AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #1 Skrevet 7. juli 2024 Det har gått over 16 dager siden han kom å kjøpte en vare av meg. Den fungerte helt fint når jeg solgte den (solgte for 4500kr, nypris var over 12 tusen). Han virker sint og jeg er litt småredd han skal komme til meg da han spurte når det passet å komme å levere den tilbake. Jeg skrev at det er over 16 dager siden du kjøpte den, den fungerte som den skulle når jeg solgte den og det er ingen retur dessverre. Men problemet er at han har både navn, tlf nummer og adressen min.. Er det noen regler et sted som jeg kan sende til han om han ikke gir seg?.. Jeg kunne skjønt det om han spurte om en retur samme dagen eller dagen etter, men ikke så lang tid etter.. Det var en Tv, høytaler og subwoofer. Og om den ikke fungerer (selvom jeg tror han bare angrer kjøpet da han prøvde å prute veldig flere ganger) så kan den ha blitt evt. skadet på veien hjem i bilen, eller av ungene hans da han sa det var til dem. Eller av andre grunner, synes dette var veldig unødvendig av han å kontakte meg for.. Er det noe jeg kan gjøre om han ikke gir seg? Anonymkode: 80d24...cec
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #2 Skrevet 7. juli 2024 Salg er endelig. Ring politiet om han dukker opp. Anonymkode: c3c28...42a 15 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 Det er ikke noe angrerett eller returrett på privatkjøp. Om varen er helt annerledes enn det han kunne forvente ut fra annonse og pris må han gå den vanlige veien vie forliksrådet der begge parter kan legge fram sin side av saken. Dersom han truer deg eller oppfører seg på en måte som gjør deg redd så kontakt politiet. Anonymkode: fc6c8...531 12 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det har gått over 16 dager siden han kom å kjøpte en vare av meg. Den fungerte helt fint når jeg solgte den (solgte for 4500kr, nypris var over 12 tusen). Han virker sint og jeg er litt småredd han skal komme til meg da han spurte når det passet å komme å levere den tilbake. Jeg skrev at det er over 16 dager siden du kjøpte den, den fungerte som den skulle når jeg solgte den og det er ingen retur dessverre. Men problemet er at han har både navn, tlf nummer og adressen min.. Er det noen regler et sted som jeg kan sende til han om han ikke gir seg?.. Jeg kunne skjønt det om han spurte om en retur samme dagen eller dagen etter, men ikke så lang tid etter.. Det var en Tv, høytaler og subwoofer. Og om den ikke fungerer (selvom jeg tror han bare angrer kjøpet da han prøvde å prute veldig flere ganger) så kan den ha blitt evt. skadet på veien hjem i bilen, eller av ungene hans da han sa det var til dem. Eller av andre grunner, synes dette var veldig unødvendig av han å kontakte meg for.. Er det noe jeg kan gjøre om han ikke gir seg? Anonymkode: 80d24...cec Den typen mennesker diskuterer du ikke mer med. Blokker hen og bli ferdig med saken. Gjerne meld fra til Finn.no og. Er du usikker på lovverket så finner du dette på Finn.no. Dukker hen opp på døre, så ringer du politiet. Anonymkode: 1e217...255 4 4
Melus Skrevet 7. juli 2024 #5 Skrevet 7. juli 2024 Selvfølgelig kan han ikke komme og klage nå. Skriv til ham at det er uaktuelt å levere tilbake og få pengene tilbake, også blokker han. Om han faktisk dukker opp hjemme hos deg og plager deg ville jeg snakket med politiet. 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #6 Skrevet 7. juli 2024 Tusen takk for svar 🤍 Håper han ikke kontakter meg noe mer eller kommer hjem til meg.. TS Anonymkode: 80d24...cec 4
Mardina Skrevet 7. juli 2024 #7 Skrevet 7. juli 2024 Jeg var borti en sånn "type" for et par år siden. Han "truet" med å komme hjem til meg og kreve penger av meg. Jeg gikk innom politiet og sa at jeg var litt redd for hva han kunne finne på. Og lurte på om de kunne ta en tlf til han og "sette han på plass". Det gjorde dem og det ble stille etterpå. Han nektet selvfølgelig for at han hadde truet meg... 🙄 Men til deg TS, dette kan du nok ta med ro. Han kommer neppe noen vei med dette. Om du blir redd for hva han kan finne på, så kontakt politiet. 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #8 Skrevet 7. juli 2024 Var også borti en sånn en, bare at han klaget etter 3 mnd🤦🏻♀️ Bare dropp å svare eller svar at det har gått for lang tid Anonymkode: fad96...674 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #9 Skrevet 8. juli 2024 Inget å diskutere, blokker og kontakt finn. Anonymkode: 955cf...328 1 2
Granskudd Skrevet 8. juli 2024 #10 Skrevet 8. juli 2024 (endret) Vi solgte en enhet til en på finn, som ville heve kjøpet etter 14 dager. Det går jo ikke ann. Som du sier, enheten var helt i orden når den reiste herfra så enten vet ikke personen hvordan den brukes, eller så har den blitt ødelagt på veien dit eller hjemme hos Kjøper. For vår del var det fortsatt garanti, så vi sendte bare kvittering og ba personen ordne opp med forhandler selv. Dette ser finn (fiks ferdig) "Kjøper har 24 timer på seg til å undersøke varen når den er mottatt, se punkt 3.2. I løpet av disse 24 timene kan Kjøper utsette/stoppe betalingen til Selger ved å trykke på “Jeg har problemer med varen” og følge instruksjonene derfra. Dersom betalingen ikke er blitt utsatt/stoppet innen disse 24 timene, vil kjøpesummen automatisk utbetales til Selger. Dersom betalingen utsettes/stoppes må Kjøper kontakte Selger i FINNs meldingsdialog for å begrunne og dokumentere hvorfor betalingen er stoppet Dersom betalingen blir utsatt, vil den automatisk utbetales til selger etter 10 dager. I denne perioden kan Partene selv stoppe, aktivere eller fordele utbetalingen på statussiden. Betalingen kan aktiveres og fordeles gjennom å trykke på “vi har funnet en løsning”. Betalingen stoppes ved å sende saken til kundeservice gjennom å trykke på “Vi trenger hjelp fra kundeservice”. Dersom betalingen er stoppet kan ikke partene reaktivere/fordele betalingen selv." https:/hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/4407746685202-Spesifikke-regler-for-Fiks-ferdig#:~:text=Avtaler%20om%20kj%C3%B8p%20og%20salg,avtaleforholdet%20mellom%20Kj%C3%B8per%20og%20Selger. Endret 8. juli 2024 av Granskudd 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #11 Skrevet 8. juli 2024 Jo, han kan klage, Forbrukerloven gjelder. Derfor er jeg VELDIG nøye med å dokumentere at varer jeg selger faktisk virker før levering. Hvis høytalerne ikke virker og han lager kvalm, så ville jeg tilbudt meg å ta de med til en butikk for gjennomgang. https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/16434180958994-Salgs-og-leveringsvilkår-FINN-Nybrukt#:~:text=Reklamasjon og garanti%3A&text=Reklamasjonsretten gjelder i to år,til å påberope seg mangelen. Anonymkode: 765bb...c58
Snublefot62 Skrevet 8. juli 2024 #12 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jo, han kan klage, Forbrukerloven gjelder. Derfor er jeg VELDIG nøye med å dokumentere at varer jeg selger faktisk virker før levering. Hvis høytalerne ikke virker og han lager kvalm, så ville jeg tilbudt meg å ta de med til en butikk for gjennomgang. https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/16434180958994-Salgs-og-leveringsvilkår-FINN-Nybrukt#:~:text=Reklamasjon og garanti%3A&text=Reklamasjonsretten gjelder i to år,til å påberope seg mangelen. Anonymkode: 765bb...c58 Nei. Forbrukerkjøpsloven gjelder IKKE for kjøp/salg mellom privatpersoner. Det er da kjøpsloven som gjelder. 11
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #13 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jo, han kan klage, Forbrukerloven gjelder. Derfor er jeg VELDIG nøye med å dokumentere at varer jeg selger faktisk virker før levering. Hvis høytalerne ikke virker og han lager kvalm, så ville jeg tilbudt meg å ta de med til en butikk for gjennomgang. https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/16434180958994-Salgs-og-leveringsvilkår-FINN-Nybrukt#:~:text=Reklamasjon og garanti%3A&text=Reklamasjonsretten gjelder i to år,til å påberope seg mangelen. Anonymkode: 765bb...c58 Nei, nei, nei NEI!!!! Forbrukerkjøpsloven gjelder IKKE ved salg mellom to privatpersoner- det er KJØPSLOVEN som gjelder her! Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på! Anonymkode: 1781e...d2e 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #14 Skrevet 8. juli 2024 Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Nei. Forbrukerkjøpsloven gjelder IKKE for kjøp/salg mellom privatpersoner. Det er da kjøpsloven som gjelder. Ah, sorry. Hvordan fungerer kjøpsloven mellom privatpersoner i slike tilfeller? Anonymkode: 765bb...c58
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #15 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, nei, nei NEI!!!! Forbrukerkjøpsloven gjelder IKKE ved salg mellom to privatpersoner- det er KJØPSLOVEN som gjelder her! Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på! Anonymkode: 1781e...d2e Jada, jeg klarte å forstå det da forrige postet det. Igjen, sorry, og ingen grunn til å være så kvass Anonymkode: 765bb...c58 1
Snublefot62 Skrevet 8. juli 2024 #16 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ah, sorry. Hvordan fungerer kjøpsloven mellom privatpersoner i slike tilfeller? Anonymkode: 765bb...c58 Rent overordnet har man to år eller fem års reklamasjonsfrist for mangler etter kjøpsloven. Men til forskjell fra forbrukerkjøpsloven kan man i kjøpsloven avtale at reklamasjonsretten ikke gjelder.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #17 Skrevet 8. juli 2024 Snublefot62 skrev (12 minutter siden): Rent overordnet har man to år eller fem års reklamasjonsfrist for mangler etter kjøpsloven. Men til forskjell fra forbrukerkjøpsloven kan man i kjøpsloven avtale at reklamasjonsretten ikke gjelder. Hvordan avtaler man dette? jeg tenker at hvis man bruker 5000 kr på et bruktkjøp på finn, og varen ikke fungerer etter 2 uker, så bør man vel kunne reklamere? Jeg solgte elektronikk på finn, hvor det viste seg å være en feil som jeg ikke var klar over. Varen fungerte og kunne brukes, men pga feilen så ble det merarbeid. Feilen ble dokumentert. Jeg tilbød derfor et greit prisavslag, som kjøper var fornøyd med. Fant forøvrig denne https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/ Anonymkode: 765bb...c58
Snublefot62 Skrevet 8. juli 2024 #18 Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvordan avtaler man dette? jeg tenker at hvis man bruker 5000 kr på et bruktkjøp på finn, og varen ikke fungerer etter 2 uker, så bør man vel kunne reklamere? Jeg solgte elektronikk på finn, hvor det viste seg å være en feil som jeg ikke var klar over. Varen fungerte og kunne brukes, men pga feilen så ble det merarbeid. Feilen ble dokumentert. Jeg tilbød derfor et greit prisavslag, som kjøper var fornøyd med. Fant forøvrig denne https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/ Anonymkode: 765bb...c58 Man avtaler det slik man avtaler alt annet ved et kjøp. Ved å presentere det for den andre part og få de til å godta det. Hvorvidt du har en mangel om noe slutter å fungere etter en dag eller to uker (eller to år) avhenger veldig mye av pris, tilstand på varen, alder, forventninger og generell levetid. Selger du en Honda Accord fra 1992 som er gått over 400k til 5000 så er det ganske åpenbart at man ikke kan forvente særlig mye levetid igjen av bilen. Mens kjøper man en to år gammel TV til 5000 så bør man kunne forvente en god del mer. Og husk og at fordi man har 2 års reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven så betyr det ikke at man har automatisk en mangel man kan kreve rettet på. Det er en vesentlig forskjell der.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #19 Skrevet 8. juli 2024 Han har ingen rett til å returnere en brukt vare. link: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/ Hvis han kontakter deg igjen og du oppfatter han som brysk, så bare informer han om at du vil kontakte politiet for bistand om han igjen tar kontakt. Det gjør du også slik som en i innleggene over beskrev. Dette er bare en tulling, og du skal ikke la deg presse av slike. Anonymkode: ec9be...6db 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå