Gå til innhold

Neurontin - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir en lang forklaring av masse som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Beklager på forhånd.

Jeg har slitt med prolaps i ryggen nå i lengre tid. Smertene har vært litt av og på, men pga at jeg også har mistet følelsen i det ene beinet sendte legen meg til sykehuset for et par uker siden. 

Jeg kom hjem etter et par dager med beskjed om at vi skal se an om det blir operasjon eller ikke og at jeg skal ta smertestillende i mellomtiden.

jeg fikk langtidsvirkende targiniq depot som jeg skulle ta morgen og kveld i to uker. I  tillegg skulle jeg ta tramadol ved behov i denne perioden.

Jeg skulle også ta neurontin. Jeg skulle starte med en kapsel på 300 g og så skulle jeg jeg øke med 300 g hver 2-3 dag fram til jeg får ønsket effekt. Opp til max dose på 3600 g (12 kapsler) pr dag.

Fram til nå har hatt veldig god effekt av targiniq og Tramadol og egentlig ikke hatt noe smerter. De siste dagene har jeg gått tom for de og vil helst unngå å be om mer fordi jeg har lest at man kan bli avhengig av dem og jeg vil være forsiktig selv om de virker veldig bram

Så den eneste smertestillende jeg har tatt de siste 3-4 dagene er neurontin 6 kapsler (1800 g). 

Jeg føler meg litt groggy, men på en god måte, litt trøtt og lite smerter.

Er det noen her som har noen erfaringer med neurontin? Er det sånn det virker?

Hvor stor dose tok du?

Jeg har vært veldig fornøyd med targiniq og Tramadol, men har ikke flere igjen og vil ikke be om det heller. Derfor er det viktig for meg å få det med neurontin til å funke.

Anonymkode: 7c80d...c4b

AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill å les om hvordan det er å gå av Neurontin før den tid kommer. Min erfaring er at de funket i starten og var et rent helvete å gå av! 

Anonymkode: c0ddf...46e

AnonymBruker
Skrevet

Var ganske groggy og rar på tramadol. Måtte ta 2700 mg i døgnet, og da veide jeg bare 50 kg, så stor dose for en liten kropp. Helt nødvendig for å ikke få kroniske nervesmerter, og evig glad for at jeg tok dem slik jeg skulle (til tross for stor motstand i min familie mot å ta dem da de trodde det var det samme som å ta morfin hver dag). 

Ser brukeren over skriver at de var et helvete å gå av, men jeg hadde ingen problem med nedtrappingen. En gang glemte jeg dog to av tre doser hjemme og var på fest, så jeg fikk ganske kraftige abstinenser. Så det er viktig å ta dem slik man skal og ikke glemme doser, og trappe ned i samråd med lege.

Anonymkode: e2b36...d96

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg fungerte ikke naurotin i det hele tatt . Og følte jeg gikk i b8muldverden, følte jeg gikk på utsiden av meg selv. Pluss gikk opp 10kg. Så ble fort slutt. Og da raste det av 8 kg på kort tid. Aldri mer

Anonymkode: 1aeef...04f

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for svare.

Groggy og rar ja, det er akkurat sånn jeg føler meg. Det er på en bra måte da.

Foreløpig har jeg ikke merket noe negativt. Med unntak av når jeg var på 4 kapsler pr dag og ved en feil tok 6. Da ble jeg veldig kvalm og kastet opp.

Unntatt det er jeg veldig fornøyd så langt. Da prøver jeg litt til.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke trapp opp mer enn hva du har behov for. Hold deg på 6, dersom du nå opplever lite smerter.
Etter en tid vil også den groggy-følelsen forsvinne - kroppen må bare bli tilvent.

Anonymkode: bee77...ab4

AnonymBruker
Skrevet

Gikk opp i vekt og ble svimmel. Gikk på 1200 mg pr dag .Hadde ikke noe problemer med å slutte på de. 

Anonymkode: 8308e...ff4

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har hatt helt likt opplegg som deg. Prolaps i rygg, tramadol(usikker på targiniq) og neurotonin. Han hadde stor glede og utbytte av det. Ingen problem å slutte.

