AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #1 Skrevet 7. juli 2024 Faren min har et hus (gammelt småbruk) han ikke kan bo i lenger. Han er på sykehjem og blir ikke frisk. Han vil gjerne at vi tre barna overtar som eiere, og at vi eier det sammen. Vi kommer til å bruke det som feriested. Er det noen som kan fortelle litt om prosedyren for det? Noen potensielle fallgruver? Anonymkode: e9063...b70
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #2 Skrevet 7. juli 2024 Den største fallgruvene er at dere blir uvenner. Det er vanskelig for søsken å bli enige om vedlikehold,oppussing, reparasjoner og fordeling av ferieuker, særlig om dere har ulik økonomi. Anonymkode: f5dad...62c 13 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Den største fallgruvene er at dere blir uvenner. Det er vanskelig for søsken å bli enige om vedlikehold,oppussing, reparasjoner og fordeling av ferieuker, særlig om dere har ulik økonomi. Anonymkode: f5dad...62c Takk for svar. Kanskje jeg er naiv, men jeg tror vi klarer å være enige. Vi er veldig glad i hverandre og har snakket mye om hvordan vi skal sikre at det går godt. Vi kommer til å sette av penger sammen som skal gå til vedlikehold. Anonymkode: e9063...b70 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Skrevet 7. juli 2024 Ender som oftest ikke bra. Enten bør en kjøpe de andre ut eller selge på det åpne markedet, så dele profitten. Anonymkode: 28e8d...8a5 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #5 Skrevet 7. juli 2024 Min far overtok barndomshjemmet med en bror og min mor med tre søstre. I begge tilfeller var de veldig optimistiske angående å eie sammen. Godt samhold og dialog. I begge tilfeller gikk det dårlig likevel. Min far måtte kjøpe ut sin bror og barndomshjemmet til min mor ble solgt etter kun tre års sameie. Ikke bare søsken som gir utfordringer, men også partnere. Min far og hans brir hadde muligens klart dette fint om de ikke hadde to koner som prioriterer svært ulikt. Angående min mors sameie var det ene søsteren som tok seg vel mye til rette. Anonymkode: 3a667...3e4 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #6 Skrevet 7. juli 2024 Er det mulig å skille ut tre boenheter til hver? Det gjorde svigers og søsken. Nå er det ett stort hyttetun der alle har sin del de steller med. De har felles grillplass etc som alle kan møtes på, og man går på besøk til de andre. Ingen har lov til å selge ut av familien, men man kan la barn overta/kjøpe. Da slipper de konflikter som hvem skal når, og oppussing/utgifter etc. Anonymkode: 54639...a04 4 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #7 Skrevet 8. juli 2024 Jeg antar dere har klarlagt om det er konsesjon eller boplikt knyttet til eiendommen? Anonymkode: f3568...8e5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #8 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar. Kanskje jeg er naiv, men jeg tror vi klarer å være enige. Vi er veldig glad i hverandre og har snakket mye om hvordan vi skal sikre at det går godt. Vi kommer til å sette av penger sammen som skal gå til vedlikehold. Anonymkode: e9063...b70 Det sier alle i samme situasjon. Anonymkode: 28de3...296 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #9 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det sier alle i samme situasjon. Anonymkode: 28de3...296 Det er faktisk mange som klarer det helt fint. Vet om flere som eier sammen med søsken. Anonymkode: 09e47...5ae 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #10 Skrevet 8. juli 2024 Er det bo- og eller driveplikt? Da går ikke planen om fritidsbolig. Er alle (inkludert feller) enige om nivået på vedlikehold, renhold, hvor lenge hver enkelt part kan bruke huset av gangen? Og ikke minst om en skal gjøre ting selv eller betale for det. Bor alle i ca samme avstand til stedet, slik at en har omtrent like muligheter til å bruke det? jeg ville aldri ha eid noe sånn, men det er nå meg. Tre søsken med fx tre barn hver gir fort veldig mange som skal bli enig Anonymkode: 14f60...388
Stor pike Skrevet 8. juli 2024 #11 Skrevet 8. juli 2024 Hold partnere unna. Det er kun dere søsken som eier og bestemmer. Geskjeftige partnere kan velte alt. 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #12 Skrevet 8. juli 2024 Det er risikabelt, og jeg hadde ikke gjort det selv basert på hva jeg har sett i familie og omgangskrets. Så selv om det ikke er rådet du vil ha så føler jeg også for å starte der. Sørg for å ha gode avtaler. Reguler hvem som har rett til å bruke når, selv om dere tror dere klarer å løse det løpende så er dette viktig. Da vet dere at det er søster 1 som har rett i påsken, og også rett til å si ja eller nei om andre vil være der samtidig. Lag regler for hvordan man drar fra stedet - monter også regler på veggen som en sjekkliste. Ha avtale på hva som skal skje hvis ene vil ut, og hvordan verdsettelse da skal skje. Ha felleskonto der dere setter inn månedlig beløp. Lag regler for dugnad. Vis raushet. Man har ikke samme standard når det gjelder vask av et kjøkken, eller trekke ut stikkontakter. Hold partnerne utenfor, som du allerede har blitt tipset om. Det rådet har jeg også tatt med meg inn i ethvert arveoppgjør - det er noe som skal skje mellom de nærmeste, uten inngifte som har andre interesser. Det virker utrolig strengt når forholdet er godt, ja. Men jeg kan love