Gå til innhold

Langvarig forstoppelse, trenger råd!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Siden forstoppelse nesten alltid har sammenheng med kosthold eller stress, så er det vanskelig komme med andre forslag enn å gå til lege for å få mer medikamenter, eller slutte stresse.

Anonymkode: c80e2...ca7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanlig mat. Drikker mye vann. Jeg sa jeg ikke trenger tips til kosthold. Dette problemet må løses på en annen måte nå. Jeg tror jeg nå først må finne ut om det er en blokkering der inne jeg ikke har fått løst opp. Enten av mer forstoppelse, eller kanskje endometriosen jeg sliter med.  

Anonymkode: fbbc3...5f8

Hva er "vanlig" mat? Det er et veldig intetsigende svar. Jo, du trenger hjelp med forstoppelsen din, og kosthold påvirker tarmhelsen veldig. 

Anonymkode: 4f798...80c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, har testet selv og hos lege. Til og med cøliaki er helt utelukket. Les også hva jeg skriver over. :) 

Kosthold og livsstil påvirker da tarmen uavhengig av allergier og cøliaki! Forøvrig kan man ikke sjekke cøliki på en god måte med blodprøve, man må ta gastroskopi. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kosthold og livsstil påvirker da tarmen uavhengig av allergier og cøliaki! Forøvrig kan man ikke sjekke cøliki på en god måte med blodprøve, man må ta gastroskopi. 

Jeg har tatt gentest. Jeg har ikke genene for å få cøliaki. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye tar du når du tar hver dag? En pose?

Tar en pose hver dag. Det er stort sett nok for meg. Når jeg kjenner at det bygger opp til trøbbel, tar jeg mer. Står på esken, eller google det. Kan vel ta tre poser meden times mellomrom. Men det beste når man har hard mage er å forebygge med en daglig pose. Og masse vann, sier de på mitt apotek. Ellers kunne den få motsatt effekt.

Det er mange som bruker Movicol daglig. Da får man det på resept, slik at det ikke blir så dyrt. Store esker.

Anonymkode: e3e8d...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har tatt gentest. Jeg har ikke genene for å få cøliaki. 

Ok. Men hvis virkelig ønsker hjelp med langvarig forstoppelse, hvorfor vil du ikke høre om kosthold? Dette er noe av det viktigste for tarmen din. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ok, men jeg må nok ta meg en tur til legen igjen, for dette har egentlig pågått en stund. Ja, jeg har hatt mye stress i vinter og vår, men det er over nå. De siste to ukene har vært veldig plagsomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Men hvis virkelig ønsker hjelp med langvarig forstoppelse, hvorfor vil du ikke høre om kosthold? Dette er noe av det viktigste for tarmen din. 

Fordi dine kostholdsråd vil ikke overgå alle mine personlig utprøvninger jeg har gjennomgått. Jeg snakker nå om ta det til nivået med undersøkelser og annen behandling serru. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi dine kostholdsråd vil ikke overgå alle mine personlig utprøvninger jeg har gjennomgått. Jeg snakker nå om ta det til nivået med undersøkelser og annen behandling serru. 

"Mine kostholdsråd" er basert på lang erfaring med alvorlig forstoppelse, som er basert på oppfølging av spesialist. Men du får bare stå på venteliste i uker/mnd for å komme inn til koloskopi, og ikke høre på råd. Hvorfor i all verden lagde du denne tråden, når du ikke vil ha råd?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg bruker en Movicol daglig på fast basis. Tar mer om det er krise. Og Microlax om det sitter fast i åpningen. Blir hard i magen av medisiner, så må gå fast på Movicol. Bedre enn å vente til det blir krise. Husk at når du tar en Movicol skal du drikke masse vann etterpå. Hvis ikke har den ikke god effekt.

Anonymkode: e3e8d...33c

En god tommelfingerregel for å forebygge forstoppelse er å drikke mye vann. Også når man ikke bruker movicol også 😊

mye væske og bevegelse.

Anonymkode: 25599...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ene barnet mitt brukte i en periode 8 poser movicol (for voksne) daglig, da hen var 5 år.

Som voksne med et bruk på 1 pose daglig, så har du litt å gå på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Mine kostholdsråd" er basert på lang erfaring med alvorlig forstoppelse, som er basert på oppfølging av spesialist. Men du får bare stå på venteliste i uker/mnd for å komme inn til koloskopi, og ikke høre på råd. Hvorfor i all verden lagde du denne tråden, når du ikke vil ha råd?

Jeg lurte på hvilke undersøkelser folk gjorde?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ene barnet mitt brukte i en periode 8 poser movicol (for voksne) daglig, da hen var 5 år.

Som voksne med et bruk på 1 pose daglig, så har du litt å gå på.

Jeg tok to dager med åtte poser, det var bare for heftig til slutt. Skal prøve en pose dagen med det jeg har igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg sliter også med forstoppelse. Men så er jeg allergisk mot melk og spesielt sjokoladepudding eller sjokoladeyoughurt så da spiser jeg det og får da gå på do.

Anonymkode: 8ff79...e6d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En god tommelfingerregel for å forebygge forstoppelse er å drikke mye vann. Også når man ikke bruker movicol også 😊

mye væske og bevegelse.

Ja, jeg går og løper mye. Dagen før jeg var hos lege drakk jeg sinnsykt mye for jeg var så tørst, men alt rant bare gjennom. Er bedre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Siden forstoppelse nesten alltid har sammenheng med kosthold eller stress, så er det vanskelig komme med andre forslag enn å gå til lege for å få mer medikamenter, eller slutte stresse.

Anonymkode: c80e2...ca7

Hvordan slutter man å stresse?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvordan slutter man å stresse?

Aner ikke.  Ytre forhold styrer man i alle fall ikke. Livet skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men ok, hvis det er fra en lege eller noe tilsvarende og ikke alternativt fjas man har gått til eller lest seg til, så kan du jo komme med det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurte på hvilke undersøkelser folk gjorde?

"Jeg sliter med forstoppelse og har fått Vi-siblin og Movicol av legen min.  Det har nok vart en stund og det var nesten helt tett i tarmen.  To dager med behandling fikk fart på magen igjen, helt til tynn suppe. Men så føles det som det går tilbake til å bli omtrent like dårlig  igjen. Ikke vet jeg, men det kan virke som om det er noe langt inni der et sted som delvis blokkerer? Jeg tar vi-siblin hver dag nå. Er det noen som har erfaringer med noe tilsvarende. Hva gjorde dere videre? Andre midler å ta, eller må man ta undersøkelser?"

Du ber jo om råd generelt. Greit at du ikke ønsker å vite om ernæring og livsstil, men det vil du nok mest sannsynlig få vite om av spesialist også. 

Men ok, hvis det er fra en lege eller noe tilsvarende og ikke alternativt fjas man har gått til eller lest seg til, så kan du jo komme med det. :) 

Alternativt fjas, altså ikke noe innen kosthold er dette. Leger generelt vet faktisk svinnende lite om kosthold, du vet vel det? 

Les deg opp om low fodmap som en start. Kutt ut kaffe, for min del måtte jeg kutte ut meieriprodukter fullstendig. Og ta tilskuddene jeg nevnte, de er veldig viktige for fordøyelsen. Sjekk også om legen din har testet b12. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jeg sliter med forstoppelse og har fått Vi-siblin og Movicol av legen min.  Det har nok vart en stund og det var nesten helt tett i tarmen.  To dager med behandling fikk fart på magen igjen, helt til tynn suppe. Men så føles det som det går tilbake til å bli omtrent like dårlig  igjen. Ikke vet jeg, men det kan virke som om det er noe langt inni der et sted som delvis blokkerer? Jeg tar vi-siblin hver dag nå. Er det noen som har erfaringer med noe tilsvarende. Hva gjorde dere videre? Andre midler å ta, eller må man ta undersøkelser?"

Du ber jo om råd generelt. Greit at du ikke ønsker å vite om ernæring og livsstil, men det vil du nok mest sannsynlig få vite om av spesialist også. 

Alternativt fjas, altså ikke noe innen kosthold er dette. Leger generelt vet faktisk svinnende lite om kosthold, du vet vel det? 

Les deg opp om low fodmap som en start. Kutt ut kaffe, for min del måtte jeg kutte ut meieriprodukter fullstendig. Og ta tilskuddene jeg nevnte, de er veldig viktige for fordøyelsen. Sjekk også om legen din har testet b12. 

Jeg HAR lest meg opp opp på og testet ut lav fodmap.  Og ja, der kom, den om at leger ikke vet noe om kosthold. Sorry, men det er ikke sant. Dette gidder jeg ikke diskutere med deg mer. 

Men nåværende idiotiske faslegevikar synes det er helt greit at jeg ligger helt i grenseland på B12-mangel og andre lave verdier på B-vitaminer. Forrige fastlegevikar satte meg på TrioBe med samme lave verdier. Heldigvis kom jeg til en annen fastlege i forrige uke da jeg hadde så magesmerter på grunn av forstoppelse siden han ikke var der den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...