Gå til innhold

HJELP FET HODEBUNN, ung kvinne i nød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er 22 år og har ganske tykt hår, flink og vaske det og har gode rutiner på det. Keysen er den at det lukter så surt, skikkelig hodebunn liksom. Hvis jeg klør eller tar hendene i håret så stinker det. Hvis jeg klør får jeg ett sånt lag på fingeren som er litt som fett. Er kjempe rart, jeg er alltid veldig fresh på håret og generelt fresh men dette er plagsomt.
Vasker håret med friøsprodukter 3 ganger i uken, håret blir fort fett og da lukter det skikkelig hodebunn. Tørrsjampo osv hjelper nada. Er som regel fett i håret to dager etter vask, uansett hvor lite jeg tar i det. Slenger med at jeg har atopisk eksem, kan det være tørr hodebunn som overproduserer for fett og talg????? Og derav kommer det sånn lukt?  I NEED HELP FOR DETTE ER HELT UHOLDBART🤣 

Anonymkode: 5125a...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes jo noe slags ‘talkum’ for hår.. det suger opp fettet. Spray eller pulver. Skifte sjampo også. Kanskje vaske håret to ganger med sjampo når du først er i gang? Kan jo være og du har masse produkter i håret vanlig sjampo ikke har fått renset ut. Da vasker du håret med zalo. Neida. Bare tuller. Men finnes rense-sjampo. Men kanskje det er mer beregnet på voks og sånt.. 

Anonymkode: fe09d...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Er 22 år og har ganske tykt hår, flink og vaske det og har gode rutiner på det. Keysen er den at det lukter så surt, skikkelig hodebunn liksom. Hvis jeg klør eller tar hendene i håret så stinker det. Hvis jeg klør får jeg ett sånt lag på fingeren som er litt som fett. Er kjempe rart, jeg er alltid veldig fresh på håret og generelt fresh men dette er plagsomt.
Vasker håret med friøsprodukter 3 ganger i uken, håret blir fort fett og da lukter det skikkelig hodebunn. Tørrsjampo osv hjelper nada. Er som regel fett i håret to dager etter vask, uansett hvor lite jeg tar i det. Slenger med at jeg har atopisk eksem, kan det være tørr hodebunn som overproduserer for fett og talg????? Og derav kommer det sånn lukt?  I NEED HELP FOR DETTE ER HELT UHOLDBART🤣 

Anonymkode: 5125a...dc6

Leste ikke innlegget ditt godt nok.. 😅 men det kommer sikkert gode tips, er vel ikke uvanlig med fet hodebunn. Men hva med head&shoulders? 🙈🙈

Anonymkode: fe09d...3d1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fet hodebunn. Mens håret mitt sombalt annet krølle hår trenger mye fukt. Vasker håret annenvær dag. Eller vær 3.

Vasker alltid hodebunnen 2 ganger.

Fuktighetsgivende shampo fungerer ikke for meg da får jeg ekkel build up. Heller ikke shampo med sulfater eller silikon. Velger volum shampo. Bruker svært fuktighetsgivende balsam men kun i hårlengden. Bruker fuktmaske også i hodebunnen om vinteren når luften er tørr men må vaske den ut med shampo.

Har gått over til shampoo bar fremfor vanlig flytende shampo.

Bruker innimellom rense shampo viss det er behov.

Jeg har null erfaring med autopisk eksem i hodebunn. Min hodebunn er fett og det blir ikke borte av å trene å vaske håret sjeldnere har prøvd.

 

Anonymkode: 81d0d...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var mye gode tips her! Har prøvd rensesjampoo og bruker alltid volum sjampoo, enten Maria Nila eller goldwell sine. Og sjamponerer alltid i to runder. Går fint og få vekk fett laget men er bare den lukta😅

Anonymkode: 5125a...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er biologisk dessverre. Hvor mye sebum (fett) hodebunnen skiller ut kan ikke endres med produkter.

Jeg har samme problem og må vaske håret hver dag. Det er kjempeplagsomt, spesielt hvis man skal reise langt. Hele håret så vått ut da vi endelig landet i Australia. Aldri følt meg så lite fresh😅 

Anonymkode: 33233...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er biologisk dessverre. Hvor mye sebum (fett) hodebunnen skiller ut kan ikke endres med produkter.

Jeg har samme problem og må vaske håret hver dag. Det er kjempeplagsomt, spesielt hvis man skal reise langt. Hele håret så vått ut da vi endelig landet i Australia. Aldri følt meg så lite fresh😅 

Anonymkode: 33233...5be

Haha struggle is real, føler deg veldig. Telttur eller campingtur på 4 dager uten dusj er bare phuuuu😩

Anonymkode: 5125a...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Var mye gode tips her! Har prøvd rensesjampoo og bruker alltid volum sjampoo, enten Maria Nila eller goldwell sine. Og sjamponerer alltid i to runder. Går fint og få vekk fett laget men er bare den lukta😅

Anonymkode: 5125a...dc6

Lufttørker du eller føner?

Jeg synes mitt blir ekkelt i hodebunnen om jeg lar det lufttørke (har fint hår, men mye av det).

Anonymkode: 605ad...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lufttørker du eller føner?

Jeg synes mitt blir ekkelt i hodebunnen om jeg lar det lufttørke (har fint hår, men mye av det).

Anonymkode: 605ad...e7a

Gjør begge deler, men kun lufttørking dersom det er sol og varmt ute. Merker at lukt ofte setter seg fortere når det er vått og ikke får tørket opp. Men i d siste lukter d like mye selvom jeg føner det😁 enig i at det blir ekkelt i hodebunn når det lufttørker dersom det ikke tørker fort nok

Anonymkode: 5125a...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seborreisk eksem i hodebunnen?

Anonymkode: 46af0...b1c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss med problematisk hodebunn er det normalt å måtte vaske håret med mild shampoo annenhver, eller til og med hver dag. Lukter håret ditt og du får et lag to dager etter vask, så kan det også være sopp. Vask hver/annenhver dag med mild shampoo uten parfyme og masse kjemikalier, og ta en kur Fungoral (viktig å følge oppskriften). Ikke legg deg med vått hår, vask pute ofte, og skift putetrekk minst 1 g/uka. 
 

Det løste mine problemer ☺️

Anonymkode: e7346...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For oss med problematisk hodebunn er det normalt å måtte vaske håret med mild shampoo annenhver, eller til og med hver dag. Lukter håret ditt og du får et lag to dager etter vask, så kan det også være sopp. Vask hver/annenhver dag med mild shampoo uten parfyme og masse kjemikalier, og ta en kur Fungoral (viktig å følge oppskriften). Ikke legg deg med vått hår, vask pute ofte, og skift putetrekk minst 1 g/uka. 
 

Det løste mine problemer ☺️

Anonymkode: e7346...a89

Skal prøves, takk!!☺️

Anonymkode: 5125a...dc6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 11.20):

Var mye gode tips her! Har prøvd rensesjampoo og bruker alltid volum sjampoo, enten Maria Nila eller goldwell sine. Og sjamponerer alltid i to runder. Går fint og få vekk fett laget men er bare den lukta😅

Anonymkode: 5125a...dc6

Sopp! Det er det som lukter! Vask med fungoral shampo det er behandling mor sopp. Særlig utsatt på grunn av eksem og fett hodebunn 

Anonymkode: a4b5b...b7d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...