Gå til innhold

Hva skjer med huset om samboer dør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er samboer og vi venter vårt første barn sammen. Han eier gården vi bor på. Lurer på hva som skjer med det om han dør? Da vil vel vårt barn arve det slik at vi blir boende? 
 

Gidder ikke kommentarer om at jeg bør sikre meg ved å kjøpe meg inn, da diverse omstendigheter gjør til at det ikke vil lønne seg for meg uansett.

Anonymkode: 33daa...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

§ 32.Retten til uskifte

Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har overfor arvelaterens andre arvinger etter loven rett til å overta følgende av arvelaterens eiendeler uskiftet:

a. felles bolig og innbo
b. bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for samboerne.

Samboeren kan på samme måte overta også andre eiendeler uskiftet hvis det er fastsatt i testament eller arvingene samtykker. § 14 annet og tredje ledd gjelder tilsvarende.

Samboeren har rett til uskifte med arvelaterens særskilte livsarving bare hvis denne arvingen samtykker. § 15 gjelder tilsvarende.

Hvis arvelateren eller den lengstlevende samboeren sitter i uskifte fra før av når arvelateren dør, må det første uskifteboet skiftes før det kan etableres uskifte etter arvelateren.

Anonymkode: 1f40f...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss for å slippe å finne ut av alt det der. Det var enkelt gjort på rådhuset med vitner, og så trenger vi aldri å styre med denslags ved dødsfall og alle barn og enker/enkemenn er sikret. 🙄

Anonymkode: 54274...0a3

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er samboer og vi venter vårt første barn sammen. Han eier gården vi bor på. Lurer på hva som skjer med det om han dør? Da vil vel vårt barn arve det slik at vi blir boende? 
 

Gidder ikke kommentarer om at jeg bør sikre meg ved å kjøpe meg inn, da diverse omstendigheter gjør til at det ikke vil lønne seg for meg uansett.

Anonymkode: 33daa...9e5

Bruk de tusenlappene det koster på en advokat og få tingene på plass både for din egen del og for barnets skyld. 

Hva med å sikre deg ved å gifte deg? 

(Første gang jeg se rat ts ikke gidder kommentarer om at hun bør sikre seg….samtidig så er det nettopp det du ber om råd for, hvordan du skal sikre deg.)

Anonymkode: 41815...773

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bruk de tusenlappene det koster på en advokat og få tingene på plass både for din egen del og for barnets skyld. 

Hva med å sikre deg ved å gifte deg? 

(Første gang jeg se rat ts ikke gidder kommentarer om at hun bør sikre seg….samtidig så er det nettopp det du ber om råd for, hvordan du skal sikre deg.)

Anonymkode: 41815...773

Gidder ikke kommentarer om at jeg bør kjøpe meg inn, fordi det er ikke aktuelt i denne situasjon da jeg vil tape på det, grunnet arv og odel. Jeg ønsker å gifte meg, men det ser det ut som jeg bare kan glemme 😅

Anonymkode: 33daa...9e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

du ber om råd for, hvordan du skal sikre deg

Anonymkode: 41815...773

Ber egt ikke om råd for å sikre meg, stilte bare et spørsmål

Anonymkode: 33daa...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis samboer ikke har andre barn enn det som kommer, så vil barnet arve sin far og du kan sitte i uskiftet bo. Er det en odelsgård som er i full drift, må du vurdere om du eller andre i familien kan drifte gården fram til barnet ditt kan overta. 

Anonymkode: fe099...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff dere livsforsikring slik at du får utbetalt en stor nok pengesum til å kjøpe deg noe eget om han skulle dø.

Anonymkode: 80916...979

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis samboer ikke har andre barn enn det som kommer, så vil barnet arve sin far og du kan sitte i uskiftet bo. Er det en odelsgård som er i full drift, må du vurdere om du eller andre i familien kan drifte gården fram til barnet ditt kan overta. 

Anonymkode: fe099...63e

Ja, men det å sitte i uskifte vil sette vesentlige begrensninger på ditt videre liv: 

https://www.advokatsmart.no/guide/arveoppgjor

Og det er ikke til å komme bort fra at du vil kunne være nødt nødt til å bekoste oppgraderinger, vedlikehold etc på en eiendom du ikke eier (for det umyndige barnet kan ikke betale). Har du kompetansen til å drifte gården? Kan du leie bort jorda? Er det dyr på gården? 
Anbefaler for det første at dere har livsforsikring som begunstiger den andre. Og så bør dere få hjelp av advokat som er god på odelsrett. Ikke baser dere på uskifte uten å ha fått råd fra advokat. Normalt sett er det ikke en god idé med uskifte hvis ektefelle/samboer dør i ung alder, og det blir enda mer komplisert når det er en gård med i bildet. 

Anonymkode: 597b5...85e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gidder ikke kommentarer om at jeg bør kjøpe meg inn, fordi det er ikke aktuelt i denne situasjon da jeg vil tape på det, grunnet arv og odel. Jeg ønsker å gifte meg, men det ser det ut som jeg bare kan glemme 😅

Anonymkode: 33daa...9e5

Leve med denne mannen og få barn med denne mannen det vil du? Merkelig sak. 

Anonymkode: 41815...773

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leve med denne mannen og få barn med denne mannen det vil du? Merkelig sak. 

Anonymkode: 41815...773

Og hvorfor skulle jeg ikke ville det kun fordi han ikke vil gifte seg? Er ikke så viktig for meg å bli gift, så klarer ikke helt å se hvorfor det er merkelig?

Anonymkode: 33daa...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har krav på arv etter faren. Ut fra det jeg husker om arv skal han/hun arve verdier etter sin far dersom faren faller bort.

Du derimot er usikret ift hans verdier. Ut i fra det jeg leser har du egne verdier og er kun opptatt av barnets eventuelle arv?

Dersom du vil ha det "enkelt" etter dødsfall må dere få noe skriftlig. Dette for å hindre at andre blander seg, gjør krav på verdier, unngår eventuelle "overraskelser" i negativ forstand.

En klok mann sa engang til meg at "er det ikke skriftlig har det ingen hold". Rettigheter eller ikke.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde tenke mer på er hva er alternativet ditt om dere skiller lag eller han dør som du nevner. 
Har du jobb og inntekt som kan sikre deg til å kjøpe egen bolig ?  
Et barn kan ikke drive en gård om far faller fra unormalt tidlig. 
Dette med pensjonsparing bør du også tenke på før tiden får fra deg 

Anonymkode: 40975...25c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvorfor skulle jeg ikke ville det kun fordi han ikke vil gifte seg? Er ikke så viktig for meg å bli gift, så klarer ikke helt å se hvorfor det er merkelig?

Anonymkode: 33daa...9e5

Det er jo merkelig all den tid du bekymrer deg for om du havner på gata hvis han dør.

Ikke vil han gifte seg med deg, ikke tør du å snakke med han om hvordan dere i fellesskap sikrer deg hvis han faller bort; dette høres ikke ut som et stødig forhold. Kanskje du burde tenke på hva som skjer den dagen han er ferdig også.

Anonymkode: 60bb9...457

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du av verdier om han går ifra deg om 15 år? 

Sparer du noe i fond el.l? 

Eller bruker du opp alt du har på mat, pene gardiner og barnevogn og utstyr? 

Anonymkode: 17ed9...7d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvorfor skulle jeg ikke ville det kun fordi han ikke vil gifte seg? Er ikke så viktig for meg å bli gift, så klarer ikke helt å se hvorfor det er merkelig?

Anonymkode: 33daa...9e5

Hvis du mener at det ikke er viktig å bli gift for deg, får du betale prisen dette koster; den som er med på leken, får smake steken, og det er mange samboere som har sittet med skjegget i postkassa når forholdet tok slutt eller partneren døde.

Dette er ditt eget ansvar.

Ferdig snakka.

Anonymkode: bd909...f06

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fryktelig mye synsinger i denne tråden kun av et spørsmål. Jeg ba ikke om råd, jeg spør hva som skjer. Jeg har både jobb, inntekt og sparer til pensjon. Jeg kan ikke tvinge mannen til å gifte seg med meg, herregud. Det var bare et spørsmål. Jeg og barnet kommer til å klare oss fint uansett, jeg og mannen har også snakket om det flere ganger så skjønner heller ikke hvor det kommer fra. Det var et spørsmål rett og slett fordi jeg ikke vet svaret og synes lovverk og div er vanskelig å sette seg inn i. Ingenting verre enn det, så slutt å spekuler i og skape historier om mitt liv utifra det enkle spørsmålet. Herregud.

 

ts

Anonymkode: 33daa...9e5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (På 9.7.2024 den 11.04):

Barn har krav på arv etter faren. Ut fra det jeg husker om arv skal han/hun arve verdier etter sin far dersom faren faller bort.

Du derimot er usikret ift hans verdier. Ut i fra det jeg leser har du egne verdier og er kun opptatt av barnets eventuelle arv?

Dersom du vil ha det "enkelt" etter dødsfall må dere få noe skriftlig. Dette for å hindre at andre blander seg, gjør krav på verdier, unngår eventuelle "overraskelser" i negativ forstand.

En klok mann sa engang til meg at "er det ikke skriftlig har det ingen hold". Rettigheter eller ikke.

Takk for et fornuftig svar! Det var dette jeg var ute etter :)

Anonymkode: 33daa...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 15.26):

Hva har du av verdier om han går ifra deg om 15 år? 

Sparer du noe i fond el.l? 

Eller bruker du opp alt du har på mat, pene gardiner og barnevogn og utstyr? 

Anonymkode: 17ed9...7d1

Har mine egne eiendeler og sparepenger, så det er ikke noe problem om «han skulle velge å gå ifra meg», for jeg kan jo tydeligvis ikke velge å gå ifra han? :)

Vi deler 50/50 på mat, pene gardiner og babyutstyr så det går veldig fint du. 

Anonymkode: 33daa...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2024 den 15.20):

Det er jo merkelig all den tid du bekymrer deg for om du havner på gata hvis han dør.

Ikke vil han gifte seg med deg, ikke tør du å snakke med han om hvordan dere i fellesskap sikrer deg hvis han faller bort; dette høres ikke ut som et stødig forhold. Kanskje du burde tenke på hva som skjer den dagen han er ferdig også.

Anonymkode: 60bb9...457

Hvorfor tror du at jeg bruker mye tid på å bekymre meg? For det gjør jeg absolutt ikke, dette er et tema vi har snakket om og som vi BEGGE to lurer på. Skjønner ikke hvor du har påstandene dine fra?

Anonymkode: 33daa...9e5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...