at det vil oppstå situasjoner dere ikke har forutsett. I beste fall får dere ikke bruk for noen av avtalene fordi alt går bra. Blir litt som ektepakten min, tok tid å skrive, inneholder vanvittig med detaljer, jeg håper og tror jeg aldri får bruk for den. Men er gull verdt dersom noe skulle skje en dag, og jeg har sort på hvitt at kattene er mine, hvordan huset skal kjøpes ut, og alt det der. Anonymkode: f7796...90e 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #13 Skrevet 8. juli 2024 Glemte å nevne at dere har en stor fordel i at dere er tre. Da er det flertallet som bestemmer. Det gjelder alt fra hvor bra internettlinje man skal ha, om man skal male i år eller enste år, til om man skal montere varmepumpe, til hvor god TV man skal ha. Anonymkode: f7796...90e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #14 Skrevet 8. juli 2024 Jeg tror den første generasjonen klarer det fint. Så kommer deres barn som skal ta over. Jeg tror det beste er en eier, mens de to andre har bruksrett livet ut. Da er man likevel med på vedlikehold og alt som hører med. Man må kjøpe ut, men prisen for bruksrett må trekkes fra, vil jeg tro. Anonymkode: 6e2c3...670 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #15 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror den første generasjonen klarer det fint. Så kommer deres barn som skal ta over. Jeg tror det beste er en eier, mens de to andre har bruksrett livet ut. Da er man likevel med på vedlikehold og alt som hører med. Man må kjøpe ut, men prisen for bruksrett må trekkes fra, vil jeg tro. Anonymkode: 6e2c3...670 Jeg vet at noen har laget avtale på hva som skal skje i neste ledd. Anonymkode: 09e47...5ae
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #16 Skrevet 8. juli 2024 I utgangspunktet lite lurt. Hvis dere skal gjøre dette, må dere ha klare planer om: 1) Hvordan bestemme hva som skal gjøres av vedlikehold og oppussing. Ikke sikkert at alle er enige i at dreneringen må tas, taket byttes, kjøkkenet pusses opp… 2) Hvordan skal dette betales. Se også punkt 1. 3) Hvem skal utføre nødvendig vedlikehold, oppussing, plenklipping, maling +++. Se også punkt 1 og 2. Viktig at alle stiller opp når huset for eksempel skal males, ellers må alle være enige om å betale mer for at en håndverker gjør det. Hva skjer hvis noen ikke lenger har helse til å bidra med praktisk arbeid? Dere bør da avtale at vedkommende i tilfelle må betale mer. 4) Hvem skal bruke hytta når. 5) Renhold mellom ulike brukere - avklare standard og forventninger. 6) Hva som skjer hvis noen må/ønsker å selge sin andel 7) Hva når neste generasjon overtar Anonymkode: 8fb79...c0f 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #17 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror den første generasjonen klarer det fint. Så kommer deres barn som skal ta over. Jeg tror det beste er en eier, mens de to andre har bruksrett livet ut. Da er man likevel med på vedlikehold og alt som hører med. Man må kjøpe ut, men prisen for bruksrett må trekkes fra, vil jeg tro. Anonymkode: 6e2c3...670 Bruksrett er ikke lurt. Det binder eieren på hender og føtter. Enten eier man, eller så eier man ikke. Anonymkode: 8fb79...c0f
megda Skrevet 8. juli 2024 #18 Skrevet 8. juli 2024 Jeg har noen søsken, og vi tok over i en lignende situasjon, men i mitt tilfelle er min forelder død, og det endrer litt på den sosiale dynamikken vurdert opp mot forventninger fra en far med sine ønsker om veien videre. Uansett, vi søsken er svært gode venner og var svært bevisste på at arvestrider kan oppstå som følge av hvem som skal arve hva og fordeling. Vi endte opp med å selge huset, men i ettertid har vi alle vært bevisste på at det ble noe dårlig stemning fordi en av oss hadde mye mer ansvar i forhold til papirarbeid, renovasjon og salg enn de andre. Jeg kan tenke meg at slike ting sniker seg innpå menneskesinnet, og noen vil kanskje føle at de fortjener mer fordi vedlikehold og drift er noe de har ofret mer for kontra andre søsken, uavhengig av grunnen til at det blir slik. Dette kan skape intriger, og dersom det er snakk om store pengesummer, har det potensial til å påvirke menneskelige følelser negativt. Dette er bare min korte refleksjon, og jeg vil si at vi alle er fornøyde med at vi solgte, fordi da er godene fordelt rettferdig og saken om delt eie er ute av verden. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #19 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror det beste er en eier, mens de to andre har bruksrett livet ut. Da er man likevel med på vedlikehold og alt som hører med. Man må kjøpe ut, men prisen for bruksrett må trekkes fra, vil jeg tro. Anonymkode: 6e2c3...670 En eier med bruksrett på de to andre er bare å lage framtidig støy dersom alle tre ønsker å ha huset akkurat nå. Ei sammen alle tre. Dersom det senere skulle vise seg at det ikke funker kan dere kreve sameiet oppløst. Anonymkode: fbe16...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #20 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er faktisk mange som klarer det helt fint. Vet om flere som eier sammen med søsken. Anonymkode: 09e47...5ae Ja, vet om mange søsken som deler hytte. Det som derimot har vært litt trøblete, er generasjonen under igjen, når de skal ta over. Anonymkode: 67b68...581
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå