Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har fått babyer som har sluttet å vokse i svangerskapet eller kom til verden som veldig små i forhold til gestasjonsalder? Lurer på om dere vet grunnen til at baby sluttet å vokse/var liten? Er barnet friskt og har vokst som normalt utenfor livmor? :)

Anonymkode: 5940d...8e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår hadde fryktelig liten vekst siden siste ultralyd i uke 37 til trivselskontroll på termindato. De ante ikke hvorfor og det kom heller ikke frem noe som kunne gi noe svar senere, jeg ble igangsatt samme dag. Hun var ca 2700g men var estimert til å være rundt 3400g. Vokser og utvikler seg som normalt, er på noen punkter foran hva som forventes av barn på hennes alder i følge helsesykepleier. 

Anonymkode: a08cf...539

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv veide 2,1 kg. da jeg ble født på termindatoen. Jeg hadde sluttet å vokse pga. blodpropper i morkaken. Det gikk bra, men jeg hadde ikke kunne vært i magen særlig lenger, og var ganske medtatt ved fødsel. Varige mén tror jeg ikke jeg fikk så mye av. Men jeg lå under nederste persentil på lengde og vekt som barn, og endte opp på 153 cm. Jeg har også hatt problemer med lav matlyst hele livet, spiste lite som barn, strever med å holde vekten oppe når jeg er stresset eller syk som voksen. Det er vanskelig å si hva som er genetisk bestemt og hva som evt. kan skyldes lite næring i magen. Det er mange ganske lave folk i familien, men ingen som er fullt så små som meg. 

Anonymkode: a08c7...25d

AnonymBruker
Skrevet

Min ene var to uker mindre enn det tilsa ut fra svangerskaplengden.

Antatt at veksten stagnerte på grunn av dårlig blodtilførsel inn til livmoren (notch). Morkaken var liten.

Barnet er liten av vekst og har vært minst i sitt kull gjennom hele barnehagetiden. Høyden begynner å jevne seg ut sammenlignet med de andre som er normalt lave og som nok er disponert for å bli lave i voksenlivet grunnet lave foreldre. Er ca et hode mindre enn de høyeste i kullet.

Anonymkode: 05bff...307

AnonymBruker
Skrevet

Mini var 2,4 kg og 42 cm til termin, svangerskapsforgiftning. Litt liten, men frisk og sprek. Langt fremme på alle områder utenom vekst. Snakket i setninger på 4-5 ord ved 18 mndr, lærte å lese som 4 åring, syklet på to hjul som tre åring bl.a.

Anonymkode: 0cc43...203

AnonymBruker
Skrevet

Er fortsatt liten for alder forresten, men mindre avvik nå sammenlignet med ved fødsel

Anonymkode: 0cc43...203

AnonymBruker
Skrevet

Min måtte komme 1 mnd før termin. Var da bare 2 kg.
Årsaken er ikke helt sikker med de antar det er pga en hjerterytmeforstyrrelse jeg fikk i svangerskapet og medisin jeg brukte for denne.

Barnet er nå et halvt år, fortsatt litt liten men har tatt igjen sååå mye. Er nå innenfor normalen ♥️

Anonymkode: bf70f...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...