Gå til innhold

Skrote bil eller reparere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, eier en Citroen C4 Picasso 2014-modell som har gått 190.000 km.  Bilen stoppet langs veien og ble kjørt til verksted der jeg sist hadde den på service. Etter 9 timer feilsøk fant de ut at mest sannsynlig er diesel høytrykkspumpe kaputt. Delen koster 14.000kr og sum del og arbeid, før kostnader for feilsøk, ble anslått til mellom 40.000kr og 50.000kr. Fikk se i Citroëns system at skifte av delen var anslått til 9 timers arbeid, og relativt kronglete arbeid. 
Jeg har ingen erfaring med å skru selv  

Hva ville dere ha gjort? Er bilen verdt påkost, eller er tiden inne for å pensjonere den?
 

Det hører med til historien at bilen før havariet ble EU-godkjent nå i juni uten merknader, og det ble skiftet registerreim, dieselfilter og vannpumpe. Med service kostet det 26.000kr. 

Anonymkode: e799e...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker ikke 14k litt mye for en slik drivstoffpumpe?
https://www.autodoc.co.no/reservedeler/brennstoffpumpe-10817/citroen/c4/c4-picasso-i-ud/19749-1-6-hdi

Så her tror jeg du kan prute det litt ned på 5k i materialkostnader, dersom du ikke går for original nye deler, som kan være hensiktsmessig i ditt tilfelle.

9 timer med arbeid x 1500kr per time blir lik 13,5k for arbeidskraften. I tillegg kommer småtteri.

De anslåtte kostnader bør ikke være 40k men nærmere 20k.

:popcorn:

Anonymkode: dbfbe...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virker ikke 14k litt mye for en slik drivstoffpumpe?
https://www.autodoc.co.no/reservedeler/brennstoffpumpe-10817/citroen/c4/c4-picasso-i-ud/19749-1-6-hdi

Så her tror jeg du kan prute det litt ned på 5k i materialkostnader, dersom du ikke går for original nye deler, som kan være hensiktsmessig i ditt tilfelle.

9 timer med arbeid x 1500kr per time blir lik 13,5k for arbeidskraften. I tillegg kommer småtteri.

De anslåtte kostnader bør ikke være 40k men nærmere 20k.

:popcorn:

Anonymkode: dbfbe...4ca

Folk som tror de kan bil blander ofte begrepene til ren smørje. Innsprøyningspumpe til dieselmotorer er noe annet enn en simpel matepumpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, eier en Citroen C4 Picasso 2014-modell som har gått 190.000 km.  Bilen stoppet langs veien og ble kjørt til verksted der jeg sist hadde den på service. Etter 9 timer feilsøk fant de ut at mest sannsynlig er diesel høytrykkspumpe kaputt. Delen koster 14.000kr og sum del og arbeid, før kostnader for feilsøk, ble anslått til mellom 40.000kr og 50.000kr. Fikk se i Citroëns system at skifte av delen var anslått til 9 timers arbeid, og relativt kronglete arbeid. 
Jeg har ingen erfaring med å skru selv  

Hva ville dere ha gjort? Er bilen verdt påkost, eller er tiden inne for å pensjonere den?
 

Det hører med til historien at bilen før havariet ble EU-godkjent nå i juni uten merknader, og det ble skiftet registerreim, dieselfilter og vannpumpe. Med service kostet det 26.000kr. 

Anonymkode: e799e...396

Gammel Citroen med 190K på måleren ville jeg dessverre lagt ut som delebil hvis jeg ikke fant en privat som kunne bytte dieselpumpe myyye billigere enn verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig. Ville hentet inn flere tilbud før jeg hadde vurdert å selge den som delebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer feilsøk? Enten lurer de deg eller udugelige.

Anonymkode: 80cd7...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toyota skulle en gang ha 13.000,- for bensinpumpe. Fant den samme på skruvat til 1000,-

Anonymkode: 80cd7...a4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...