AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #1 Skrevet 7. juli 2024 Jeg har det ikke bra…. Sliter med angst… det har satt seg i halsen… kjenner en klump , har noe i Halsen som irriterer meg og skaper ubehag. Er også sår og tørr i halsen og munnen. Øre nese hals lege finner ingenting galt . Jeg tror derfor det er angsten… vil øke medisinene men hva gjør jeg når fastlegen min som kjenner meg har ferie ? Kan jeg bare øke selv? Føler meg så alene og har det aå vondt … andre som sliter med angst her der symptomene setter seg i kroppen? Hjernen min låser seg . Tenker på halsen og fokuserer på den hele tiden! Det er så utmattende . Anonymkode: af8bb...abf 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #2 Skrevet 7. juli 2024 Ikke øk selv. Spør om det finnes en legevikar du kan snakke med i stedet, eller en fastlege på fastlegekontoret som ikke er din fastlege. Anonymkode: acc6f...77d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 Ja, det kalles "globus". Veldig vanlig. Det blir borte når angsten roer seg ❤️ I tillegg til medikamenter, se om du kan finne en avslappende aktivitet? Se på en koselig serie, hør på musikk som du kan synge med på? Angst er egentlig en forsvarsmekanisme som vil beskytte deg mot en fare. Men det er tankene som konstruerer farene nå for tida, det er ikke så mange umiddelbare farer rundt oss som sabeltanntigre. Men angsten vet ikke forskjell på ekte tigre og tanker som lager skremmende scenarier. Så det er en overreaksjon, men det er i aller beste mening. Jeg syntes det hjalp veldig å forstå sammenhengen sånn. ❤️ Anonymkode: 8bf6e...c83 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Skrevet 7. juli 2024 Takk for svar… bare gråter .. føler meg utenfor verden. Kjenner ikke glede i noe. Trenger å øke medisinene mine. Men føles som et nederlag det og. Vip bare bli kvitt ubehaget i halsen. Vondt å svelge. Føler jeg har en hard matbit sittende fast Der. Klarer ikke fokusere på noe annet. Anonymkode: af8bb...abf 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #5 Skrevet 7. juli 2024 Dypp ansiktet i kaldt vann. Eller enda bedre bad i kaldt vann. Det letter angsten med en gang. Vinterbadere har mindre angst og depresjon. Du må fokusere vekk angsten med andre gjøremål. Trening er også fantastisk. Sett musikk på øyrene og gå deg en tur. Etterpå vil du merke du føler mestring og glede. Anonymkode: 65b47...7f0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #6 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk for svar… bare gråter .. føler meg utenfor verden. Kjenner ikke glede i noe. Trenger å øke medisinene mine. Men føles som et nederlag det og. Vip bare bli kvitt ubehaget i halsen. Vondt å svelge. Føler jeg har en hard matbit sittende fast Der. Klarer ikke fokusere på noe annet. Anonymkode: af8bb...abf Så lenge størrelsen på skjoldbrukskjertelen din er normal, er klump følelsen muskler som strammer rundt spiserøret. Det kan ofte utløse redsel og du havner i en dårlig sirkel. Du må gjøre en annen aktivitet slik at fokuset endres. Panikk er bare nedbrytende, så dersom du som mange andre bor i en del av landet med drittvær, tar du på deg gode klær og går en tur. Kjenn på følelsen av at primærbehovene dine blir satt på prøve (tørr, varm og mett). Medisiner i en akutt fase er ikke til hjelp. Du må angripe dette på en annen måte og normal fysisk aktivitet roer ofte ned det sympatiske nervesystemet. Du har ganske enkelt en liten stresshormon storm på gang akkurat nå. Det er ikke farlig selv om du føler det slik. Om du likevel føler du mister kontrollen søker du hjelp ved å ringe etter noen. Les boken «hjernesterk» når du får overskudd. Da forstår du hvordan kroppen er skrudd sammen. Ofte er innsikt i egen sykdom til hjelp. Anonymkode: 22709...2cc
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #7 Skrevet 7. juli 2024 Kanskje du kan ringe legevakten å høre der om det går greit å øke dosen i en periode? Eller så er det vel andre leger på legekontoret der fastlegen din er? Du kan jo også ringe dit i morgen tidlig. Jeg øker selv i samråd med legen min i perioder der angsten tar helt over. Men økingen har ikke umiddelbar effekt, så man må leve i angsten i noen dager. Det er også helt vanlig å få fysiske smerter når man har det veldig tungt psykisk, å jeg vet at det er veldig vondt Anonymkode: dd7d6...a09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå