Gå til innhold

Lagre el-sykkel i huset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet man ikke skal LADE el-sykkel batteriet inne i huset, men kan man lagre sykkelen med batteriet inni huset når den ikke lades? Eller er det også farlig?

Anonymkode: cf943...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hæ? Jeg tar alltid batteriet av sykkelen og lader det inne (under oppsyn). Og i bruksanvisningen til den første elsykkelen min sto det at batteriet ikke måtte oppbevares i temperaturer under + 10 grader. Sykkelen står i uteboden, men batteriet har jeg inne i gangen.

De tilfellene jeg har hørt om der det har tatt fyr, har det vært uoriginal lader eller uoriginalt batteri, eller lading mens batteriet har vært montert på sykkelen.

Har hatt elsykkel i snart 10 år, og alltid oppbevart og ladet batteriene inne.

Anonymkode: 50ab8...467

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg ikke hatt mulighet til å lade batteriet inne hadde jeg ikke hatt mulighet til å ha elsykkel. Jeg lader inne, og oppbevarer elsykkelen inne om vinteren. Gått helt fint i fem år

Anonymkode: 2d224...301

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ? Jeg tar alltid batteriet av sykkelen og lader det inne (under oppsyn). Og i bruksanvisningen til den første elsykkelen min sto det at batteriet ikke måtte oppbevares i temperaturer under + 10 grader. Sykkelen står i uteboden, men batteriet har jeg inne i gangen.

De tilfellene jeg har hørt om der det har tatt fyr, har det vært uoriginal lader eller uoriginalt batteri, eller lading mens batteriet har vært montert på sykkelen.

Har hatt elsykkel i snart 10 år, og alltid oppbevart og ladet batteriene inne.

Anonymkode: 50ab8...467

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde jeg ikke hatt mulighet til å lade batteriet inne hadde jeg ikke hatt mulighet til å ha elsykkel. Jeg lader inne, og oppbevarer elsykkelen inne om vinteren. Gått helt fint i fem år

Det går helt fint, helt til det ikke går fint lengre. 

Den større feilen mange gjør er og å ha batteriet liggende/lader foran inngangsdøra. Så når batteriet evt. tar fyr så har de også blokkert rømningsveier. 

Verken batterier til eller sparkesykler eller el sykler har noe innendørs å gjøre. Les på brannvesenets sider. 

Anonymkode: 796b3...f1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det går helt fint, helt til det ikke går fint lengre. 

Den større feilen mange gjør er og å ha batteriet liggende/lader foran inngangsdøra. Så når batteriet evt. tar fyr så har de også blokkert rømningsveier. 

Verken batterier til eller sparkesykler eller el sykler har noe innendørs å gjøre. Les på brannvesenets sider

Anonymkode: 796b3...f1b

Foreslår at du leser selv. Der står følgende: 

Lading av elsykkel og elsparkesykkel

Ved lading av batteri til elsykkel og -sparkesykkel bør man være til stede mens batteriet lader og unngå lading om natten. Bruk kun originaldeler når du skal lade og kjenn etter unormal varme. Lad helst batteriet utendørs, på et brannsikkert underlag og i god avstand fra brannfarlig materiell.

Ved lading innendørs: Sjekk at batteriet ikke har synlige skader før det tas inn.
- Ved kuldegrader er det en fordel å lade batteriet innendørs, MEN du bør ha røykvarsler i rommet der ladingen skjer.

Så - man kan lade batteriet innendørs, til og med en fordel ved kuldegrader. Men man må følge med litt, slik man alltid må når man bruker elektronikk. Så slutt å spre unødvendig skremselspropaganda. Og oppbevaring av elsykkel innendørs er selvfølgelig helt uproblematisk, skjer det noe så er det batteriet det skjer noe med. Ikke sykkelen i seg selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brannvesenet anbefalte heller ikke og ha batteriet foran utgangsdøra. 

Anonymkode: 946fc...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...