Gå til innhold

Jente 6 år med hyppige tisseuhell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger kun dråper i trusen, andre dager full blæretømming. Sier det skjer fordi hun glemmer å kjenne etter. Ped.leder i bhg mente det vil gå seg til, men jeg er litt bekymret for skolestart som nå er like om hjørnet.

Noen som har erfaring med dette og vil komme med tips og innspill? 

Anonymkode: 74413...d12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har liten erfaring, men jeg har hørt at det skal være smart med klokke med alarmer som vibrerer for å minne om å gå på do til faste tider. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det plutselig oppstått eller vært ett problem hele tiden? Kanskje hun kan ha godt av faste dotider og da må gå på do enten hun kjenner hun vil eller ikke.

Anonymkode: d403e...df2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merker ho at det skjer? Eller først etter ho er våt?

Hvis ho merker det så kansje innføre fast rutine for å gå på do.

Hvis ikke er det andre ting dere ser, stopper ho opp i lek? Virker som ho ikke får med seg ting som blir sagt til tider? Ser det ut som ho dagdrømmer og dere ike får kontakt?

Anonymkode: 9bfdf...c74

• Nyttig 1
Skrevet

Få henne sjekket for blærebetennelse! Det kan gi store problemer med å merke at man skal på do.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen ganger kun dråper i trusen, andre dager full blæretømming. Sier det skjer fordi hun glemmer å kjenne etter. Ped.leder i bhg mente det vil gå seg til, men jeg er litt bekymret for skolestart som nå er like om hjørnet.

Noen som har erfaring med dette og vil komme med tips og innspill? 

Anonymkode: 74413...d12

Ikke stress. Vår 6-åring hadde plutselig en periode der han tisset på seg hver dag i to uker, samme med flere av vennene hans. Det går i faser. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt uvanlig, så ville ikke stresset med det. Ta med nok skift i hylla. Ditt barn blir neppe det eneste med uhell, det viktigste er at hun klarer å stelle seg selv ved uhell. 

På skolen er det andre rutiner enn i bhg. Kanskje du kan snakke med henne om å gå på do før hun går ut hvert friminutt? Hun vil kanskje miste et par minutter, men vil til gjengjeld ikke ha uhell. På skolen vil de sitte mer stille, det er mindre lek, så kan hende det vil være nok til å kjenne det, fremfor når hun er oppi lek og sånt.

Ved urenese så finnes det hjelpemidler som en slags alarm som vibrerer for å minne på/vekke for å gå på do. Kan hende din datter kunne hatt nytte av noe lignende? Jeg tenker rutiner kan være veldig viktig for henne.

Jeg ville også tenkt på UVI. Det hadde mi jente da hun var tre, og eneste symptomet var hyppig tissing og uhell (var ferdig med bleie). Jeg tenkte det var helt normalt, det skjedde oftest under lek og sånt noe, men nevnte det til HS på kontroll, og ble tipsa om å ta en sjekk.

Anonymkode: 485f9...f1e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet mye i første klasse og det er ikke uvanlig. Men som andre her sier, sjekk om det kan dreie seg om en kronisk UVI. 

Anonymkode: 8921f...158

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...