Gjest Acer Skrevet 8. juli 2024 #1 Skrevet 8. juli 2024 Vår populere, og kjære kong Harald fekk for en tid sidan spørsmål fra en journalist om hvilke råd han har gitt kronprinsen inn sitt embete. Kong Harald svarte da følgende: Eneste rådet han har gitt kronprinsen er "Å vere seg selv" og hva mente kong Harald egenlig med denne oppfordringen tru. ? Har kongen Harald her eit viktig budskap ikkje bare til sin etterfølger,og egen sønn, men også til eit heilt folk. ? Er det slik at mange idag går rundt med en maske og forsøker å vera "annen person en de selv" ,og de forsøker å leve opptil andre sine forventninger,og gjør du noe utradisjonelt ikkje det blir ein uglesett
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #2 Skrevet 8. juli 2024 Jeg er meg selv, men jeg tilpasser meg andre. Anonymkode: 23254...6f6 1
Raven.Writingdesk Skrevet 8. juli 2024 #3 Skrevet 8. juli 2024 Acer skrev (9 minutter siden): Er det slik at mange idag går rundt med en maske og forsøker å vera "annen person en de selv" ,og de forsøker å leve opptil andre sine forventninger,og gjør du noe utradisjonelt ikkje det blir ein uglesett Det er ikke noe nytt fenomen. Tanker om ego, superego og id har jo eksister i det uendelige, og handler om at «du» består av flere «deler», dvs du har et indre ( en «kjerne» hvor dine behov er) også har du flere «lag» som handler om å tilpasse seg samfunnet («masken») Det var vel Platon som beskrev begjær, vilje og fornuft som et tospann. (To hester som trekker en vogn) Det er begjær og vilje som drar vognen frem, og fornuft er kusken som forsøker og styre dem. Dette var en metafor for menneskets sjel, igjen: vår identitet. Når man snakker om id, ego og superego blir ofte id beskrevet som den impulsive kjernen som kun søker å dekke sine egne behov. Dette blir ofte sett på som «dårlige» egenskaper; mener helt avgjørende for å opprettholde vår egen eksistens. Når man snakker om å «være seg selv» så tenker jeg at man skal akseptere sine egne ønsker, behov og den man er. Vi alle tilpasser oss det vi tenker at samfunnet forventer seg av oss; vi er sosiale dyr og ønsker aksept. Det betyr også at vi toner ned eller pusser på fremtoningen vår, kanskje har vi en dårlig dag, men vi tar på oss et smil når vi går på jobb, fordi det er hva som forventes. Osv. Behovet for å fremstå vellykket og hvor mye vi er eksponert i en sosial arena har endret seg, og ja, det brukes nok mye energi på å «tone ned/pusse på fremtoningen». Som monark har man et ekstra ansvar for å hele tiden fremstå vellykket, og «spisbar» blant hele folket. Til slutt kan man risikere at man bruker så mye energi på de andre delene av personligheten (ego/superego) eller at kusken (fornuften) styrer tospannet så stramt at begjær og vilje stopper opp (eller id blir pulverisert; «hvem er jeg egentlig og hva er mine behov ..?») Derfor er det viktig å snakke om akkurat det; å lytte til seg selv, tørre å være den man er og faktisk forstå hvem man selv er. Og akseptere det. Det var dagens filosofiske svar
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #4 Skrevet 8. juli 2024 Acer skrev (25 minutter siden): Vår populere, og kjære kong Harald fekk for en tid sidan spørsmål fra en journalist om hvilke råd han har gitt kronprinsen inn sitt embete. Kong Harald svarte da følgende: Eneste rådet han har gitt kronprinsen er "Å vere seg selv" og hva mente kong Harald egenlig med denne oppfordringen tru. ? Har kongen Harald her eit viktig budskap ikkje bare til sin etterfølger,og egen sønn, men også til eit heilt folk. ? Er det slik at mange idag går rundt med en maske og forsøker å vera "annen person en de selv" ,og de forsøker å leve opptil andre sine forventninger,og gjør du noe utradisjonelt ikkje det blir ein uglesett Tja det spørs. Han har i utgangspunktet et godt poeng! Men det var nok neppe f.eks Durek han hadde i tankene da han sa det. Det der er nok ikke førstevalget av å være seg sjøl. Er nok heller folk som ikke tør være seg selv og har godt av å komme ut av skallet sitt og blomstre uten at det tar helt av Anonymkode: 6815f...d6b
Gjest Acer Skrevet 8. juli 2024 #5 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja det spørs. Han har i utgangspunktet et godt poeng! Men det var nok neppe f.eks Durek han hadde i tankene da han sa det. Det der er nok ikke førstevalget av å være seg sjøl. Er nok heller folk som ikke tør være seg selv og har godt av å komme ut av skallet sitt og blomstre uten at det tar helt av Anonymkode: 6815f...d6b Kanskje er evntyrfortellingen om Per, Pål og Espen askeladd forlengst gjordt til virkelighet. Espen askeladd er orginalen som "var seg selv" , og han vant både prinsessen og halve kongrike. Kong Harald og Sonja har som dei fleste andre svigerforeldre sine meninger om sine svigerdøtre / svigersønner. Nå er det Martha som har valgt Durek inn i familien, og ikkje Harald. Danskekongen hevdet under sitt norgesbesøk at Kong Harald har vert ein god støtte /rådgiver for han som har vert til stor nytte for han. Det å vera seg selv, og noen ganger bare gi "F...n har utvilsamt ein positiv effekt på folkehelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå