Gå til innhold

KPTSD og fysiske reaksjoner på stress?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at KPTSD er en mye mer fysisk sykdom enn helsevesenet tilsynelatende gjør, og lurer på om dere andre med sykdommen opplever at dere rett og slett blir fysisk syke/dårlige av stress? 

Jeg blir dårlig av selv småting som kommer brått på, feks barn som plutselig skriker, biler som tuter, en fugl som stuper foran meg, en alarm, en telefon som ringer, men også en forsinket buss, at jeg holder på å vaske badet men plutselig samtidig må gjøre noe annet, at to mennesker snakker til meg samtidig osv. 

Jeg blir kvalm, svimmel, irritert, føler meg utenfor min egen kropp, får vondt i kroppen, vondt i hodet, blir trøtt og får hjertebank/angstsymptomer. Etterpå blir jeg veldig sliten og ofte depresjonssymptomer og craver sukker og karbohydrater (minner om etter migreneanfall faktisk).

Andre med lik erfaring?

Anonymkode: 3bb30...9db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har samme opplevelse som deg. Synes faktisk at dette konstante alarmberedskapet er det verste med hele ptsd’en og det er umulig å ikke til slutt utvikle fysiske sykdommer av dette kroniske stresset :( 

Anonymkode: b44f2...a1b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, utrolig slitsomt. Bare det å holde en samtale gående i bil, mens radioen står på og vinduet ved siden av meg er åpent sånn at det kommer suselyder fra ene siden. Det høres så trivielt ut, men kan ødelegge store deler av dagen min. 

Anonymkode: c807e...5aa

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, utrolig slitsomt. Bare det å holde en samtale gående i bil, mens radioen står på og vinduet ved siden av meg er åpent sånn at det kommer suselyder fra ene siden. Det høres så trivielt ut, men kan ødelegge store deler av dagen min. 

Har det akkurat sånn  selv. Skulle visst det før jeg fikk barn....

Anonymkode: 9e508...1e3

AnonymBruker
Skrevet

KPTSD, som andre psykiske lidelser, kan gi kraftige fysiske symptomer. Trodde dette var ganske anerkjent og akseptert i både samfunn og i helsevesen? 

Anonymkode: ea5df...9d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen din. Har ingen diagnose, men har lurt mer og mer på om jeg burde hatt det, nettopp fordi kroppen min reagerer sånn (og etter en del vonde opplevelser i barndommen). Veldig slitsomt, føler med deg.

Anonymkode: db65e...7df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

KPTSD, som andre psykiske lidelser, kan gi kraftige fysiske symptomer. Trodde dette var ganske anerkjent og akseptert i både samfunn og i helsevesen? 

Nei, min behandling har i alle fall vært rettet mot hodet og ikke gjort noe forsøk på å integrere kropp og hode eller hva man kan gjøre når det er slik. 

AnonymBruker
Skrevet

Eller for å forebygge/ unngå det, noe som hadde vært enda bedre!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, min behandling har i alle fall vært rettet mot hodet og ikke gjort noe forsøk på å integrere kropp og hode eller hva man kan gjøre når det er slik. 

Det er normalt å fokusere på å behandle roten til problemene, og det er jo det psykiske. Da vil de fysiske symptomene bli mildere. Hvis du vil prøve mer helhetlig behandling, har du prøvd psykomotorisk fysioterapi? 
Jobber du aktivt med pust og tilstedeværelse daglig? Det er èn måte å integrere kropp og hode på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er normalt å fokusere på å behandle roten til problemene, og det er jo det psykiske. Da vil de fysiske symptomene bli mildere. Hvis du vil prøve mer helhetlig behandling, har du prøvd psykomotorisk fysioterapi? 
Jobber du aktivt med pust og tilstedeværelse daglig? Det er èn måte å integrere kropp og hode på. 

Ja har prøvd det. Synes ikke det integrerte, det var mer motsatt, kun kropp. 

Jeg mener at skillet mellom fysisk og psykisk sykdom er feil og kunstig, kanskje spesielt ved KPTSD som vi jo vet forandrer blant annet hjernen og påvirker hormoner (slik at man feks har større sjanse for autoimmune sykdommer senere i livet, spes stoffskifte). 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Har det akkurat sånn  selv. Skulle visst det før jeg fikk barn....

Ja, jeg har valgt bort barn tror jeg. Klarer ikke å se det for meg, jeg hadde sikkert blitt en irritabel, selvmedlidende versjon av min egen mor. Bare tanken gjør meg kvalm. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har valgt bort barn tror jeg. Klarer ikke å se det for meg, jeg hadde sikkert blitt en irritabel, selvmedlidende versjon av min egen mor. Bare tanken gjør meg kvalm. 

Det er dessverre sånn jeg har blitt. Heldigvis har barna endel andre i livet sitt. Håper de tilgir alle mine shortcomings

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...