Gå til innhold

SIBO - noen som har hatt det og blitt friske/bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt og sliter mye med magen. Er under ny utredning hos legen nå, tidligere fant legen ingenting og det blir forklart som «stressmage».

Jeg tipper at den nærmeste diagnosen jeg vil få av legen nå er irritabel tarm (IBS). Greit nok, men det er jo «bare» en samlediagnose for en rekke symptomer man har.

Begynte å lese om SIBO og lurer på om det kan være en del av mine problemer. Er det noen her som har hatt det og som har testet/gjennomgått behandling/kur og fått det bedre?

Mageproblemene mine er såpass ille nå at jeg er nødt til å finne ut av hva det er fordi de ødelegger livskvaliteten min. Jeg sliter mest med kvalme (i lange perioder konstant kvalme), vekslende diaré og forstoppelse (føles som om tarmen ikke fungerer som den skal), smerter i magen/tarmen. I tillegg er jeg deprimert, og hvem vet om det ikke henger sammen med tarmen/magen? Har også en del hodepine som jeg lurer på er i sammenheng med magen, intens kvalme og hodepine kommer ofte samtidig ihvertfall.

Det var jeg som tidligere hadde tråden om gallestein forresten. Trodde oppriktig at det kunne være det fordi jeg hadde så vondt og lå rett ut på sofaen hele helgen, jeg er nå henvist til ultralyd som tar år og dag, men både jeg og legen tviler vel nå på at det er det. Tatt blodprøver som var stort sett fine og som ikke indikerte gallestein, eneste var litt lav vitamin d,  har tidligere hatt lav jern. Cøliaki etc er utelukket.

Så. SIBO. Noen her som har testet seg for det og opplevd bedring i etterkant? Det jeg leser om SIBO satt opp mot de symptomene jeg har ser relevant ut. Jeg er virkelig desperat etter å finne et svar slik at jeg kan løse de underliggende årsakene til mageproblemene mine. Hører gjerne fra noen som har en suksesshistorie🙏

TS K38

Anonymkode: 4627e...abd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter opp… Noen?

AnonymBruker
Skrevet

Det første du må gjøre er å få henvisning til koloskopi, slik at andre ting kan utelukkes. Jeg trodde også jeg hadde SIBO, men spesialist konkluderte med IBS, og så at de fleste hadde det, og ikke SIBO. 

Magen min har blitt mye bedre med kosthold og diverse tilskudd. Kalsium, magnesium, kalium, og innimellom litt natrium. Jeg tar innimellom litt b vitaminer, som også har vært veldig positivt for fordøyelsen. I begynnelsen tok jeg tilskudd konsekvent, men etter en tid på low fod map og uttesting med kosthold, så har jeg kunnet ta tilskudd mer sporadisk. 

I tillegg er å roe ned systemet, veldig viktig. Fokus på avspenning, lett trening/gåturer, pust. 

Anonymkode: 330ab...b34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det første du må gjøre er å få henvisning til koloskopi, slik at andre ting kan utelukkes. Jeg trodde også jeg hadde SIBO, men spesialist konkluderte med IBS, og så at de fleste hadde det, og ikke SIBO. 

Magen min har blitt mye bedre med kosthold og diverse tilskudd. Kalsium, magnesium, kalium, og innimellom litt natrium. Jeg tar innimellom litt b vitaminer, som også har vært veldig positivt for fordøyelsen. I begynnelsen tok jeg tilskudd konsekvent, men etter en tid på low fod map og uttesting med kosthold, så har jeg kunnet ta tilskudd mer sporadisk. 

I tillegg er å roe ned systemet, veldig viktig. Fokus på avspenning, lett trening/gåturer, pust. 

Takk for svar!

Hvilken spesialist var du hos? Privat?

Da jeg var i utredning hos tidligere fastlege så ble det gjort gastroskopi, men ikke koloskopi da legen ikke mente det var nødvendig. Er i starten av ny utredning nå og har startet med blodprøver og avføringsprøve pluss henvisning til ultralyd. Jeg skal nevne koloskopi for legen igjen.

Jeg tenkte at det kan virke som at det er SIBO siden et uttalt symptom hos meg er kvalme, men det er kanskje vanlig også ved «bare» IBS.

Jeg øver på å redusere stress, gjør pusteøvelser og går på tur.

Hvordan kom du fram til hvilke vitaminer og i hvilke doser du skulle ta?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Be om blodprøver på hereditært angioødem. Koloskopi skal du ikke gjennomføre før førstnevnte er utelukket. 

Anonymkode: deda9...8c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for svar!

Hvilken spesialist var du hos? Privat?

Da jeg var i utredning hos tidligere fastlege så ble det gjort gastroskopi, men ikke koloskopi da legen ikke mente det var nødvendig. Er i starten av ny utredning nå og har startet med blodprøver og avføringsprøve pluss henvisning til ultralyd. Jeg skal nevne koloskopi for legen igjen.

Jeg tenkte at det kan virke som at det er SIBO siden et uttalt symptom hos meg er kvalme, men det er kanskje vanlig også ved «bare» IBS.

Jeg øver på å redusere stress, gjør pusteøvelser og går på tur.

Hvordan kom du fram til hvilke vitaminer og i hvilke doser du skulle ta?

TS

Jeg var hos spesialist som utfører koloskopi, henvist av fastlege. Det er vel helst koloskopi og ikke gastroskopi du trenger her. Kvalme er veldig vanlig med IBS også. 

Gjorde research på nettet, og tenkte logisk. Alle disse mineralene og vitaminene er veldig viktig for fordøyelsen, og særlig kalium, natrium, og magnesium, brukes ofte i avføringsmiddel. Tilskuddene tok jeg normale doser. Alle blodprøver var forøvrig normalt. Har vekslet litt på hvilke mineraler jeg har tatt. F.eks 1 mnd hvor jeg tok magnesium og kalium, så pauset jeg kalium og begynte med kalsium, osv. Natron drikker jeg nå og da fortsatt, mest i forbindelse med trening og svetting. Siden du har mye diare, så mister du noe av disse elektrolyttene, så greit å være obs på. 

Jeg fikk mye bedre effekt av å ta tilskudd kontra movicol osv, og jeg har verken hatt kramper, diare eller forstoppelse i ettertid. Så lenge jeg følger kosthold, vel og merke. 

Kosthold for sibo og ibs er mye likt, men det vil alltid være individuelt. En god start er å snakke med spesialist om low fod map diett, eller google det selv. Det verste for meg å spise, er f.eks pasta, vanlig brødmat, det meste av ultraprosessert mat, løk, purre, kunstig søtning (særlig maltitol), gjær, brus, og melkeprodukter. Må jeg ha brødmat, så velger jeg alltid surdeig, og spiser det i små mengder. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar igjen!

Noen flere?

Vurderer kosthold nå, hva jeg kan/ikke kan spise. Dette er helt grusomt. Magen/tarmene er helt på tur. Er nødt til å bli kvitt dette her😣

ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...