for å unngå det. Ble likevel sterkt oppfordret til å ta testen. Testen blir også avbrutt dersom man kaster opp, og da må man gjøre den på nytt. Drikken var litt kvalmende, men det gikk fint. Jeg ga også beskjed på laben da testen skulle gjøres at jeg sleit med kvalme og oppkast og fikk da lov å ligge på er tomt legekontor på undersøkelsesbenk i to timer mens testen pågikk. Det var til stor hjelp at jeg fikk ligge og at jeg fikk være i fred. Pakk med deg vannflaske og en matpakke så du kan spise rett etter testen er gjennomført. Anonymkode: 63f74...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cest Skrevet 8. juli 2024 #9 Del Skrevet 8. juli 2024 Det er sterkt overdrevet hvor grusom denne testen er altså. Men å be om å få ligge på et eget rom er kjempelurt! Da går de to timene mye fortere. Ta med ørepropper og se en serie på mobilen. Dette går fint! 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #10 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er satt opp på dette av fastlegen siden jeg er over 25 og førstegangs. Du blir jo ikke automatisk satt opp på det fordi du er over 25 år og førstegangsfødende? Du må jo være feit i tillegg. Anonymkode: 86fa0...986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #11 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du blir jo ikke automatisk satt opp på det fordi du er over 25 år og førstegangsfødende? Du må jo være feit i tillegg. Anonymkode: 86fa0...986 Seriøst, skjerp deg🙄 TS, jeg anbefaler virkelig å ta den. Men du kan ringe å avtale på forhånd så får du kanskje et rom å ligge på de to timene du må vente. Anonymkode: beb0e...325 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåbærrips Skrevet 8. juli 2024 #12 Del Skrevet 8. juli 2024 Nei du kan ikke spise etter at du har tatt drikken. Du skal ta en blodprøve to timer etter at du har drukket den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #13 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du blir jo ikke automatisk satt opp på det fordi du er over 25 år og førstegangsfødende? Du må jo være feit i tillegg. Anonymkode: 86fa0...986 Nei. For noen år siden (2018-ish) ble det innført en nasjonal anbefaling om at alle førstegangsfødende over 25 år skulle ta glukosebelastningstest. Denne anbefalingen har vært kritisert/diskutert, fordi nesten alle gravide da vil være anbefalt å ta testen. Anonymkode: 3f535...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #14 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du blir jo ikke automatisk satt opp på det fordi du er over 25 år og førstegangsfødende? Du må jo være feit i tillegg. Anonymkode: 86fa0...986 Hjelpes.. som sagt er jeg normalvektig. Det anbefales å gjøre sukkerbelastningstest i svangerskapsuke 24 til 28 hos: 1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide Anonymkode: 601ef...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #15 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Seriøst, skjerp deg🙄 TS, jeg anbefaler virkelig å ta den. Men du kan ringe å avtale på forhånd så får du kanskje et rom å ligge på de to timene du må vente. Anonymkode: beb0e...325 Jeg skal ringe og høre. Skal også høre med jordmor om det finnes alternativ som å måle hjemme. Anonymkode: 601ef...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #16 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal ringe og høre. Skal også høre med jordmor om det finnes alternativ som å måle hjemme. Anonymkode: 601ef...714 Det finnes alternativer og det er un helt unødvendig test for friske førstegangsfødende med normal bmi. Anonymkode: b9bf4...331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #17 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes alternativer og det er un helt unødvendig test for friske førstegangsfødende med normal bmi. Anonymkode: b9bf4...331 Absolutt ikke unødvendig! Fikk selv påvist svangerskapsdiabetes etter glukosebelastning, helt normal bmi. Sunn livsstil, aktiv jobb. Svangerskapsdiabetes er hormonstyrt 🙄 Anonymkode: beb0e...325 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #18 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du blir jo ikke automatisk satt opp på det fordi du er over 25 år og førstegangsfødende? Du må jo være feit i tillegg. Anonymkode: 86fa0...986 Skjerp deg! Og nei det er faktisk helt feil! Skal du spre slikt dritt prat- sørg for å vite hva du uttaler deg om på generell basis. Glukosebelastning test er ikke basert på vekt eller overvekt nei. Svangerskapsdiabetes kan HVEM som helst få så lenge de har en morkake - uavhengig av vekt - da det er hormonspiral av morkaken. Anonymkode: 8e541...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå