Gå til innhold

Fatter ikke hvordan noen kan ha både hus, hytte/camping,båt osv....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er utfordrende nok å bare ha en enebolig med hage. Kommer ikke rundt, er like late både jeg og mannen min. Hvordan orker dere å EIE så mye? Alt skal jo vedlikeholdes.

Anonymkode: 7fcec...939

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både båt og camping kan være rimelig i innkjøp og lite vedlikehold. Og det er mange som velger å kjøpe seg ut av mye vedlikehold, ha robotklipper og robotstøvsuger osv.

Anonymkode: 6bcda...3b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ett viktig moment er å ikke være lat. Selvsagt er det uendelig mye å gjøre om man er lat og hater den slags arbeid...

Jeg digger hagearbeid, og kan bruke mye tid på vinteren for å planlegge sommerens hagearbeid. Jeg storkoser meg når jeg kan gå på hagemesse og plantasjen. Samme med små oppussingsprosjekter inne og ut. Jeg synes det er moro, og gleder meg til jeg har tid til det.

Eksen min elsket være ute med båten sin, og så ikke på vedlikehold av båten som arbeid, men som sin alenetid hvor han slappet av og koset seg, eller kompistid. Hadde vi ikke satt pris på både arbeidet og resultatet hadde vi droppet hage og båt.

Anonymkode: dd73f...099

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja jeg er helt enig.

Vi har enebolig med realtivt stor hage. Jeg liker å ha det velstelt rundt meg, så det er en konstant jobb med vedlikehold.

Vi hadde båt, men det var så mye jobb iforhold til kos. Og aldri igjen!

Jeg orker ikke at tingene mine skal eie meg! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Løsningen er leilighet, ingenting rundt å holde. Så hytte som man stuller og steller rundt, mens leil er på airbnb🥳.

Hytta er omtrent gratis.

Anonymkode: 49b2d...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har både stor enebolig med stor hage og hytte ved sjøen med stor eiendom og gress som må slås osv. Det blir mye ja, særlig er det bekymringer for hytta og tomta der, og vi må dra ut og holde ved like. Det tar 2,5 timer å reise hver vei. Vi vurderer å selge hytta, fordi det er mye styr og bekymring og den blir for lite brukt. 
Vi var unge da vi kjøpte hytta og hadde mer tid og krefter til å holde ved like. 

Anonymkode: 9e9e4...ef0

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har nok gjeld, langt opp etter øra. 

Anonymkode: 82ea5...a8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nøkkelen er som noen allerede har påpekt å ikke være lat. Vi liker å ha noe å gjøre. Regnet og var kaldt i går, vi hadde ingen planer, så da startet vi dagen med en diskusjon om hvilke prosjekter vi kunne ta unna innendørs. 

Ellers leier vi gjerne inn folk om det trengs, for eksempel til oppussing. Så lenge alt er holdt ganske nyoppusset og moderne er det også enkelt å vedlikeholde, som selvrensende stekovner, bad uten mange kriker og støvsamlere, varmekabler i oppkjørsel.. Når det kommer til hagen brukte vi hagearkitekt, så der er det smarte og vedlikeholdsfrie løsninger. Når vi handler inn ting som utemøbler tenker vi også gjennom hva de vil trenge av oss, både i vedlikehold, vask og lagring. 

Anonymkode: 57413...40d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste har nok gjeld, langt opp etter øra. 

Anonymkode: 82ea5...a8a

Har nesten ikke gjeld igjen, kun 20% belåningsgrad på huset som kunne vært nedbetalt om vi tok av fond. 

Har inntrykk av at mange har det som oss i omgangskretsen. Høyere utdannelse, kom inn på boligmarkedet på 2000 tallet og har hatt en enorm vekst der. Nesten nullrente samtidig som fondssparing har kastet av seg enormt. Barn av etterkrigsgenerasjonen som også sitter på nedbetalte boliger og gode pensjoner. 

Anonymkode: 57413...40d

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min jobber offshore og har mye fritid. Han liker å gjøre prosjekter. Vi har både båt og hytte. Men både bilen, båten og hytta er hans ansvar. Jeg har aldri hatt spesielt lyst på noen av delene.

Anonymkode: 93aac...bfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg, TS. Kun et hus (rekkehus), og en katt ( og to barn), og det er MER enn nok.

Jeg er nok lat når det gjelder å fikse og ordne ting. Og ett av barna våre hater hytteliv (besteforeldre har hytte som vi har vært på mye), så vi ville uansett ikke kunne brukt en egen hytte mye. Men er ikke lat når det gjelder andre ting - det er bare at båt og fiksing og husarbeid og hagearbeid og slikt ikke interesserer meg i det hele tatt.

Når vi har ferie, vil jeg helst reise laaaaangt bort, til et helt annet klima og en helt annen kultur, så langt unna hverdagen min som mulig.

Anonymkode: 39e6b...5b8

Skrevet

Solgte rekkehuset da jeg arvet landstedet, og kjøpte meg en leilighet med balkong heller. Er alene så for mye å holde styr på hage (og bygninger) både her og der, nå er det overkommelig, men må innrøme at jeg kjøper meg bort fra de større prosjektene som følger med å ha en eiendom

AnonymBruker
Skrevet

Vi solgte huset og kjøpte leilighet, mye på grunn av problemstillingen ts skisserer. Da blir felleshage og selve bygget vedlikeholdt av sameiet. Veldig praktisk!

Ferieboligen vår er også på et fellesområde. Dermed tar egen gartner seg av dette. Vi har ikke lån på ferieboligen, dermed koster den minimalt per måned.

Det at vi slipper å tenke vedlikehold på hage og bygg, redder oss i hverdagen. 

Anonymkode: cea9e...088

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hytte, men enebolig, båter (i flertall, ja) og campingvogn. Og det er da ikke snakk om så mye vedlikehold??? Plenen skal klippes, ja, men det tar jo ikke hele dagen, og vi maler ikke huset utvendig eller pusser opp inne hvert år. Båtene skal på slipp en gang i året for polering, bunnsmøring og skifte av sink. Campingvogna flyttes til fast plass i mai og hjem igjen i september.

Mannen er sjømann og jobber mye ekstra (hvis noen kjenner en arbeidsledig matros/maskinist/styrmann, så be han/henne kontakte Norled umiddelbart!), så jeg fikser det meste alene. Og jada, jeg jobber jeg også. Og vi har hund, forresten.

Anonymkode: 41c5d...6fd

AnonymBruker
Skrevet

Vi har stort hus og hytte og to biler. Hytta er på fjellet så deler av sommeren bruker vi der - og der er det fort litt som må gjøres ja. Huset er jo mye arbeid selv om det er relativt nytt, og hagen krever sitt. Aldri i verden om vi skal ha båt, campingvogn, hytte ved sjøen eller dyr eller noe som helst annet i tillegg! 

Eneste jeg kan strekke meg til er kanskje hytte ved sjøen i hjemlandet mitt når jeg blir pensjonist, men da ryker nok huset i samme slengen.

Anonymkode: 2c203...a9c

Annonse
Skrevet

Har hus med stor hage, bil og campingvogn. Til hagen har jeg investert i robotklipper og så lettstelt beplantet som mulig, huset skal ikke males hvert år og jeg sparer mye tid og jobb på å male 1-2 vegger annethvert år, bilen får service på verksted og det samme med vogna. Nyter livet når jeg er på tur med vogna og kan da slappe av og ikke tenke på alle "burdene man burde gjort" som når man er hjemme. 

Og nei - jeg har ikke gjeld til langt oppetter pipa. :)

AnonymBruker
Skrevet

Eier hus og båt. Båten er hobbyen til mannen. Han bruker mye tid der på vedlikehold og shining. Men utover litt greier på våren er det jo ikke særlig med vedlikehold? 

Huset vi kjøpte for 10 år siden. Der er det meste som må tas tatt. Og ellers klipper vi plena og beskjærer noen busker(men ikke hvert år). Det er jo hva du gjør det til. 

Anonymkode: f2f3c...b9f

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å få tid til å bruke både båt, hytte og campingbil samtidig som man gjerne vil ha noen utenlandsturer i løpet av året også da.

Anonymkode: e07df...071

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vanskelig å få tid til å bruke både båt, hytte og campingbil samtidig som man gjerne vil ha noen utenlandsturer i løpet av året også da.

Anonymkode: e07df...071

Nå er det ikke alle som drar på utenlandsturer hvert år. Som regel må jeg ha nytt pass hver gang jeg drar til utlandet, for det jeg har rekker å gå ut på dato mellom hver tur. Det er 8 år siden sist jeg var i utlandet.

Anonymkode: 41c5d...6fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...