Gå til innhold

Langvarig forstoppelse, trenger råd!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

unskyld - jeg har ikke lest tråden! Jeg har bare lest overskriften faktisk! 7

Jeg kommer bare inn hit med et hjertesukk: Jeg har det motsatte problemet. Ustoppelig løs mage😕 Det har vær  til å leve med hittil fordi det har bare vært meg. Men nå har jeg nettopp vært på romantisk helg med en Mann (med stor M). 

Det var slitsomt å opprettholde fasaden om normal fordøyelse kan man vel si 😕

Anonymkode: 46829...7fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

unskyld igjen - meg over! 

Jeg har kommet hjem og tatt meg en støyt alkohol for å roe ned. Det er vel derfor det ble litt slurvete skrevet  

Anonymkode: 46829...7fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

B-12 260. Kunne absolutt vært verre, men sikkert også noe bedre. Hadde mangel en gang, og da var jeg skikkelig slapp! De to andre ser ikke ut som ble sjekket. Hva er de prøvene?

Anonymkode: fbbc3...5f8

B12 er faktisk ganske lavt, og er samme nivå som da jeg begynte på b12 sprøyter. Optimale nivåer er det dobbelte. Så jeg ville fortsatt undersøkt videre mtp injeksjoner, evnt Behepan (hvis den kan kombineres med medisinen du allerede tar). Jeg tenker at injeksjoner gir raskest effekt siden det kommer rett i blodet og omgår fordøyelsen. 

Jeg tok b-kompleks fra Biolife i tillegg til injeksjonene i begynnelsen. 

MMA og homocystein vil kunne stadfeste funksjonell mangel på b-12. Hvis du f.eks har lavere b-12 innenfor normalen, og har høyt av en eller begge disse, så kan man med større sikkerhet si at du har en mangel på b12. Men jeg hadde faktisk disse normale, og trengte likevel mer b12. Så kan ikke stole blindt på det, men greit å sjekke. 

Du har også dette tilskuddet fra helsekosten i dråpeform som skal gi bedre opptak av b12, som også inneholder folat. Du kan såklart prøve det i noen uker, for å se om du merker noen forskjell. Kan være den må bestilles https://sunkost.no/liposomal-b12-med-folat

Anonymkode: 4f798...80c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

B12 er faktisk ganske lavt, og er samme nivå som da jeg begynte på b12 sprøyter. Optimale nivåer er det dobbelte. Så jeg ville fortsatt undersøkt videre mtp injeksjoner, evnt Behepan (hvis den kan kombineres med medisinen du allerede tar). Jeg tenker at injeksjoner gir raskest effekt siden det kommer rett i blodet og omgår fordøyelsen. 

Jeg tok b-kompleks fra Biolife i tillegg til injeksjonene i begynnelsen. 

MMA og homocystein vil kunne stadfeste funksjonell mangel på b-12. Hvis du f.eks har lavere b-12 innenfor normalen, og har høyt av en eller begge disse, så kan man med større sikkerhet si at du har en mangel på b12. Men jeg hadde faktisk disse normale, og trengte likevel mer b12. Så kan ikke stole blindt på det, men greit å sjekke. 

Du har også dette tilskuddet fra helsekosten i dråpeform som skal gi bedre opptak av b12, som også inneholder folat. Du kan såklart prøve det i noen uker, for å se om du merker noen forskjell. Kan være den må bestilles https://sunkost.no/liposomal-b12-med-folat

Ok, takk for nyttig informasjon!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, takk for nyttig informasjon!

HVIS du ender med å ta injeksjoner: etter du har tatt 5 intensive doser på 2 uker, vent 3-4 uker og ta ny test. Hvis nivået ikke har økt mye, f.eks du ligger på 290, så ta hver fjerde og ikke hver 12 uke i en liten stund, til du ligger stabilt på minst 4-500. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke prøv mine råd!

Kald kaffe, nugatti (som jeg ikke tåler), snus eller softis. 😂

Jeg fikk problemer med hard mage etter at jeg fikk nedfall av livmor. Den pressa nok på tarmen og gjorde alt tregt. Drakk lactulose hver kveld for å holde det gående, men innimellom,  i desperasjon, så ble det litt mat og slikt jeg vet jeg får diaré av. (Har fått fiksa opphenget nå, så problemet er borte)

Det kan være verdt en titt av gynekologen hvis dette er et nyoppstått problem og det kan være sjanse for nedfall av et eller annet slag.

K47

Anonymkode: 9ad47...eda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke prøv mine råd!

Kald kaffe, nugatti (som jeg ikke tåler), snus eller softis. 😂

Jeg fikk problemer med hard mage etter at jeg fikk nedfall av livmor. Den pressa nok på tarmen og gjorde alt tregt. Drakk lactulose hver kveld for å holde det gående, men innimellom,  i desperasjon, så ble det litt mat og slikt jeg vet jeg får diaré av. (Har fått fiksa opphenget nå, så problemet er borte)

Det kan være verdt en titt av gynekologen hvis dette er et nyoppstått problem og det kan være sjanse for nedfall av et eller annet slag.

K47

Anonymkode: 9ad47...eda

Fantastisk diett! 😂

Det er ikke lenge siden jeg var hos gynekolog. Det er snakk om å fjerne livmor siden jeg har endometriose og smerter i området der fra før. Kanskje det vil løse problemene, kanskje ikke. Verdt å sjekke andre, mindre drastiske ting først tenkte jeg. Er traumatisk nok for meg med en slik operasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Duphalac kan du ta, kan brukes over lengre perioder uten at det skader noe.
-men om dette vedvarer (noe det forsåvidt allerede har gjort) må en jo finne ut årsaken, det skal jo ikke være sånn. 

Anonymkode: e5537...fc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Duphalac kan du ta, kan brukes over lengre perioder uten at det skader noe.
-men om dette vedvarer (noe det forsåvidt allerede har gjort) må en jo finne ut årsaken, det skal jo ikke være sånn. 

Nope, det har vedvart lenge nok. Enten det er funn av noe eller det bare må plumbo til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan slutter man å stresse?

Anonymkode: 8ff79...e6d

Yoga og meditasjon kan gjøre at man stresser mindre. Har hatt veldig god effekt av yoga i ekstremt stressfulle perioder.

Anbefaler yogamatta.no. Mange gode klasser for avspenning. (Har ingen tilknytning til yogamatta annet enn at jeg har brukt det et par år, og liker det fodt.)

Anonymkode: c6a83...752

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sliter med forstoppelse og har fått Vi-siblin og Movicol av legen min.  Det har nok vart en stund og det var nesten helt tett i tarmen.  To dager med behandling fikk fart på magen igjen, helt til tynn suppe. Men så føles det som det går tilbake til å bli omtrent like dårlig  igjen. Ikke vet jeg, men det kan virke som om det er noe langt inni der et sted som delvis blokkerer? Jeg tar vi-siblin hver dag nå. Er det noen som har erfaringer med noe tilsvarende. Hva gjorde dere videre? Andre midler å ta, eller må man ta undersøkelser? Jeg sliter med smerter og kvalme, så det er plagsomt. PS, trenger ikke råd om typer mat å spise. 

Da må du be om koloskopi, har morbus crohn og ibs. Sliter med å kunne bli forstoppet i lange perioder og da må jeg igjennom en koloskopi og ultralyd for å se om jeg har fortykkelse på tarmen eller inflammasjon. 

Hvis ikke movicol hjelper eller vi siblin må du si det til fastlegen. 

Det kan bli veldig farlig hvis du går med det for lenge for du kan få hull på tarmen.

Anonymkode: 04a4f...b40

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fantastisk diett! 😂

Det er ikke lenge siden jeg var hos gynekolog. Det er snakk om å fjerne livmor siden jeg har endometriose og smerter i området der fra før. Kanskje det vil løse problemene, kanskje ikke. Verdt å sjekke andre, mindre drastiske ting først tenkte jeg. Er traumatisk nok for meg med en slik operasjon. 

Har noen vurdert om endometriosen kan ha gått på tarmen?

Anonymkode: 222ea...fa0

AnonymBruker
Skrevet

C vitaminer og lakris hjelper. Begge er lakserende.

Anonymkode: 21dab...03d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Yoga og meditasjon kan gjøre at man stresser mindre. Har hatt veldig god effekt av yoga i ekstremt stressfulle perioder.

Anbefaler yogamatta.no. Mange gode klasser for avspenning. (Har ingen tilknytning til yogamatta annet enn at jeg har brukt det et par år, og liker det fodt.)

Jeg hadde massivt stress som ikke kan styres. Et familiemedlem som ble syk og døde. Yoga er ikke tingen da. Men ellers er yoga fint for den som liker sånt. Selv liker jeg tur i skogen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må du be om koloskopi, har morbus crohn og ibs. Sliter med å kunne bli forstoppet i lange perioder og da må jeg igjennom en koloskopi og ultralyd for å se om jeg har fortykkelse på tarmen eller inflammasjon. 

Hvis ikke movicol hjelper eller vi siblin må du si det til fastlegen. 

Det kan bli veldig farlig hvis du går med det for lenge for du kan få hull på tarmen.

Anonymkode: 04a4f...b40

Uff det hørtes skummelt ut. Våknet forøvrig nå i natten fordi det gjør vondt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nope, det har vedvart lenge nok. Enten det er funn av noe eller det bare må plumbo til. 

Greia er å starte med dette, få løsnet «proppen» og fortsette med dette, daglig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 3.36):

Jeg hadde massivt stress som ikke kan styres. Et familiemedlem som ble syk og døde. Yoga er ikke tingen da. Men ellers er yoga fint for den som liker sånt. Selv liker jeg tur i skogen. 

Både yoga og turer i skogen vil senke det generelle stressnivået, uavhengig av årsak. Yoga kan absolutt være tingen hvis man opplever sykdom og død. Spesielt yin yoga og andre former som virker anspennende.

Men det høres ut som en tur til legen og en ordentlig sjekk av endimetriosen er lurt for deg. 

Skrevet

Forstoppelse er vondt, hatt det selv et par ganger, man føler seg virkelig syk og utilpass med kaldsvette (for min del) og slapphet. Det som løsnet forstoppelsen for min del de gangene jeg hadde det var 30ml dulphalac + 20-30 dråper laxoberal blandet oppi dulphalacen, i tillegg stikkpille med laxoberal til natta, og neste morgen satte jeg et microklyx (forstoppelse/hard avføring som står i tarmen må løsnes opp både ovenfra og ned; dvs det hjelper ikke bare med movicol, laxoberaldråper, avføringstabletter; det som står fast i nedre del av tykktarm og endetarm må også løsnes opp for at det som står fast lengre opp i tarmen skal passere) 

Går det for lang tid uten at du får tømt tarmen så bør du oppsøke medisinsk hjelp da det kan føre til feks tarmslyng/blokade i tarmen. (jeg har hatt sub- illeus/begynnende tarmslyng to ganger, fikk løsnet opp da jeg ble innlagt ved å drikke noe greier som smaker hostesaft og som legene kalle plumbo) 

Pga sykdom (kreft) og medisiner som gir treg mage så må jeg forebygge forstoppelse. I tillegg har jeg vitaminmangel på bl.a B12, folsyre og d-vitamin; B12 kan forverre tendens til forstoppelse så viktig å få den opp til riktige verdier. Ifg legen min så henger B12 og folsyre sammen. Tar blodprøver hver måned for å sjekke

Har movicol, som kan tas 3 ganger daglig, men den tar jeg bare hvis jeg merker at det begynner å bli tregt.

Forebygger ved å ta magnesium i høyere dose enn som står på esken sammen med 1g c-vitamin hver kveld. Et annet triks er å legge 5-6 svisker i vann på formiddagen og la de stå til du legger deg; spis sviskene og drikk vannet de lå i.

Fiber er viktig, men ikke for mye fiber da for mye fiber har motsatt effekt. Drikk mye, hvis ikke blir fiber liggende som murstein i tarmen.

Hvis jeg ikke har vært flink å få i meg væske så drikker jeg et glass vann tilsatt reltebon. Reltebon tilfører elektrolytter til kroppen, og elektrolytter er gunstig for tarmen

Melkesyrebakterier er viktig for en sunn tarmflora, det får du kjøpt tilskudd av. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lest svarene dine og regner med noen har skrevet det, men typisk cøliaki. 

Anonymkode: eb7df...d53

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen, ts her. Takk for alle svar og erfaringer. Det har gått noen dager. Bruker vi-siblin hver dag nå,  movicol innimellom. Magen er faktisk mindre smertefull enn på lenge. Fordøyelsen bedre om ikke helt god nok enda. Fortsatt noe vondt oppover i magen, men ikke full stopp. Så noe riktig har jeg gjort etter jeg var hos legen. Det er ferietid, men kommer til å ta opp igjen det med B-vitaminer og andre undersøkelser snart. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...