AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #1 Del Skrevet 8. juli 2024 Har i mange år vært tidvis plaget med dette, men nå tar det helt overhånd natterstid. Er det noen som har gode råd og tips? Går både på Neurontin og Sifrol, men like fullt er jeg på natt fire med bortimot null søvn. (For denne gang, går i perioder) Holder jo hele huset våken med denne vandringa mi. 🙈 Det er så sykt vondt, og ingenting hjelper! (Jaja, kjøle ned føttene hjelper jo akkurat der og da, men kan jo ikke stå i dusjen/sitte med bena i vann hele natta) Det "verste" er at jeg tydeligvis begynner få prikking i armene også. Og ja, har selvfølgelig vært hos lege og blitt utredet, tatt blodprøver osv. Har hatt for lavt B12, D-vitamin, folat og jern, men tar medisiner mot dette nå. Skjønner godt at folk går drastisk til verks når man har dette.. Så, noen gode tips og kjerringråd? 🙈 Jeg begynner bli desperat og prøver det som kan prøves.. Anonymkode: e776b...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #2 Del Skrevet 8. juli 2024 Restless legs og burning feet er ofte pga for lite vitaminer som du forteller at du har for lite av. B-12, folat, og d vitamin særlig. Så da er spørsmålet hvor lavt du har ligget på disse, og hvor høye doser du får nå. Jeg fikk Triobe mot b12 mangel, som var helt håpløst. Måtte etterhvert over på injeksjoner i stedet. Har hørt at Behepan er et bedre valg enn Triobe, hvis man først skal ta i pilleform. Så, kjerringrådet er egentlig at du må få normalisert disse verdiene, og helst få det opp til optimale nivåer. Jeg ville tatt tilskudd av kalsium og magnesium i tillegg. Anonymkode: 70b7f...2bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #3 Del Skrevet 8. juli 2024 Ullsokker og magnesium tilskudd fungerte her. Anonymkode: 11104...97c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #4 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det "verste" er at jeg tydeligvis begynner få prikking i armene også. Og ja, har selvfølgelig vært hos lege og blitt utredet, tatt blodprøver osv. Har hatt for lavt B12, D-vitamin, folat og jern, men tar medisiner mot dette nå. Har du vært hos nevrolog? Det kan høres ut som polynevropati i armer og bein. Anonymkode: 26d74...98b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #5 Del Skrevet 8. juli 2024 Kiropraktor fungerte her. Høres ut som du har en nerve eller to i klem. Har hatt det samme. Anonymkode: bf8b1...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #6 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så, kjerringrådet er egentlig at du må få normalisert disse verdiene, og helst få det opp til optimale nivåer. Jeg ville tatt tilskudd av kalsium og magnesium i tillegg. Jeg får dra å sjekke nivåene igjen, sist fikk jeg bare melding på Helsenorge at nivåene var bra. Men vi vet vel alle at det legene mener er "bra" kanskje er i underkant.. tar Kalsium og magnesium også. 👍 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ullsokker og magnesium tilskudd fungerte her. Får prøve ullsokker, selv om det frister SVÆRT lite når beina koker i utgangspunktet 🙈😅 Men jeg skal prøve. 😁👍 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du vært hos nevrolog? Det kan høres ut som polynevropati i armer og bein. Var hos nevrolog for maaaange år siden, (sikkert 15 år) da fant de ikke ut at det var polynevropati. Men selv synes jeg at symptomene ligner veldig! AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kiropraktor fungerte her. Høres ut som du har en nerve eller to i klem. Har hatt det samme. Prøvde kiropraktor, kind off.. Han satte bare akupunktur, men tenkte aldri på å "bryte" noe på meg.. 🤔🤔 Takk for svar alle sammen, konklusjonen er at jeg kanskje rett og slett NOK en gang må dra til legen og ta blodprøver og prøve bli sendt til nevrolog igjen.. Anonymkode: e776b...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg får dra å sjekke nivåene igjen, sist fikk jeg bare melding på Helsenorge at nivåene var bra. Men vi vet vel alle at det legene mener er "bra" kanskje er i underkant.. tar Kalsium og magnesium også. 👍 Anonymkode: e776b...a73 Sørg for at legen sjekker serum b-12, aktiv holo b12, homocystein, mma, og folat på nytt. Forhøyede nivåer av mma og homocystein er ofte sterk indikasjon på b12 mangel, men b12 mangel kan foreligge selv når disse er normale, og serum b12 er i nedre del av normalen. Husker du hvilke medisiner og doser du fikk for b12 og d vitaminmangel, og hva nivåene lå på da det ble sjekket sist? Du kan sjekke på helsenorge.no, evnt furst.no Anonymkode: 70b7f...2bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #8 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har i mange år vært tidvis plaget med dette, men nå tar det helt overhånd natterstid. Er det noen som har gode råd og tips? Går både på Neurontin og Sifrol, men like fullt er jeg på natt fire med bortimot null søvn. (For denne gang, går i perioder) Holder jo hele huset våken med denne vandringa mi. 🙈 Det er så sykt vondt, og ingenting hjelper! (Jaja, kjøle ned føttene hjelper jo akkurat der og da, men kan jo ikke stå i dusjen/sitte med bena i vann hele natta) Det "verste" er at jeg tydeligvis begynner få prikking i armene også. Og ja, har selvfølgelig vært hos lege og blitt utredet, tatt blodprøver osv. Har hatt for lavt B12, D-vitamin, folat og jern, men tar medisiner mot dette nå. Skjønner godt at folk går drastisk til verks når man har dette.. Så, noen gode tips og kjerringråd? 🙈 Jeg begynner bli desperat og prøver det som kan prøves.. Anonymkode: e776b...a73 Veldig rart, men ulltråd surret noen ganger rundt hver ankel hjelper meg😅😇😜 Anonymkode: 0a935...b65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #9 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 11.19): Ullsokker og magnesium tilskudd fungerte her. Anonymkode: 11104...97c Ts skriver at føttene brenner og ikke at de er kalde.🤔 Så hvorfor ullsokker da? Anonymkode: f69f0...7b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #10 Del Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 16.36): Takk for svar alle sammen, konklusjonen er at jeg kanskje rett og slett NOK en gang må dra til legen og ta blodprøver og prøve bli sendt til nevrolog igjen.. Anonymkode: e776b...a73 Hvis det er 15 år siden du var hos nevrolog sist så synes jeg virkelig det er innafor å be om ny henvisning. Mye kan ha skjedd hos nevrologene på 15 å. Håper du får komme dit og at du får noen svar! Anonymkode: 3d9e6...f92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå