AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #41 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg HAR lest meg opp opp på og testet ut lav fodmap. Og ja, der kom, den om at leger ikke vet noe om kosthold. Sorry, men det er ikke sant. Dette gidder jeg ikke diskutere med deg mer. Men nåværende idiotiske faslegevikar synes det er helt greit at jeg ligger helt i grenseland på B12-mangel og andre lave verdier på B-vitaminer. Forrige fastlegevikar satte meg på TrioBe med samme lave verdier. Heldigvis kom jeg til en annen fastlege i forrige uke da jeg hadde så magesmerter på grunn av forstoppelse siden han ikke var der den dagen. Anonymkode: fbbc3...5f8 Fastleger vet genrelt lite om kosthold, det er en grunn til at vi har ernæringsfysiologer og spesialister. Tenk hvis du heller kunne svart hva du har prøvd innen ernæring, fremfor å gå sånn i forsvar? Triobe er ikke egnet for å behandle b12 mangel. Du må ta Behepan eller injeksjoner, og da kanskje et b-kompleks i tillegg hvis du mangler andre b vitaminer. B vitaminer er veldig veldig viktig for fordøyelsen, og kan være årsaken til forstoppelsen din. Anonymkode: 4f798...80c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #42 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sliter også med forstoppelse. Men så er jeg allergisk mot melk og spesielt sjokoladepudding eller sjokoladeyoughurt så da spiser jeg det og får da gå på do. Anonymkode: 8ff79...e6d Jeg har også melkeallergi, og der andre får fart på magen og kanskje diaré av å få i seg melkeprodukter, der får jeg forstoppelse fra h..vete... Jeg støtter andre som anbefaler magnesiumtilskudd. Min kropp trenger høyere doser enn hva som er anbefalte dagsdoser, og leger har støttet at jeg bruker de dosene jeg gjør. Ts, jeg har heller ikke cøliaki (har to i familien som har fått samme beskjed fordi de ikke hadde genene for det, men så viste det seg at de har en sjeldnere variant som gjør at man kan ha cøliaki, selv om man altså ikke har de vanligste genvariantene cøliakere har), men jeg reagerer likevel med forstoppelse også på å få i meg kornprodukter, verst er hvete. Jeg lurer også på hva du mener med "vanlig kosthold", Ts? I dag kan "vanlig kosthold" bety nesten hva som helst. Jeg spiste "vanlig" før i tiden, jeg spiste til og med langt sunnere enn venner og familie som også spiste "vanlig". Det hjalp meg lite at jeg spiste det som offisielt regnes som sunt, når det jeg spiste ikke passet min kropp... For mye sukker og raske karbohydrater kan også trøble til magen min. Jeg måtte legge om kostholdet mitt ganske mye (fikk hjelp til det) og hvis jeg holder meg til det er mine forstoppelsesproblemer så godt som forsvunnet. Om jeg nå blir forstoppet er det enten fordi jeg har fått i meg melkeprodukter eller hvete/kornprodukter (jeg har forresten også reagert en god del på både havre og mais, men har oppdaget Den sorte havre, som er en norsk urhavre, og den fungerer veldig bra for min mage!). For min del er det kosthold, riktige tilskudd for min kropp, god tarmhelse (kosthold som gir mer gode tarmbakterier, og av og til en kur med bredspektret tilskudd med probiotika). Og som andre sier, også stressreduksjon. Nok søvn og nok fysisk aktivitet er også veldig viktig! Å ta gurkemeie (med litt svart pepper i) en eller to ganger om dagen (en halv til en teskje pr. gang) kan også virke, ikke minst så hjelper det også mot betennelser i kroppen, men normaliserer også magen. Jeg vet om flere som har fått løsnet slike fastelåste forstoppelser med akupunktur også, så en erfaren akupunktør kan kanskje også prøves. Siden du har endometriose så bør du vel uansett utredes for å finne ut om du kan ha endo i tarmsystemet. Men skulle du ha det så vil jo riktig kosthold for din kropp videre være enda viktigere! Anonymkode: a551a...c70 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #43 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts, jeg har heller ikke cøliaki (har to i familien som har fått samme beskjed fordi de ikke hadde genene for det, men så viste det seg at de har en sjeldnere variant som gjør at man kan ha cøliaki, selv om man altså ikke har de vanligste genvariantene cøliakere har), men jeg reagerer likevel med forstoppelse også på å få i meg kornprodukter, verst er hvete. Interessant. fant du det ved gastroskopi eller koloskopi? AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg lurer også på hva du mener med "vanlig kosthold", Ts? Vanlig norsk, variert, sunn mat. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): eg vet om flere som har fått løsnet slike fastelåste forstoppelser med akupunktur også, så en erfaren akupunktør kan kanskje også prøves Akupunktur er ren humbug og finnes ikke seriøs dokumentasjon på. Men bruk det gjerne om du vil. Anonymkode: fbbc3...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #44 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Siden du har endometriose så bør du vel uansett utredes for å finne ut om du kan ha endo i tarmsystemet. Men skulle du ha det så vil jo riktig kosthold for din kropp videre være enda viktigere! Ja, jeg tror jeg må kjøre på for å finne ut om det sitter i tarmsystemet også. Hadde kikkhull for 1,5 år siden der de fjernet en eggstokk som satt helt klistret til bekkenet. Ellers så de ikke noe, sa de. Men de kan godt ha oversett noe, eller ikke sett alle steder. Det er dumt om de opererer ut livmora mi hvis problemet sitter i tarmen. Anonymkode: fbbc3...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #45 Del Skrevet 7. juli 2024 Jeg har slitt med ibs i mange år, men når jeg måtte begynne på sterke smertestillende så ble det veldig mye verre. Føler jeg har prøvd det meste. Magnesium hjelper her også. Ser du ikke vil ha tips om mat, men her er det en kombinasjon av riktig mat, i passe mengder, samt nok væske, sammen med magnesium, fysisk aktivitet, og en stikkpille når det trengs som hjelper best. Jeg tar stikkpille normalt én gang i uken, av og til to ganger. Magnesium er veldig nødvendig, mens alt annet jeg har prøvd har enten gjort verre, eller ikke hjulpet (lacobraldråper, Movicol osv osv). Jeg føler jeg kan være ganske nøye, men likevel så stopper det opp (som er vanlig bivirkning hos flere av mine medisiner). Stikkpille får jo bare ut det nederste i tarmen, men det får ihvertfall tarminnholdet lengre ned. Alt jeg gjør er i samråd med fastlegen, eller evt annet helsepersonell, og diett er en vesentlig del av det. Jeg har vært så forstoppet at det har vært vurdert sykehusinnleggelse, og røntgen har vist helt full tarm. Hele magen magen buler til tider, og maten legger seg veldig høyt oppe. Jeg kan være veldig kvalm, med oppkast noen ganger også. Så jeg har erfaringen og føler både med deg og andre her. Anonymkode: bb78f...7d9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #46 Del Skrevet 7. juli 2024 Jeg HAR selvfølgelig prøvd ut alt av mat! Det gjør ingen stor forskjell til eller fra. Sterke smertestillende har jeg kuttet ut nå. Legen sa det kunne gjøre vondt verre. Magen er ikke så stinn som i forrige uke heldigvis. Men den er vondt og jeg hiver etter pusten. Det er som er en propp oppi der. Hvordan i huleste får man løst opp den. Anonymkode: fbbc3...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #47 Del Skrevet 7. juli 2024 Snakk med legen din igjen. Kanskje kan dette være et forslag? https://www.felleskatalogen.no/medisin/resolor-takeda-578990 Pakningsvedlegg; https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pas-resolor-takeda-578990 Det er mulig å få dem på blåresept, legen må bare søke Helfo 😊 Anonymkode: c5bc7...a8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #48 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Interessant. fant du det ved gastroskopi eller koloskopi? Vanlig norsk, variert, sunn mat. Akupunktur er ren humbug og finnes ikke seriøs dokumentasjon på. Men bruk det gjerne om du vil. Anonymkode: fbbc3...5f8 Cøliaki påvises ved gastroskopi. Hvorfor er du så unnvikende når vi spør om mat? Ingen som har prøvd ALT. Men som forklart, følg opp b12 med riktige metoder, for b12 mangel alene kan gi forstoppelse. Du bør ligge godt over normalen (minst 400), og du må sørge for at legen også følger opp med å teste homocystein, mma, osv. Når det gjelder akupunktur, så er det faktisk leger som bruker akupunktur i behandling av pasienter. Anonymkode: 4f798...80c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #49 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg HAR selvfølgelig prøvd ut alt av mat! Det gjør ingen stor forskjell til eller fra. Sterke smertestillende har jeg kuttet ut nå. Legen sa det kunne gjøre vondt verre. Magen er ikke så stinn som i forrige uke heldigvis. Men den er vondt og jeg hiver etter pusten. Det er som er en propp oppi der. Hvordan i huleste får man løst opp den. Anonymkode: fbbc3...5f8 Å hive etter pusten er forøvrig et av mange symptomer på b12 mangel... Anonymkode: 4f798...80c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #50 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Cøliaki påvises ved gastroskopi. Hvorfor er du så unnvikende når vi spør om mat? Ingen som har prøvd ALT. Men som forklart, følg opp b12 med riktige metoder, for b12 mangel alene kan gi forstoppelse. Du bør ligge godt over normalen (minst 400), og du må sørge for at legen også følger opp med å teste homocystein, mma, osv. Når det gjelder akupunktur, så er det faktisk leger som bruker akupunktur i behandling av pasienter. Anonymkode: 4f798...80c Neida, det finnes alltids en obskur kur man ikke har testet ut. Fastlegevikaren min driter i lav b12 eller mangel så lenge man ikke mangler jern. Men han er en fjott fra før. Skal prøve å se om jeg kan bruke hun andre jeg var hos i forrige uke på dette, for hun er mye flinkere og kjenner meg også. Anonymkode: fbbc3...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #51 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å hive etter pusten er forøvrig et av mange symptomer på b12 mangel... Anonymkode: 4f798...80c Hmmm. Det er i alle fall klart at jeg må til legen igjen! Jeg bruker en medisin som «spiser» b-vitamin virker det som. Anonymkode: fbbc3...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #52 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med forstoppelse og har fått Vi-siblin og Movicol av legen min. Det har nok vart en stund og det var nesten helt tett i tarmen. To dager med behandling fikk fart på magen igjen, helt til tynn suppe. Men så føles det som det går tilbake til å bli omtrent like dårlig igjen. Ikke vet jeg, men det kan virke som om det er noe langt inni der et sted som delvis blokkerer? Jeg tar vi-siblin hver dag nå. Er det noen som har erfaringer med noe tilsvarende. Hva gjorde dere videre? Andre midler å ta, eller må man ta undersøkelser? Jeg sliter med smerter og kvalme, så det er plagsomt. PS, trenger ikke råd om typer mat å spise. Anonymkode: fbbc3...5f8 Jeg har funksjonell forstoppelse, dvs nedsatt motilitet i mage/tarm. Er kronisk forstoppet, kvalm og vondt i magen, noen ganger svært alvorlig og jeg går ned i vekt. Er utredet for det meste og fått diagnosen ibs og funksjonell dyspepsi. Jeg tar Lactulose dag og kveld. Spiser kjøleskapsgrøt med chiafrø, havregryn og linfrø hver morgen, spiser en håndfull svisker hver dag. Bruker fiber-husk blandet i ett glass vann som jeg drikker. Da har jeg nogenlunde flyt daglig. Dropper jeg det en dag så er det pån igjen. Et det langvarig bør du få det utredet. Anonymkode: 50ec8...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #53 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har funksjonell forstoppelse, dvs nedsatt motilitet i mage/tarm. Er kronisk forstoppet, kvalm og vondt i magen, noen ganger svært alvorlig og jeg går ned i vekt. Er utredet for det meste og fått diagnosen ibs og funksjonell dyspepsi. Jeg tar Lactulose dag og kveld. Spiser kjøleskapsgrøt med chiafrø, havregryn og linfrø hver morgen, spiser en håndfull svisker hver dag. Bruker fiber-husk blandet i ett glass vann som jeg drikker. Da har jeg nogenlunde flyt daglig. Dropper jeg det en dag så er det pån igjen. Et det langvarig bør du få det utredet. Anonymkode: 50ec8...9e3 Spiser omtrent det samme som deg. Anonymkode: fbbc3...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #54 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spiser omtrent det samme som deg. Anonymkode: fbbc3...5f8 Har du B12 mangel så kan det gi forstoppelse også. Anonymkode: 50ec8...9e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #55 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hmmm. Det er i alle fall klart at jeg må til legen igjen! Jeg bruker en medisin som «spiser» b-vitamin virker det som. Anonymkode: fbbc3...5f8 Gluten og melk hjelper ikke tarmen med å ta opp b12 i blodet. Prøv b12 dråper. Da får du det inn i blodet via slimhinnene. Anonymkode: d4a14...44e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #56 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gluten og melk hjelper ikke tarmen med å ta opp b12 i blodet. Prøv b12 dråper. Da får du det inn i blodet via slimhinnene. Anonymkode: d4a14...44e Jeg er ikke TS, men jeg tok både b-12 dråper (methyl) og sugetabletter, og ingen av delene hjalp. Jeg måtte ha sprøyter. Det avhenger nok veldig av hvor lenge man har gått med mangel. Anonymkode: 4f798...80c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #57 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har du B12 mangel så kan det gi forstoppelse også. Anonymkode: 50ec8...9e3 Shit, er det kanskje derfor jeg har mistet så mye hår i det siste… Anonymkode: fbbc3...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 7. juli 2024 #58 Del Skrevet 7. juli 2024 Magnesuimtilskot, 350 microgram dose 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #59 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hmmm. Det er i alle fall klart at jeg må til legen igjen! Jeg bruker en medisin som «spiser» b-vitamin virker det som. Anonymkode: fbbc3...5f8 Det må du. Hvilken medisin tar du? Vitaminstatus kan endre seg drastisk på bare få mnd, så jeg har erfart at jeg må teste b12 hver 6-12 mnd. Anonymkode: 4f798...80c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 7. juli 2024 #60 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde alvorlig forstoppelse, så ille at selv ikke tømmingsmiddelet før koloskopi fikk meg til å gå på do. Vi-siblin har jeg ikke prøvd, fordi jeg vet at jeg blir mer forstoppet/får smerter av loppefrø. Dette er et problem for flere med IBS. Kortversjonen er at jeg ble diagnosert med IBS, og det som har gjort magen bedre, er å følge diett, og ta tilskudd av elektrolytter over tid. Anonymkode: 4f798...80c shit et er det sykeste. Jeg tok koloskopi for en stund siden, og det tømmingsmiddelet gjorde at jeg gikk på do sikkert hundre ganger. Da er du virkelig forstoppet ja😧 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå