Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg planlegger barn nr 2, men med nr 1 hadde jeg styrtfødsel på 2 timer. Vi bor 1,5 time fra sykehuset. Noen som har erfaring med å føde fort og bo et stykke vekk fra sykehuset. Eventuelt, kan man bli satt igang? Tør nesten ikke bli gravid pga den redselen. 

Anonymkode: 13d85...cc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da vil du få ambulanse med jordmor. Den bestilles da så fort du kjenner at noe skjer. 

Anonymkode: 043f6...488

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Første mann, var forsåvidt ikke styrtfødsel da det tok 3 timer, og nådde frem til sykehus. Andremann kom på litt over 2 timer og vi nådde akkurat frem. Sistemann hadde vi ikke sjangs å starte en gang, hun kom på litt over 1 time og ble født hjemme. 

Var aldri snakk om å sette i gang eller noe. Men det gikk greit da :)

Anonymkode: cfca1...bf1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Første mann, var forsåvidt ikke styrtfødsel da det tok 3 timer, og nådde frem til sykehus. Andremann kom på litt over 2 timer og vi nådde akkurat frem. Sistemann hadde vi ikke sjangs å starte en gang, hun kom på litt over 1 time og ble født hjemme. 

Var aldri snakk om å sette i gang eller noe. Men det gikk greit da :)

ps. vi bor 2 timer fra sykehus. ambulansen befinner seg ca.30 minutter fra her vi bor, om den ikke tilfeldigvis skulle være i nærheten. jordmor er 40 minutter unna

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel på to timer med første og var bekymret for uplanlagt hjemmefødsel med andre. Hadde fødselsforberedende samtale med to ulike sykehus grunnet min bekymring.
Et av sykehusene ville vurdere igangsetting først på termindato (og da kun sette i gang hvis moden livmorhals). Det andre innvilget igangsetting uken før termin uten særlig med spørsmål. Så jeg opplevde å bli møtt på ganske ulike måter. Men når vi kom så langt, så ble igangsettingen stadig utsatt grunnet kapasitet på føden (sommer), og jeg gikk til slutt i spontan fødsel, fødte da to timer etter første tegn igjen. Rakk sykehuset så vidt, men har kortere vei enn deg.

Men det skal være mulig å få igangsetting hvis du treffer riktig person.

Jeg fikk også mye god informasjon om hva jeg skulle gjøre hvis fødselen startet hjemme. Jeg skulle komme inn for en sjekk ved første tegn, og evt. ringe ambulanse hvis jeg følte at vi ikke rakk å kjøre. Vi skulle ikke kjøre selv hvis vi følte det var stor sjanse for å føde underveis. Du kommer til å få best info fra sylehuset om hvordan akkurat du skal forholde deg mtp. din reiselengde.

Kanskje det er mulig å be om en slik samtale allerede nå?

Lykke til, jeg håper du får et svangerskap med lite bekymring og at du rekker å føde på sykehus.

Anonymkode: 4066c...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Man må be om fødselsforberedende samtale selv, og selv argumentere for igangsetting hvis man ønsker det. Det blir nok ikke tema hvis man ikke ber om det selv, da helsevesenet ser ut til å mene at hjemmefødsel er bedre enn igangsatt på sykehus.

Anonymkode: 4066c...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan dra inn til byen når tiden nærmer seg og bo på sykehus hotellet evt. Ellers får du ambulanse med jordmor hvis det starter hjemme. 

Anonymkode: b13a9...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel med nr 2. Fødslen tok under 60 minutter, heldigvis bodde vi nærme sykehuset. Da jeg skulle ha nr 3, bodde vi 6 timer unna nærmeste sykehus. Pga styrtfødsel med nr 2, fryktet alle at det ville bli ny styrtfødsel. Jeg måtte bo på sykehushotell ca 10 dager før termin, babyen kom aldri av seg selv og jeg blei til slutt igangsatt. Det var forresten ikke styrtfødsel med nr 3, det var den lengste og verste fødselen av alle 3. Heller en ny styrtfødsel enn det lange smertehelvette. 

Anonymkode: e5b6e...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan dra inn til byen når tiden nærmer seg og bo på sykehus hotellet evt. Ellers får du ambulanse med jordmor hvis det starter hjemme. 

Anonymkode: b13a9...8ac

Ts må da betale fullpris på hotellet. Hun vil ikke få dekket reise eller kostvaner heller. 

Og om hun føder 14 dager over termin blir det dyrt! 

Snakker av erfaring.  Første fødsel kostet meg 27.000 og andre fødsel kostet 32.000 grunnet slike utgifter.  Skal det dekkes må legen be om at pasienten blir på sykehotell og det må være på medisinsk grunnlag. 

Anonymkode: bf0bc...38b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde styrtfødsel med nr 1 og 2, men rakk heldigvis sykehuset akkurat. Med nr 3 var det ikke snakk om igangsettelse, men mannen min ble instruert i hva han skulle gjøre når fødselen var i gang for vi måtte nok forberede oss på en hjemmefødsel uten medisinsk personell tilstede. Dette pga at termin var i høysesong, og de kunne ikke ta høyde for at det var kapasitet for igangsettelse før termin i tilfelle det ble ny styrtfødsel… og styrtfødsler er som regel komplikasjonsfrie, så det ville mest sannsynlig gå bra… ble hjemmefødsel, og det gikk bra, men hurra for fødselsomsorgen i Norge!

Anonymkode: b7dd1...158

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hadde styrtfødsel (1 t 20 min), og fikk beskjed av jordmor etter fødsel at dersom jeg skulle ha et barn til, så måtte det planlegges godt når termin nærma seg. Da ville jeg få hotell dekket fra uke 37 og helt frem til fødsel fordi det var forhøyet risiko for transportfødsel. 

Anonymkode: b260e...845

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde styrtfødsel med nr 1 og ble derfor satt opp til samtale med fødselslege med nr 2. Det ble raskt besluttet at det ville bli igangsettelse pga 80 minutters reisevei. Var forberedt på å «kjempe» for å bli igangsatt, men det slapp jeg heldigvis.

Jeg hadde med papirene fra forrige fødsel slik at de fikk all info. (Fødte på et annet syskehus første gang). 

Fikk også tilbud om å bo på hotell i uken(e) før fødsel, men jeg ønsket ikke det pga. gutten min hjemme. 

Anonymkode: 1a210...d27

AnonymBruker
Skrevet

Det er en stor sjanse at du ikke rekker frem til sykehus, ja. Bare begynn med å forberede plan B. Kanskje finne et jordmor som bor i nærheten og som kan komme hjem til deg på kort varsel og følge deg etter til sykehus. 

jeg hadde en rask fødsel på 5 timer første gangen, og da noterte jordmor i min helsekort at det er en sjanse for styrtfødsel med påfølgende fødsler. Hun hadde rett, andre gang fødte jeg på en time etter jeg kom på sykehus, og det er 2 minutter med drosje fra der jeg bor til fødeavdelingen. Jeg ringte inn og dro til sykehus omtrent etter første vonde rie, slik som jeg fikk beskjed om. Ankom med 8 cm åpning.  

Anonymkode: d0ffc...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Med første gikk det 3,5 timer fra jeg trodde at noe var på gang til ungen var ute. Ca 1 time kjørevei. Aktiv fødsel på 1 t og 45 min.

Var nervøs for andre fødsel, for hadde hørt andre fødsel gikk mye fortere. Men jeg lekket litt fostervann kvelden før, men fikk ikke rier så de ville ikke ha meg inn. Våknet med små rier neste morgen, men det tok seg ikke opp. Reiste likevel på sykehuset siden første fødsel gikk såpass raskt. Men hadde greit med tid før fødselen tok seg skikkelig i gang. Aktiv fødsel var på ca. 1 time.

Så min erfaring er at jeg hadde bedre tid med nr 2, selv om den aktive delen var kjappere.

Anonymkode: 77808...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...