Gå til innhold

Hund størrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 18.44):

Må man gå med kortere bånd om man har en større hund? I tilfelle hunden rykker til? Da har vell hunden mere tyngde i båndet?

Eller har ikke dette noe å si?

Anonymkode: a6496...a4d

Ingen som vet noe om dette?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det sånn at hvis hunden drar deg overende så får den mere guts på å gjøre det enda mere? Altså at den får positive erfaringer at om den trekker hardt så får den det som den vil.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/8/2024 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

Må man gå med kortere bånd om man har en større hund? I tilfelle hunden rykker til? Da har vell hunden mere tyngde i båndet?

Eller har ikke dette noe å si?

Hunden må jo uansett lære å gå pent i bånd, uansett størrelse. Det verste jeg ser er folk med småbikkjer som henger i enden av flexi-lina og ser ut som den skal kveles (i halsbånd).

Min hund er 35 kg, går alltid med sele og alltid slakt bånd. Det eneste hun kan finne på å jage etter er katter, men jeg ser dem som regel først og kan avlede hunden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (1 time siden):

Hunden må jo uansett lære å gå pent i bånd, uansett størrelse. Det verste jeg ser er folk med småbikkjer som henger i enden av flexi-lina og ser ut som den skal kveles (i halsbånd).

Min hund er 35 kg, går alltid med sele og alltid slakt bånd. Det eneste hun kan finne på å jage etter er katter, men jeg ser dem som regel først og kan avlede hunden.

Men hva om en er uoppmerksom ett sekund eller går i egne tanker? Jeg går ofte i egne tanker helt ubevisst. Dessverre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt store hunder tidligere, har nå to dvergdachser. Kommer aldri til å ha stor hund igjen. Så mye lettere med små hunder på absolutt alle områder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hva om en er uoppmerksom ett sekund eller går i egne tanker? Jeg går ofte i egne tanker helt ubevisst. Dessverre.

Da skal du ikke gå tur med hund.

Anonymkode: b1a93...0e9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en på 30 kg, en høyde der halen slår ned alt på et salongbord og lager blåmerker på legger og lår hos voksne og i brystet på barn. Har en skikkelig halevifter da. Hvis jeg skal ha hund igjen etter denne vil jeg har en mindre. Antar det er mer hår på en større hund. Matutgifter. Utstyr er dyrere: seler, senger, redningsvest, refleksvest osv. Færre folk vil passe hunden. Barn er redde pga størrelsen. Lite kos da han oppleves for stor i sofaen/fanget. Fin turkompis da, i all slags terreng og vær. Lærte tidlig å gå pent, ikke bjeffe og innkalling. Men ellers er han passe gærn(les:overivrig og halvgal). 

Anonymkode: a444a...4a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Kjører du bil? Det blir samme prinsippet, du må følge med. Hvis du ikke klarer det burde du ikke ha ansvar for dyr. 

Anonymkode: 08d24...8f6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg følger godt med. Selv om jeg kan tenke på noe annet så følger jeg med. Kan gjøre to ting samtidig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra hvor mange kilo regnes hunden som stor? Hvor mange kilo hund klarer dere å holde igjen? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 45 kg og en på 18 kg. Det er matutgifter jeg merker mest på. Den minste er dyrest i forsikring pga renraset og senior. Den minste blir og mer akseptert blant barnas venner i barneskolen. Hun store syns flere er skummel i starten frem til man blir kjent med henne. Hun har og klart og ødelegge ei dør ved at turtauet satt seg fast i døra og hun løp inn og drog med seg hele døra. Har vært flere større utgifter generelt med størst hund. Tar og halve dobbeltsenga. Klarer fint å holde henne igjen, selv om det er tungt. Men blir nok en mellom størrelse om man skal ha ny hund senere i livet mtp plass i bl.a bilen for nå er hele bagasjerommet kun til hundene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra hvilken størrelse er det vanskelig å holde igjen hunden?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fra hvilken størrelse er det vanskelig å holde igjen hunden?

Det spørs på din størrelse og fysikk. Selv hunder på 5-6 kg kan være tunge å holde tilbake dersom du feks har en muskelskade eller litt dårlig balanse.

Anonymkode: ef2b0...d36

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det spørs på din størrelse og fysikk. Selv hunder på 5-6 kg kan være tunge å holde tilbake dersom du feks har en muskelskade eller litt dårlig balanse.

Anonymkode: ef2b0...d36

Men sånn gjennomsnitt da? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men sånn gjennomsnitt da? 

Kommer an på hunden også. Min er knapt 14 kg, men det er 14 kg muskel, og hun er en staff, så de er nærmest laget for å klare å holde igjen. Enkelte hunder er sterkere enn de ser ut. Men dersom du oppdrar hunden godt så skal det ikke være nødvendig å henge så mye i båndet altså. 

Anonymkode: 08d24...8f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...