AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Skrevet 8. juli 2024 Jeg bestilte noe på nettog valgte instabox som leveringsmåte. Så fikk jeg en sms med en shady lenke som fortalte meg at jeg måtte trykke og taste inn bank-id. Etter å ha undersøkt litt virker dette som en ekte lenke og ikke svindel. Men hvorfor i alle dager driver seriøse selskaper fortsatt og sender ut sms og ber folk trykke på leenker og taste inn bank-id? Har de ikke fått med seg at folk nå er blitt lært opp til å aldri klikke på lenker? Og på toppen av det hele så blir man truet med skyhøyt gebyr for retur om man ikke gjør det. Hadde jeg visst at dette er måten de driver business på så hadde jeg aldri valgt Instabox som leveringmåte. Anonymkode: a2386...012
Meowmere Skrevet 8. juli 2024 #2 Skrevet 8. juli 2024 Jeg har bare fått en kode på SMS når jeg har brukt Instabox, jeg. Aldri måttet logge inn med BankID 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #3 Skrevet 8. juli 2024 Meowmere skrev (1 minutt siden): Jeg har bare fått en kode på SMS når jeg har brukt Instabox, jeg. Aldri måttet logge inn med BankID De sier det er butikken man bestiller fra som bestemmer om kunden må identifisere seg med bank-id eller ikke. Men det er måten det gjøres på jeg reagerer på. En lenke i en sms. Og når nettadressen deres slutter på.io i tillegg så sier det seg selv at folk blir skeptiske. Og man må trykke på lenken i smsen. Kan ikke gjøre det på nettsiden. Anonymkode: a2386...012
avent Skrevet 8. juli 2024 #4 Skrevet 8. juli 2024 Ring kundeservice til nettbutikken og hør om det faktisk stemmer. Er myyyyyyyyye svindel med bankid i disse tider, jeg hadde aldri tatt sjangsen uten å vite 100% om det faktisk stemmer. 1
enkefru Skrevet 8. juli 2024 #5 Skrevet 8. juli 2024 Meowmere skrev (6 minutter siden): Jeg har bare fått en kode på SMS når jeg har brukt Instabox, jeg. Aldri måttet logge inn med BankID Samme her!
Meowmere Skrevet 8. juli 2024 #6 Skrevet 8. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De sier det er butikken man bestiller fra som bestemmer om kunden må identifisere seg med bank-id eller ikke. Men det er måten det gjøres på jeg reagerer på. En lenke i en sms. Og når nettadressen deres slutter på.io i tillegg så sier det seg selv at folk blir skeptiske. Og man må trykke på lenken i smsen. Kan ikke gjøre det på nettsiden. Anonymkode: a2386...012 Hvordan ser SMSen ut? Står det noe om hvem som har sendt pakka, og stemmer det overens med hva du har bestilt? Endret 8. juli 2024 av Meowmere
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Skrevet 8. juli 2024 Jeg har opplevd akkurat det samme som TS og reagerte på det samme. Skrev mail til nettstedet (i mitt tilfelle babyshop.no) at pga denne metoden ble det siste gangen jeg bestilte fra det nettstedet. Anonymkode: c71f3...c47
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #8 Skrevet 8. juli 2024 Meowmere skrev (Akkurat nå): Hvordan ser SMSen ut? Står det noe om hvem som har sendt pakka, og stemmer det overens med hva du har bestilt? Joda, infoen i sms-en stemmer med det jeg har bestilt. Men det at de i det hele tatt har valgt en sånn løsning er for meg uakseptabelt. I tillegg ser lenken slik ut: --->https://s.instabox.io/Sfdlk56Dele<---- Hvem hadde ikke blitt skeptisk til noe sånt? Anonymkode: a2386...012
Meowmere Skrevet 8. juli 2024 #9 Skrevet 8. juli 2024 (endret) Hvis infoen stemmer, så er jeg ganske sikker på at SMSen er riktig. Hvis det hadde vært scam/phishing da, er det stor fare for at epostkontoen din er hacket, siden de allere vet sendingsinformasjon. Du kan også gå inn på sporingen du fikk på epost for å sjekke at pakken har kommet frem. Men ja, er enig om at det er feil måte å gjøre det på, med mindre det er pga at det er reseptpliktig, eller lignende der man må identifisere seg før man henter det. Eventuelt hvis du har bestilt med faktura. Endret 8. juli 2024 av Meowmere
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #10 Skrevet 8. juli 2024 Fikk samme her om dagen, men turte ikke trykke på lenken. Fikk kommet inn på riktig side gjennom en Mail jeg hadde fått da, så ordnet seg Anonymkode: 1a565...7cd
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #11 Skrevet 8. juli 2024 Aldri opplevd. Får en sms med kode når den kan hentes. Anonymkode: 2111a...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #12 Skrevet 8. juli 2024 Jeg fikk det samme på SMS. Min første tanke var svindel. Noen dager senere fikk jeg beskjed om det samme på mail samtidig som det sto at pakken var kommet frem. For å få koden måtte jeg bruke bank-id .Jeg undersøkte og så på Instabox sine egne sider at de noen ganger krever bank-id. Jeg logget på med bank-id ettersom jeg vurderte at det var korrekt. Like etter fikk jeg hentekoden min. Hentet pakken uten noe problem. Det strider i mot alt jeg har lært om linker og svindel, men i mitt tilfelle stemte det. Anonymkode: 923a4...199
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå