Gå til innhold

Om flyskam, eller mangel på..

BlackSunshine

Anbefalte innlegg

Min eks sa til våre felles barn at jeg ikke har flyskam. Vi lo alle. Mest av alt fordi det stemmer meget godt: jeg har ikke tenkt på det + jeg har reist nok til å ha platinum og diamant hos to ulike flyallianser.

Nå i sommerferien er jo slike fordelskort meget greit å ha (prioritert setevalg, business check in, fast track security, lounge tilgang overalt, første til å boarde, tidlig bagasje ved ankomst). Og jeg reiser jo vanligvis fordi jeg har en jobb som krever det - så ikke for "moro skyld".

Uansett: har dere kjent på flyskam? Eller er dere som meg, som ikke har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Flyr generelt lite fordi jeg ikke trenger eller har behov for det. Men har ikke kjent på flyskam i perioder jeg har reist for å besøke familie. Dømmer heller ikke de som flyr mye pga. jobb, synes heller nesten litt synd på de som må farte sånn rundt, siden det ikke er et liv jeg selv hadde ønsket. 

Anonymkode: 771b0...491

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri slått meg engang å føle på såkalt "flyskam". En oppkonstruert emosjonell greie konstruert av godhetsposører.

Jeg underslår ikke at flytrafikk medfører mye forurensning, men å legge en skamfølelse på individet som benytter seg av flyreiser blir særdeles lite konstruktivt.

Anonymkode: 2a2a1...906

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om at det å fly er ugunstig for klimaet, men jeg tror det er lite og hente på den enkeltes valg.

Jeg har en venninne som er veldig opptatt av miljøet og av at vi ikke skal fly så mye, men selv reiser hun nordover med fly tre ganger i året for å besøke familien sin. Akkurat som om det er noe mindre ille å reise den veien.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen flyskam her. Er i Spania minst tre ganger årlig . Og flyr innenlands ved behov.

Anonymkode: aa88d...38a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (42 minutter siden):

Det er vel ingen tvil om at det å fly er ugunstig for klimaet, men jeg tror det er lite og hente på den enkeltes valg.

Jeg har en venninne som er veldig opptatt av miljøet og av at vi ikke skal fly så mye, men selv reiser hun nordover med fly tre ganger i året for å besøke familien sin. Akkurat som om det er noe mindre ille å reise den veien.

Det er i hvertfall færre muligheter. Du kan ikke ta tog til Troms eller Finnmark, liksom.

Har for øvrig ikke et lite snev av flyskam engang. 

Anonymkode: d76c3...19a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke flyskam. Det er andre ting som forurenser mer. Og jeg kompenserer ved å ikke ha barn eller bil, og generelt lite forbruk på andre områder. 

Anonymkode: 4efa3...2cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke kjent på det.

Flyr 3-4 tur/retur i året innlands i forbindelse med jul, familiesammenkomster og jobb.

Og 1-2 ferieturer til sydligere strøk.

Jeg flyr ikke hvis det finnes gode alternativer tidsmessig og praktisk.

Anonymkode: 23d98...3af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Null flyskam. Har 20 år hvor jeg kun fløy et par ganger på alle de årene. Nå flyr jeg 1-2 ganger i året på ferie. Må bli sånn for jeg vil ut av Norge og det tar alt for mange dager av feriekvoten å trågle seg rundt med tog, ferje og buss. 

Anonymkode: cf2ff...4df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er i hvertfall færre muligheter. Du kan ikke ta tog til Troms eller Finnmark, liksom.

Har for øvrig ikke et lite snev av flyskam engang. 

Anonymkode: d76c3...19a

Nei da må du i så fall innom Sverige. Men jeg ser hva du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Norge og andre land av lignende størrelse har ingen grunn til å skamme seg.

Anonymkode: 4b7ce...3b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig overraskende svar i denne tråden. Vår generasjon vil ikke bli sett på med gode øyne i fremtiden, det er helt sikkert. Frem til teknologiske innovasjoner gjør flyreiser blir mer miljøvennlig, bør alle minimere antall flyreiser. Flere turer til sydlige strøk i året er helt unødvendig, med mindre man har leddgikt, psoriasis o.l.

Ingen i tråden som fikk med seg nyheten om at vi nordmenn er verstinger ndg å forurense pga flyreiser?  

Anonymkode: 0025b...7a2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner lite på flyskam. Hva med toppolitikere som stadig flyr til "viktige møter" og deretter snakker rosenrødt om det grønne skiftet og at kuene fiser for mye?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke kjent på det. Flyr aldri med jobben, og de par ferieturene i året gidder jeg ikke ha dårlig samvittighet for. Jeg tror ikke løsningen er at vi alle slutter å fly (DA er det kjipt å bo langt oppi nord!). Løsningen må være mer miljøvennlig flytrafikk, på en eller annen måte. En fin utfordring for dagens ingeniørstudenter...

Anonymkode: 39bb5...67b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri slått meg engang å føle på såkalt "flyskam". En oppkonstruert emosjonell greie konstruert av godhetsposører.

Jeg underslår ikke at flytrafikk medfører mye forurensning, men å legge en skamfølelse på individet som benytter seg av flyreiser blir særdeles lite konstruktivt.

Anonymkode: 2a2a1...906

Enig. Vi MÅ få ned flytrafikken, men det er helt håpløst å legge det ansvaret over på individet. Det er politiske løsninger som må til her.

Anonymkode: 1f8ff...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det blir opp til hver enkelt person.

Men de som bor i Finnmark må fly for å komme seg til Østlandet. For det finnes ikke andre alternativer. 

De gangene vi skal hjem til hjembyen min kan vi kjøre bil, fly eller ta tog. Da ungene var små reiste vi med fly eller bil. Nå reiser vi med tog. For jeg synes tog er avslappende å reise med. Men flyskam har jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

0% flyskam. Bor på ei øy i Nordland. Tar heller en flytur på 20 min enn fergetur på 4 timer for en time på sykehuset i Bodø f.eks. og det er 1 vei. 

Anonymkode: d6b02...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (15 timer siden):

Nei da må du i så fall innom Sverige. Men jeg ser hva du sier.

Må i såfall innom Sverige? Hvor finner du en togstasjon i troms og finnmark? Hvis du ser bort i fra puben i Tromsø?

Narvik er nordligste du kommer med tog, selv om du er innom Sverige.

Anonymkode: 23d98...3af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...