Anonymkode: 1eff6...c1c

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk for alle svarene  :) 

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde att effekt forsvant ganske fort etter att jeg var oppi maksdosen, og maksdosen måtte jeg fort oppi... Følte og jeg ble totalt hyperaktiv av de pillene. De gjorde ett eller anna med hodet. Og var relativt tunge å gå av. - Opplevde derimot att lyrica som var neste alternativ var enda verre. Ikke gå av de uten samråd med lege. 

kan se for meg att kombinasjon tramadol og neurotonin må bli litt småheftig over tid. En ting er å bli groggy, men vær litt obs på personlighetsforandringer, men dette kan jo selvfølgelig vere ulikt fra person til person. 

Det som tilslutt hjelper meg ganske greit, var den noe mildere komboen paracet og voltaren. Men her må en vere obs på magetrøbbel. Tramadol er over sikt en medisin som var grei å bli kvitt iallefall for min del, jeg var nok mer trøtt og tiltaksløs av de enn hva jeg trodde, smertefri har jeg uansett ikke vert med noen komboer. 

Anonymkode: 520fd...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått fast på Neurontin i 10 år pga. nervesmerter. God effekt og ingen bivirkninger (følte meg litt groggy den første uka, eneste). Ikke gått opp i vekt (det er jo uansett ikke medisinene du går opp i vekt av, skyldes jo eventuelt økt appetitt og at du spiser mer enn du forbrenner). 

Anonymkode: 80f1e...c61

AnonymBruker
Skrevet

Fikk prolaps i 2015 og har fortsatt store smerter. Jeg går fast på langtidsvirkende nobligan/tramadol og hurtigvirkende ved behov. Jeg har prøvde, neurotin og sarotex.

Neurotin var helt grusomt for meg, jeg klarte ikke å holde på noe mat, på tross av det hadde jeg etter ett halvt år gått opp 20 kg.

Den hjalp mot smertene, men det kom med bivirkninger som ekstremt fatigue og depresjon, samt mye av logikken forsvant..jeg sto på butikken og husket ikke lenger hvordan jeg skulle betale med bankkort, det var kjempeflaut.

Bilkjøring turte jeg nesten ikke, det føltes som om alle lyktestolpene langs veien falt inn i kjørebanen min. Jeg klarte ikke forbikjøring lenger og valgte derfor å ikke kjøre bil.

For meg ble det stor forandring når jeg trappet ned på neurotin  og gikk over til sarotex. Jeg gikk opp litt i vekt av sarotex også, men den hjalp mye mer.

Det er jo egentlig en antidepressiva så fatigue og depresjon forsvant. Jeg kunne kjøre bil og orket å være sosial igjen, følte jeg fikk tilbake mer av den jeg var før.

Jeg bruker de fortsatt og merker ikke så mye til de. Men jeg merker godt om jeg er uten de. De dagene jeg har glemt dem er veldig smertefulle, så god effekt har de. 

Jeg brukte ca 900 mg av neurotin i løpet av dagen, tok 3x doser i løpet av dagen. Ble stuptrøtt hver gang og sov noen timer ved vær dose. Jeg merket også økte smerter hver gang det var på tide med påfyll. Sarotex tar jeg ved kvelden, jeg sover som en stein med dem. Og de fungerer gjevnt gjennom hele døgnet.

Ønsker deg lykke til og god bedring ❤️

Anonymkode: b0637...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Har MS og har prøvd alle de " vanlige" smertestillende.  Neurotin/ lyrica osv.

Jeg har  reagert  negativt på alle  da de kan  ha en " antidepressiva "  bivirking

Jeg ble  fremmed for meg selv / nummen . 

Tar nå sativex  cannabisspray. 

Anonymkode: 2cac0...e2c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen effekt av Neurontin, men ingen bieffekter heller. Merket rett og slett lite til den. Men tror du bare må prlve deg frem, det er mange som har god effekt av den også. Håper den funker for deg!

Anonymkode: 61070...418

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har MS og har prøvd alle de " vanlige" smertestillende.  Neurotin/ lyrica osv.

Jeg har  reagert  negativt på alle  da de kan  ha en " antidepressiva "  bivirking

Jeg ble  fremmed for meg selv / nummen . 

Tar nå sativex  cannabisspray. 

Blir du trett av sativex? 

Anonymkode: 7403d...98f

Annonse
Skrevet

Jeg prøvde neurotin pga restless legs

ingen effekt 

men opplevde en rar bivirkning: greide ikke prate og skrive

ble lagt inn en natt på nevrologisk , hentet i ambulanse 

tok masse prøver

De fant ut det var pga neurotin

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir du trett av sativex? 

Anonymkode: 7403d...98f

Nei. Den funker avslappende  for stivhet/ spasmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...