AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Skrevet 8. juli 2024 Hva betaler dere og deler dere faste utgifter i tillegg? Tenker dere selv det er rettferdig eller at dere betaler ned på samboers lån? Anonymkode: 7846d...ed3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #2 Skrevet 8. juli 2024 Min mann betaler 9000 kr i leie. Uvesentlig egentlig hva det dekker, for man skal jo betale for å bo, og ikke snylte på partner. Vi fikk faktisk hjelp fra økonom til å regne ut hans faste bidrag i utgangspunktet. Da ble det rådet til at han skulle betale 12000 kr i måneden. Det er sentralt hus. Siden vi har ulik inntekt, han mindre enn meg, reduserte vi det til 9000, så vi har litt mer lik økonomi når alt er betalt, så vi ikke havnet i situasjonen at han ikke har råd til samme livsstil som meg. Vi skal jo fungere sammen ellers også. I tillegg har vi felles konto til innkjøp av mat og forbruk, hvor begge setter inn 3500 kr mnd, og en sparekonto til ferie, hvor begge setter inn 1500 kr mnd. Fungerer fint. I forhold til hvor og hvordan han bor bor han svært billig. Han hadde knapt fått en hybel for den prisen på leiemarkedet. Jeg må dekke alt av vedlikehold (han hjelper til angående oppussing). Anonymkode: 04b50...ebc 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #3 Skrevet 8. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva betaler dere og deler dere faste utgifter i tillegg? Tenker dere selv det er rettferdig eller at dere betaler ned på samboers lån? Anonymkode: 7846d...ed3 Deler på driftskostnader. Avdragene faller 100% på eier. Anonymkode: 090d2...ba7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #4 Skrevet 8. juli 2024 Jeg betaler ikke husleie, men deler på felles regninger. Men kom plutselig på å tenke på noe; TENK om han bruker pengene til strømregningen til å betale ned på huslånet i stedet for????? 🤪 Til dere som ikke vil betale ned på samboers huslån. Be han bruke det på noe annet da. Verktøy eller mat eller klær f.eks. Eller nytt golf-utstyr. Anonymkode: 6ced6...17e 3
Jadaomatte Skrevet 8. juli 2024 #5 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg betaler ikke husleie, men deler på felles regninger. Men kom plutselig på å tenke på noe; TENK om han bruker pengene til strømregningen til å betale ned på huslånet i stedet for????? 🤪 Til dere som ikke vil betale ned på samboers huslån. Be han bruke det på noe annet da. Verktøy eller mat eller klær f.eks. Eller nytt golf-utstyr. Anonymkode: 6ced6...17e Eller gullbelagt dopapir? Huseiers valg. Skjønner ikke at voksne folk tror de skal bo gratis. Regninger kommer utenom bokostnader uansett. Skulle min mann bo gratis siden jeg ikke har lån på boligen? (som han ikke vil kjøpe seg inn i) 7
Sunnfjording Skrevet 8. juli 2024 #6 Skrevet 8. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Deler på driftskostnader. Avdragene faller 100% på eier. Anonymkode: 090d2...ba7 Er ikke veldig komplisert. Eier tar alle avdrag, fordi det er en ren sparing i egenkapital. Så deler man rente 50% mellom seg. Hvis man virkelig vil finregne kan man også dele på rentefradraget. Så deler man forsikring, strøm, mat, internett og alt mulig annet 50%. Eller man kan velge en annen brøk enn 50/50 hvis man vil, så lenge det er greit for begge at den ene forsørges. ---- På denne måten får den som eier et veldig godt tilskudd til sin økonomi som kan gå rett inn i spareraten, og den som ikke eier får sjansen til å spare opp egenkapital. Endret 8. juli 2024 av Sunnfjording 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Skrevet 8. juli 2024 Har ca kotnader på 18.000,- i mnd med lån, avdrag, fellesutgift og strøm. Samboer betalte 2.500 hos meg, og klaget. Hun mente dette måtte jeg betalt selvom hun ikke bodde der. Anonymkode: 45dc4...754
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #8 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ca kotnader på 18.000,- i mnd med lån, avdrag, fellesutgift og strøm. Samboer betalte 2.500 hos meg, og klaget. Hun mente dette måtte jeg betalt selvom hun ikke bodde der. Anonymkode: 45dc4...754 Oi. Hun ville heller betale 3-4x mer for å bo et annet sted, og miste muligheten til å spare opp en fet egenkapital? Ikke den skarpeste kniven altså. Anonymkode: 3a310...622
Jadaomatte Skrevet 8. juli 2024 #9 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ca kotnader på 18.000,- i mnd med lån, avdrag, fellesutgift og strøm. Samboer betalte 2.500 hos meg, og klaget. Hun mente dette måtte jeg betalt selvom hun ikke bodde der. Anonymkode: 45dc4...754 Snylter kaller man sånne. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #10 Skrevet 8. juli 2024 Men å betale ned gjelda til noen fremmede utleiere er helt ok? Anonymkode: c129e...58f 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #11 Skrevet 8. juli 2024 Hvis hun hadde vært dritfin med flott rompe, store pupper og et nydelig ansikt så ville hun fått bodd gratis hos meg. Anonymkode: 9994c...bbf 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #12 Skrevet 8. juli 2024 De fleste betaler ikke på samboeren avdrag, bare de andre utgiftene. Det er rett og rimelig. Anonymkode: d154b...214 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #14 Skrevet 8. juli 2024 Faktisk laget en slik avtale nå nylig. Han betaler halvparten av alle boligutgifter. Dette inkluderer et gjennomsnitt av strøm, lån (renter og avdrag), TV/Internett, kommunale utgifter og forsikringer. 8700 i måneden. Mat og løpende utgifter deler vi på og har egne biler. Ingen felles barn. Anonymkode: 03bd9...c67
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #15 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva betaler dere og deler dere faste utgifter i tillegg? Tenker dere selv det er rettferdig eller at dere betaler ned på samboers lån? Anonymkode: 7846d...ed3 Vi har felles økonomi her, så deler på alt. Han tjener mest så da blir han hovedinntekt, lar meg kjøpe og gjøre hva jeg vil akkurat som jeg gjør med han. Synes det er tryggest sånn. Selvom andre mener noe annet, så driter vi i det egentlig. Anonymkode: 42ac5...feb 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #16 Skrevet 8. juli 2024 Når jeg flyttet inn i leiligheten til mannen min (den gang var han kjæresten min), så kjøpte jeg meg inn i 30 % av boligen. Kunne ikke falt meg inn å kaste penger ut av vinduet hver måned. Hvis han hadde nektet meg å kjøpe meg inn, så hadde jeg ikke giddet å bo med ham. Anonymkode: 6ac23...232 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #17 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men å betale ned gjelda til noen fremmede utleiere er helt ok? Anonymkode: c129e...58f Skulle til å spørre om akkurat det samme! Synes det er en merkelig motforestilling mot å «betale ned på den andres lån» som dukker opp i alle slike tråder. Anonymkode: 4180d...86d 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #18 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Når jeg flyttet inn i leiligheten til mannen min (den gang var han kjæresten min), så kjøpte jeg meg inn i 30 % av boligen. Kunne ikke falt meg inn å kaste penger ut av vinduet hver måned. Hvis han hadde nektet meg å kjøpe meg inn, så hadde jeg ikke giddet å bo med ham. Anonymkode: 6ac23...232 Men noen ganger har ikke den andre noe kapital å kjøpe seg inn med, eller inntekt nok til å få noe lån. Anonymkode: 4180d...86d
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #19 Skrevet 8. juli 2024 Dette høres for meg helt idiotisk ut. Betale til en som er så heldig at jeg flytter inn? Never. Bedre at han selger og at vi kjøper noe nytt ilag. Tafatte nek. Anonymkode: 8776d...a87 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #20 Skrevet 8. juli 2024 På toppen av det hele, med dette husleiesystemet dere beskriver, så vil det jo være et ønske fra enhver singel hus/leilighetseier være et stort ønske om å ta inn hvem som helst som "partner", kun for å få en å spleise med på de kostnadene det er å ha bolig. Tipper kjærligheten ikke kommer først. Anonymkode: 8776d...a87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå