Gå til innhold

Langvarig forstoppelse, trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men magnesium citrat har funket veldig bra på meg😊

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Shit, er det kanskje derfor jeg har mistet så mye hår i det siste…

Anonymkode: fbbc3...5f8

Ja, b12 mangel gir veldig mange symptomer, som hårtap også. Samt det påvirker energi, mental helse, etc. 
Jeg måtte ta hyppige injeksjoner i flere mnd. Ofte gir de 5 hyppige fordelt på 2 uker, så venter 3 mnd til neste. Det funket ikke for meg, jeg måtte ta hver 3dje uke en god stund.

Anonymkode: 4f798...80c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med forstoppelse og har fått Vi-siblin og Movicol av legen min.  Det har nok vart en stund og det var nesten helt tett i tarmen.  To dager med behandling fikk fart på magen igjen, helt til tynn suppe. Men så føles det som det går tilbake til å bli omtrent like dårlig  igjen. Ikke vet jeg, men det kan virke som om det er noe langt inni der et sted som delvis blokkerer? Jeg tar vi-siblin hver dag nå. Er det noen som har erfaringer med noe tilsvarende. Hva gjorde dere videre? Andre midler å ta, eller må man ta undersøkelser? Jeg sliter med smerter og kvalme, så det er plagsomt. PS, trenger ikke råd om typer mat å spise. 

Be om henvisning til coloskopi. Dette er eneste måten å få vite med sikkerhet om du har en stor polypp som stenger passasjen. Jeg hadde det og den ble fjernet. Mine vansker med å få ut avføring forsvant som dugg for solen. Hvis tarmen er ren for polypper, så må du undersøke om det er andre grunner til forstoppelsen. Hvis du tar noen medisiner, så les i pakningsvedlegget om forstoppelse, diaré el kan være en bivirkning. (Andre årsaker til forstoppelse som kosthold og inaktivitet antar jeg du er kjent med 😊

Anonymkode: ac40f...973

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Memorangen skrev (1 minutt siden):

shit et er det sykeste. Jeg tok koloskopi for en stund siden, og det tømmingsmiddelet gjorde at jeg gikk på do sikkert hundre ganger. Da er du virkelig forstoppet ja😧

Ja, det var helt forferdelig! 🤮

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det må du. Hvilken medisin tar du? Vitaminstatus kan endre seg drastisk på bare få mnd, så jeg har erfart at jeg må teste b12 hver 6-12 mnd. 

Topimax. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter også med at jeg hiver etter pusten. Er det noen som kjenner seg igjen i det?

Hvis man er oppblåst så kan man fort hive etter pusten. Magen presser opp mot lungene. Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 243eb...c29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Be om henvisning til coloskopi. Dette er eneste måten å få vite med sikkerhet om du har en stor polypp som stenger passasjen. Jeg hadde det og den ble fjernet. Mine vansker med å få ut avføring forsvant som dugg for solen. Hvis tarmen er ren for polypper, så må du undersøke om det er andre grunner til forstoppelsen. Hvis du tar noen medisiner, så les i pakningsvedlegget om forstoppelse, diaré el kan være en bivirkning. (Andre årsaker til forstoppelse som kosthold og inaktivitet antar jeg du er kjent med 😊

Anonymkode: ac40f...973

Ja, jeg er nødt til det nå. Jeg kunne faktisk det for 1,5 år siden, men de fleste leger jeg snakket med mente det ikke var nødvendig. Og siden det bil en stor påkjenning/traume for meg på grunn av tidligere overgrep og det må gjøres i narkose, så har jeg utsatt det. Den gang var det utelukkende fordi jeg hadde mage smerter. Men nå er det så mye plager ar jeg må be om å få det gjort. 

Så får vi ta det derfra. Om noe kan fjernes, så er det fint. Om det ikke er noe der, så er det  bare å holde strengt fokus på mat og stress. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er oppblåst så kan man fort hive etter pusten. Magen presser opp mot lungene. Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 243eb...c29

47. Ikke oppblåst nå. Kanskje litt stinn og vondt øverst i magen i alle fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Topimax. 

