Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det kan lønne seg med IPS. Nå er det jo slik at neste regjering kan være blått og tror vi at de fortsetter med ordningen?

Per i dag kan det spares 15k per år og en får 3,3k fradrag på skatten. Det tilsvarer rundt to måneder betales av staten og 10 måneder betales av meg.

Sparer jeg i 20 år, uten at beløpet tilpasses, så kan en få 66k fra staten, som kan brukes til en avkastning.

Føler at jeg glemte å tenke på noe her. 

Jo, har boliglån og billån.

Anonymkode: aaef6...5dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har heller vanlig fondssparing. Ordningen er ikke så gunstig, det er i store trekk bare utsatt skatt…. 

Uttaket er så låst, og det kan skje ting som gjør at jeg trenger pengene ut i en bolk, eller tidligere enn pensjonsalder. Samlivsbrudd, at vi heller investerer i en utleieleilighet når barna skal studere, at partner dør og jeg vil betale ut skifte med barna (særkullsbarn, så det er viktig å ha muligheten). Life happens, jeg vil ha tilgang på sparepengene mine 😉

Endret av Summeer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ekstra pensjonssparing i IPS, den er en del av den ekstra pensjonssparingen vi gjør til meg fordi mannen min tjener så mye mer enn meg. Nå er ikke IPS alene i nærheten av å dekke forskjellen, men en del av det. Det er på mange måter en så liten sum i måneden at den utgjør ikke all verden.

Om jeg dør går den til ungene, lever jeg til jeg er gammel nok er det noen ekstra kroner på bok. Om det lønner seg… Vel. Det er i fond, og månedlig sparing. Jeg betaler ikke mer for den enn de andre fondene mine. Utsatt skatt er vel gøy. Som med ASK håper jeg reglene er endret til noe mer positivt for meg den dagen jeg skal ta ut 🤭

Anonymkode: 8e333...7b8

AnonymBruker
Skrevet

Fordelen ved IPS ligger i at man investere skattefradraget og få avkastning på det. Pluss at det holdes utenom skilsmisseoppgjør. For noen (de som ikke har nok selvdisiplin til å la være å knerte sparekontoen når de skal på ferie) er det også en fordel at pengene er låst.
Det er ikke et reelt skattefradrag, det er utsatt skatt. Man må betale skatt av HELE beløpet ved uttak. 
Jeg har sett beregninger på at IPS lønner seg pga avkastning på skattefradraget. Men personlig sparer jeg på ASK av flere grunner:

1) Man vet aldri hva livet bringer - jeg vil ikke låse midler til pensjon. Kanskje vil jeg ikke leve så lenge som til pensjonsalder, og jeg kan trenge pengene før. 

2) Det er for uforutsigbart hvordan skattesystemet vil være om 30 år, når jeg er pensjonist. Hvis skatten skrus opp, og jeg må betale skatt av hele beløpet, kan det bli veldig dyrt.

Anonymkode: e2498...504

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...