Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som renholder og har jobbet med det i over 30 år og har fagbrev. Får hele tiden høre at alle kan vaske. Det er jeg uenig i. Renhold er mye mer enn å tørke av ett bord og mopper ett gulv.

I Desember ansatte vi en person. Hun hadde lite erfaring, ikke fagbrev og dårlige norsk kunnskaper. 

Men hun har fått bra opplæring. Vi jobber på en barneskole og om sommeren har vi mye å gjøre. Gulv skal vokses f eks. Dette fikk hun opplæring i og når vi spurte om hun forstod så sa hun ja 

Men oppdaget i dag at hun har ødelagt ett gulv. Hun har kjørt med feil maskin på gulvet og med feil såpe og hatt på voks etterpå. Gulvet ser ikke bra ut. 

Så at alle kan vaske er bare tull. Vet at de fleste er ikke enig, men det er greit. 

Anonymkode: e3090...55a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: 5d80f...57e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å vokse gulv er vel ikke akkurat vasking

Anonymkode: 50e98...c3c

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber som renholder og har jobbet med det i over 30 år og har fagbrev. Får hele tiden høre at alle kan vaske. Det er jeg uenig i. Renhold er mye mer enn å tørke av ett bord og mopper ett gulv.

I Desember ansatte vi en person. Hun hadde lite erfaring, ikke fagbrev og dårlige norsk kunnskaper. 

Men hun har fått bra opplæring. Vi jobber på en barneskole og om sommeren har vi mye å gjøre. Gulv skal vokses f eks. Dette fikk hun opplæring i og når vi spurte om hun forstod så sa hun ja 

Men oppdaget i dag at hun har ødelagt ett gulv. Hun har kjørt med feil maskin på gulvet og med feil såpe og hatt på voks etterpå. Gulvet ser ikke bra ut. 

Så at alle kan vaske er bare tull. Vet at de fleste er ikke enig, men det er greit. 

Har du noen tips ril meg som ikke klarer å vaske parketten her hjemme? Blir bare flekkete og ser ut som jeg har dratt møkka utover bare 😔

Anonymkode: d9d77...9dc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har med renhold å gjøre 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at hun har fått bra opplæring? Hun har jo tydeligvis ikke det. Akkurat voksing av gulv er ikke noe som går under vanlig vasking, og dere burde kanskje ikke spørre «har du forstått?» men heller «kan du fortelle hva du vil gjøre når du skal vokse gulvet?» 

Anonymkode: 63ddd...925

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel en grunn til at det er et fagbrev på yrket.Ja alle kan moppe over gulv/vaske bord.Men her hørtes det ut som det kreves mer kunnskap enn bare vaske.Kunne språket i en jobb og er også viktig.

Anonymkode: cd3cf...caf

• Liker 4
Skrevet

Renholdere har en ufortjent lav status. Alle med litt vett i hodet skjønner at de gjør en ekstremt viktig jobb for arbeidsplassen, og at deres kunnskap om forskjellige former for renhold og vedlikehold er essensielt. Dessverre, på linje med IT, blir deres arbeid mer og mer usynlig dess bedre de er i jobben sin. 

Det er en grunn til at man kan ta fagbrev..

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Renholder med fagbrev er en greie. Man ansetter også ufaglærte, som man også gjør innen helse.. Dessverre. Jeg tenker at vi trenger arbeidskraft, og du må gjerne være assistent som renholder og pleieassistent, men om man vil ha fast ansettelse, og ønsker å jobbe med dette. Så bør kommuner/bedrifter oppfordre og tilrettelegge for at assistenter kan ta fagbrev. For å sikre gode tjenester. 

Anonymkode: 4b49b...7c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo renhold og det går under det. 

Nok en ignorant kommentar. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Enkelte sier det om flere typer manuelt arbeid. Men det er en ting å gjøre det hjemme i fred og ro, hvor du kan ta alt i eget tempo og høre på musikk, og det å ta oppdrag hvor man må forholde seg til en frist. Å jobbe for noen og under press flere timer hver dag blir aldri det samme som å gjøre det hjemme. Så kommer også slitasje og alt annet som følger med. 

Det å si at en jobb er noe "alle kan gjøre" er en usmakelig ovenfra og ned holdning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En del av det å kunne faget er jo å være en dyktig veileder og leder for andre. I min jobb er det uaktuelt å gi instrukser, for så å slippe taket. Nettopp fordi nyansatte behøver tett oppfølging til du vet at de mestrer oppgavene. 

Så her er det jo dere som har feilet. Ikke henne, og det håper jeg dere har fortalt henne. 

Anonymkode: eb889...2b3

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du sier at hun har fått bra opplæring? Hun har jo tydeligvis ikke det. Akkurat voksing av gulv er ikke noe som går under vanlig vasking, og dere burde kanskje ikke spørre «har du forstått?» men heller «kan du fortelle hva du vil gjøre når du skal vokse gulvet?» 

Anonymkode: 63ddd...925

Jo, opplæringen kan ha vært bra, og vedkommende sa ja til at hun hadde forstått.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Jo, opplæringen kan ha vært bra, og vedkommende sa ja til at hun hadde forstått.

Og nyansatte hos meg sier ja til at de er utdannet i regnskapsloven, og at de har forstått instruksene.

Likevel følger jeg jo selvfølgelig tett med i begynnelsen, diskuterer hva de gjør, og ser over arbeid før det leveres videre.

Først når jeg har sett at det mestres uten feil kan jeg slippe taket. 

Anonymkode: eb889...2b3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er som å si at alle kan sette en sprøyte, ja alle kan stikke noen og det er lett men å følge alle prosedyrer og gjøre det på den rette måten krever kompetansen. 
  Og at mange ikke kan vaske har jeg fått bevist flere ganger, har sett utrolig mye rart oppigjennom på forskjellige steder og i forskjellige situasjoner. 

Anonymkode: 0a949...d40

Skrevet

Enig med deg, TS.

Renhold er et eget fag, og det er det av en grunn. 

Veldig mange kan ikke renhold. Både den teoretiske og praktiske delen. 
Noen har ikke helse til å bedrive renhold.
En del har null interesse av det, og vil ikke klare å være motivert for jobben.
Mange har ikke øye for arbeidsoppgavene, hva som må gjøres og hva som kreves. 
Veldig mange undervurderer faget, og overvurderer seg selv utifra arbeidsoppgavene. 

Til syvende og sist handler ansettelse av renholdere om kunnskaper og egnethet tilpasset arbeidsoppgavene og bedriften/avdelingene på akkurat samme måte som andre stillinger. 

Det går ikke an å bare plassere vilkårlige mennesker i stillinger som renholdere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har opplevd det samme, men med norsk person som mente at hun hadde flere års erfaring. Hun fikk forklaring i behandling av dette gulvet 5 ganger og klarte likevel å ødelegge det. 

Anonymkode: 48a9a...4e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det går under renhold jo, en renholdere oppgave er å behandle flatene i tillegg til å rengjøre de. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen artig sak man erfarer er at ikke mange renholdere med erfaring og med/uten fagbrev kan vaske vinduer skikkelig. Det er en egen greie selv for renholdere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åpenbart har ikke opplæringen vært god nok? Dessuten vil veldig mange svare ja på spørsmål om de har forstått, selv om de ikke har det, fordi de ikke tør si nei. 

Anonymkode: 5ef6e...0d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...