Jeg er ikke kjent med at Topamax forstyrrer absorpsjon av b-12. Men epilepsi i seg selv vil jeg tro krever at man trenger veldig mye mer av b vitaminer, særlig b12, og at lavt b12 alene kan påvirke epilepsi negativt. Virkelig noe å gå i dybden av, tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke kjent med at Topamax forstyrrer absorpsjon av b-12. Men epilepsi i seg selv vil jeg tro krever at man trenger veldig mye mer av b vitaminer, særlig b12, og at lavt b12 alene kan påvirke epilepsi negativt. Virkelig noe å gå i dybden av, tenker jeg. 

Vet heller ikke hvor vanlig det er på Topimax. Vet bare at alle B-vit gikk raskt ned etter jeg begynte med den medisinen. Har ikke epilepsi, men migrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet heller ikke hvor vanlig det er på Topimax. Vet bare at alle B-vit gikk raskt ned etter jeg begynte med den medisinen. Har ikke epilepsi, men migrene. 

Ah, skjønner. Da er det noe å følge opp med legen. Jeg måtte forøvrig bytte lege internt på legekontoret fordi min egen lege var elendig, fikk mye bedre hjelp av kollegaen. Man må dessverre for ofte krangle og kreve som pasient. 

Mtp angst for koloskopi, så forstår jeg det godt. Du vil få hjelp med kraftig beroligende og smertestillende under undersøkelsen, og det er jo greit å utelukke at det ikke er noe fysisk feil i tarmen. Jeg leser forøvrig at forstoppelse er èn bivirkning av denne medisinen. 

Det kan også være at du har hatt lavt b12 i veldig lang tid, også har denne medisinen tippet det hele over. Lite b12 kan også gi migrene. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du normalvektig og trener regelmessig? Hvis ikke, start der.

Anonymkode: e9054...138

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg går og løper mye. Dagen før jeg var hos lege drakk jeg sinnsykt mye for jeg var så tørst, men alt rant bare gjennom. Er bedre nå. 

Rant bare gjennom? Du bør drikke 2 liter vann, og selvfølgelig vil det renne gjennom. Det skal ikke samle seg opp i kroppen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du normalvektig og trener regelmessig? Hvis ikke, start der.

Ja og ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket igjen B-vit prøvene mine nå. Det er ikke B12 som er lavest. Den ligger ca midt i ref området.  Det er folsyre/folat. I januar var den på 7 som er det laveste tallet før det bikker over til mangel. Da har det altså sunket igjen siden jeg fikk påfyll av det for ett år siden.  Kanskje mangel nå da... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekket igjen B-vit prøvene mine nå. Det er ikke B12 som er lavest. Den ligger ca midt i ref området.  Det er folsyre/folat. I januar var den på 7 som er det laveste tallet før det bikker over til mangel. Da har det altså sunket igjen siden jeg fikk påfyll av det for ett år siden.  Kanskje mangel nå da... 

B9/folat og b12 henger jo sammen. Hva er midt på treet på b-12, 300? Ble homocystein og mma sjekket? 
Lite folat kan gi fordøyelsesplager også. 

AnonymBruker
Skrevet

Biola hver dag?

Anonymkode: 4cbd6...5ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

B9/folat og b12 henger jo sammen. Hva er midt på treet på b-12, 300? Ble homocystein og mma sjekket? 
Lite folat kan gi fordøyelsesplager også. 

B-12 260. Kunne absolutt vært verre, men sikkert også noe bedre. Hadde mangel en gang, og da var jeg skikkelig slapp! De to andre ser ikke ut som ble sjekket. Hva er de prøvene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

B-12 260. Kunne absolutt vært verre, men sikkert også noe bedre. Hadde mangel en gang, og da var jeg skikkelig slapp! De to andre ser ikke ut som ble sjekket. Hva er de prøvene?

Jeg hadde samme nivå -ble bedre når jeg tok tilskudd, sammen med folat og ferritin. Selvom man er innafor på prøver så kan man ha mangel, det finner du om du blir bedre av å ta tilskudd. 

Anonymkode: 50ec8...9e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tørket aprikos og sukkerfrie drops er løsningen for min del. Ikke særlig sunt, men det funker. 

Anonymkode: b0f68...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...