Gå til innhold

Hund størrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan er det å ha en hund på 10-15 kilo kontra 25-30 kilo ?

Anonymkode: a6496...a4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mente om det var stor forskjell å ha i det daglige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en på ca 60kg. Forrige var ca 25. 

Største forskjellen er plass i bil egentlig. Samt at med små barn er man litt obs på andre ting pga størrelsen/tyngden. 

Mengder mat er en annen forskjell.

Anonymkode: 33850...838

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og utstyr blir dyrere, hunden kan være vanskeligere å holde igjen på tur hvis den drar/utagerer. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt en på 45 kilo, så har bare erfaring fra det. Ulempene med så stor hund var at han tok mye plass (logisk nok), når vi reiste kollektivt kunne jeg ikke løfte han eller ha han på fanget, men han ble liggende litt i veien. Ellers spiser de en del, og han var også veldig sterk. Skal jeg ha hund igjen blir det en mindre hund som lettere. 

Anonymkode: 374ed...9b0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tabris skrev (1 minutt siden):

hunden kan være vanskeligere å holde igjen på tur hvis den drar/utagerer. 

Hverken kona eller ungene har sjans i havet til å holde igjen vår når den trekker.

Skal sies at rasen mer eller mindre er avlet frem for å trekke tungt da😊

Senest for 3 dager siden trakk den på meg en skade i albuen. Det tok 2 sekunder uoppmerksomhet fra meg. Jeg fulgte ikke med da ene barnet i familien ga den kommando og jeg hadde båndet rundt håndleddet. Bare flaks ikke mer en albuen røk.

Han trekker tømmer for morroskyld😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen forskjell ift det å gå tur og det å ha de inne. 
Mat blir dyrere, forsikring og utstyr. 
Jeg hadde 2 grand danoiser på over 90 kg pr stk og idag har jeg en chihuahua på 3 kg og det er ingen forskjell. Like glad i de også

Anonymkode: 04c23...10f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på litt over 15 kg. Liker at jeg kan bære henne om jeg må, også over lange avstander. Måtte bære henne hjem en gang på grunn av glassbiter i poten, da var jeg veldig glad hun ikke veide 45 kg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeligere å få pass, færre som tør å håndtere en på ca 40 kg enn en på 10 kg. Selvom hunden er veloppdragen og godt lynne så tør de fleste ikke gå tur med en så stor hund….

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En liten hund spiser mindre og er lettere å bære/holde igjen hvis den trekker. Tar mindre plass i bil, og er lettere å ha med rundt.

Anonymkode: 9e244...bda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en på 35 kg og en på 8 kg. Det er klart lettere å ha en mindre hund. Bedre plass i bil, huset, og mye lettere å ha med rundtomkring. Billigere med for også😄

Anonymkode: ef2b0...d36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hverken kona eller ungene har sjans i havet til å holde igjen vår når den trekker.

Skal sies at rasen mer eller mindre er avlet frem for å trekke tungt da😊

Senest for 3 dager siden trakk den på meg en skade i albuen. Det tok 2 sekunder uoppmerksomhet fra meg. Jeg fulgte ikke med da ene barnet i familien ga den kommando og jeg hadde båndet rundt håndleddet. Bare flaks ikke mer en albuen røk.

Han trekker tømmer for morroskyld😅

Hvor mye veier hunden da?

Jeg er ikke så sterk selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Liker at jeg kan løfte min på 12 kg, om han skulle bli skadet eller bitt av huggorm på tur, er det betryggende å vite at jeg kan bære ham tilbake. Lettvinn å reise med, ha med i bilen eller offentlig transport som buss og tog. Ikke veldig sterk så om han skulle finne på å dra i bånd (noe han ikke gjør) så kan de aller fleste holde ham igjen. Blir ikke fult kaos når han blir gira. 

Hadde en riesenschnauzer på 40 kg, når han ble glad og ivrig ble det fort kaos. Når han kom logrende så pisket han jo ned alt på bordet med halen 😅 Om han kom løpende litt for fort og dunket borti slet jeg med å holde balansen for å si det sånn. Om han plutselig fant ut at det var en spennende lukt på tur, så føltes det nesten ut som han dro armen ut av ledd.

Jeg går nok ikke tilbake til stor hund igjen, selv om jeg var veldig fornøyd med det også.

Anonymkode: 20400...cf8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt en hund på 5 kg, en på 20 kg og en på 50 kg. 
Fordelene med liten hund overgår langt ulempene! 
Da jeg hadde liten hund ønsket jeg meg en større, men etter å ha hatt 2 relativt store hunder er jeg krystallklar på at stor hund aldri blir aktuelt igjen. 

Anonymkode: d0946...166

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt ca dobbelt så mye styrke (litt avhengig av rase også), dyrere å ha (mat og utstyr). 

Anonymkode: ea25f...86f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor mye veier hunden da?

Jeg er ikke så sterk selv.

Ca 60kg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker en bærbar hund ☺️

Anonymkode: d12eb...383

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en på 80 kg. Har tidligere hatt en på 25 kg. Det er mer praktisk å ha en mindre hund. Den tar mindre plass, kan bæres om man må, spiser mindre, blir rimeligere veterinærutgifter og den kan holdes igjen om den drar.

Men det er kult å ha stor hund. Ingen går uinvitert inn når en stor hund knurrer eller bjeffer. Så effektiv vakthund, selv om han mest sannsynlig hadde ønsket dem velkommen om de først kom seg inn. Men det krever god oppdragelse, man kan ikke ha en stor hund som hopper, drar osv. Det generer også veldig mye oppmerksomhet, på godt og vondt.

Anonymkode: 5f2b3...062

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må man gå med kortere bånd om man har en større hund? I tilfelle hunden rykker til? Da har vell hunden mere tyngde i båndet?

Eller har ikke dette noe å si?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...