Gå til innhold

Hvor grådige tør matvarekjedene være, før vi som forbrukere reagerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror aldri jeg har sett maken til prisøkning som i de siste ukene. Kjedene øker prisene noe vannvittig. For eksempel, Kikkoman Soyasaus, koster nå kr 50. Koster nylig rundt 35. Det koster den fortsatt i Sverige. Og Normal selger for under 30, dog med annet utseende på flaska. Non stop det samme, fra rundt 30 til 50 på kort tid, i Sverige koster den litt over 30. Gul løk, koster nå omtrent 40 kroner kiloen, over en dobling på kort tid. I Sverige koster den rundt 13 kroner kiloen. Samme prisforskjellen på poteter. Strømmen er like dyr i Sverige som Norge. Butikkansatte tjener litt mindre, men utgjør ikke mye. Ellers Norge og Sverige veldig sammenlignbare. De driver ikke veldedighet i Sverige heller. De tjener penger. Så hvem stikker av med differansen i Norge, altså den ekstra fortjensten som blir lagt på varene? 

Anonymkode: 03fe0...c86

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Norske forbrukere kommer aldri til å reagere. Hvis melk koster 100 kroner i morgen, blir vi sure, klager litt på kg, men fortsetter å betale. 

Anonymkode: d2e00...e30

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker under 10 % av inntekta mi på mat og da kjøper jeg det jeg har lyst på.

Prisene må nok bli mye, mye høyere før jeg gidder å bruke energi på å "reagere".

Anonymkode: de3b1...de8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er å "reagere"? Nekte å kjøpe mat (hva skal man leve av da)? Stjele maten i stedet for å kjøpe den?

Anonymkode: 4a38c...023

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nordmenn har blitt så kuet opp gjennom årene at prisene kunne tredoblet seg over natta uten at vi ville gjort noe. Det er langt verre ting vi ikke gjør noe med. 

Anonymkode: 9a0aa...60f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Problemet i Norge er at det ikke finnes konkurranse blant våre dagligvarekjeder, eller jo men den går kun ut på hvem som kan flå oss kunder mest. Jeg handler det aller meste i Sverige 2-3 turer i måneden siden vi har den muligheten. Dessverre er det altfor mange som ikke har det og har dermed ingen andre valg, hvis du ser bort i fra å sulte.

Anonymkode: bdcab...a13

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange kan nok planlegge handelen bedre for å unngå å kaste mat. Da reduserer man innkjøp. 
Kjøp inn store kvanta når tørrvarer og lignende (med laaaang holdbarhet) er på 10- kronersmarked.

De som kan, kan handle i Sverige. 

Det er veldig mange ting man kunne gjort for å redusere innkjøp, og dermed redusere penger inn til «de på toppen» for å signalisere at vi er lei av økte matvarepriser. Men folk gidder ikke! Dvs; NOK folk gidder ikke. 

Anonymkode: f67ba...ba8

• Nyttig 2
Skrevet

Folk kan jo slutte å handle på de dyreste butikkene så sant de har andre muligheter. Om det hjelper vet jeg ikke. 

Skrevet

Hei.

Vi nordmennesker (kjønnsnøytral) vil ikke blandes opp i noe. Vi gidder ikke, og har en "ikke bry meg" holdning, så lenge vi får den nye husmannskosten, Cola og Grandiss, kan se fotballkamper på TV og litt kos en gang i måneden vil vi ikke bli brydd.

Målefaktoren på suksess i Norge er penger, som vi viser frem at vi har mye av ved å kjøpe store dyre nye biler, hus, dyre elektroniske duppe ditter, mob.tlf, datamaskin, dyre hytter, reiser, vin osv.

Mange nordmenn kjøper dyr mat for å vise at de ikke har dårlig råd, og med det er litt bedre mennesker enn alle de andre plebeierne. Husk at alle er vi like, bortsett fra de som er litt likere.

For utrolig mange nordmenn er det særs viktig at fasaden er iorden.

De som eier Norgesgruppen, Johannsonfamilien, Reitan tar ut nye store rekordoverskudd år etter år.

https://www.nettavisen.no/okonomi/han-er-norges-mektigste-dagligvareeier-vet-du-hvem-han-er/s/12-95-3424030224

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Logikken i Norge er sånn. Hvis du setter opp prisen så mye at forbruker ikke kjøper like mye som før, da setter du opp prisen enda mer for å kompensere for færre salg. Og sånn fortsetter du til ingen kjøper produktet ditt mer. Da går du til staten og får støtte. Enten i form av direkte pengeoverføringer, eller i form av toll.

Sånn fungerer "konkurranse" i det norske markedet. Enten det er taxi eller dagligvare. Spiller ingen rolle. Denne logikken er fast praksis i norsk "markedsøkonomi".

Anonymkode: 3d5f8...4b6

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

…De driver ikke veldedighet i Sverige heller. De tjener penger. Så hvem stikker av med differansen i Norge, altså den ekstra fortjensten som blir lagt på varene? 

Det koster ca halvparten å drive logistikk og distribusjon  i Sverige i forhold til Norge  (vi har flere butikker og lavere befolkningstetthet.)

Ser vi mot Danmark, har vel de 4 kjeder nå etter at Rema kjøpte Aldi. Rema tjener mer penger i Danmark enn i Norge, og jeg tror ikke Rema1000 i Danmark er dyre butikker i forhold til andre.

Skrevet (endret)
TBergh skrev (33 minutter siden):

De som eier Norgesgruppen, Johannsonfamilien, Reitan tar ut nye store rekordoverskudd år etter år.

Det som plager meg, er to ting:

1. Nordmenn er blitt så kunnskapsløse rundt bedriftsøkonomi at de ikke er istand til å forstå at disse to er PLIKTIG til å sikre rekordoverskudd hvert år. Det er det kapitalistiske kravet til forvaltning av verdier.

Og siden en av faktorene for utbytte er kapitalrenten, betyr det at renteøkninger går rett inn i både kostbildet OG utbytte bildet. Og det er det til og med sjeføkonomer som ikke ser ut å ta med.

Bedrifter som ikke har rekord overskudd går dårlig, og bedrifter som gjør dette over tid, er teknisk konkurs.

Det andre er at dette er stort sett familiebedrifter: Vi har to familie bedrifter og ett samvirke som preger varehandelen, Norske dagligvare handel gjør det ikke godt økonomisk i forhold til omsetning, men at det er såpass få eiere.

Når det er sagt: det er en hodeløs etablering av butikker i Norge som umulig kan være økonomisk forsvarlig, og det er ofte lavprisbutikker, altså butikker som konkurrer i samme vareutvalg.

Men dette ligger dypere i økosystemet.

Endret av Druid
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting er hvert fall sikkert  og det er at vi får i oss vanvittig mye mer drittmat enn før. Sånn er det når 400 g ørretfilet koster 140 kroner mens 2 kg pommes frites fra first price koster 30 kr. For 4-5 år siden delte jeg alltid opp diverse frukt og grønt til ungene som kveldssnacks. Det har vi ikke råd til lenger, da bare ett beger med cherrytomater koster over 30 kroner.  De groveste brødene koster 40-50 kroner, noe som er rimelig krise når man har 3 idrettsaktive tenåringssønner. Blir jo til at man kjøper den aller billigste first price kneippen, og at karbonadedeig konsekvent må blandes ut 50/50 med linser.

Anonymkode: 5f320...bde

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alt som ikke er i tilbudsavisen for den enkelte uke står stille og rolig i hyllene og øker i pris. 3 kr her og 10 kr der…  Jeg betaler, hva ellers kan man gjøre?   Jeg handler i såkalte billigbutikker, kjedenes egne merker, og ingen eksklusive varer. Bruker råvarer og ikke ferdigmat.   Årets økning i inntekt er det lite igjen av.  Av alle ting som øker i pris, ser jeg trist på at basisvarer som poteter og grønnsaker som løk, kål og gulrøtter blir stadig dyrere.  Dette er jo tradisjonelt overlevelsesmat for trange tider.  Det er lettere å akseptere at importvarer blir dyrere vinterstid.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror aldri jeg har sett maken til prisøkning som i de siste ukene. Kjedene øker prisene noe vannvittig. For eksempel, Kikkoman Soyasaus, koster nå kr 50. Koster nylig rundt 35. Det koster den fortsatt i Sverige. Og Normal selger for under 30, dog med annet utseende på flaska. Non stop det samme, fra rundt 30 til 50 på kort tid, i Sverige koster den litt over 30. Gul løk, koster nå omtrent 40 kroner kiloen, over en dobling på kort tid. I Sverige koster den rundt 13 kroner kiloen. Samme prisforskjellen på poteter. Strømmen er like dyr i Sverige som Norge. Butikkansatte tjener litt mindre, men utgjør ikke mye. Ellers Norge og Sverige veldig sammenlignbare. De driver ikke veldedighet i Sverige heller. De tjener penger. Så hvem stikker av med differansen i Norge, altså den ekstra fortjensten som blir lagt på varene? 

Lammekjøttdeig kostet 49 kroner før på kiwi. Nå koster det 61 kroner. Det har ikke blitt noe mindre lam i Norge. Dette går rett i lomme på dagligvareierne. 

Jeg tror imidlertid ikke folk kommer til å reagere, for hvordan skal de reagere? De som kan, kan kjøre til Sverige, men det er bare et fåtall av befolkningen. Det er heller ikke alle som kan dyrke sin egen mat. Vi er stuck med dagligvarebransjen, og politikerne gjør ingenting. 

Anonymkode: c82c1...cf0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At ting øker i pris er ikke et tegn på at noen «raner» deg, ts. 

For både du og jeg vet så inderlig godt at ranerne - Det er oss. 

Det (ekstremt lave) prisnivået du er vant til avhenger av at mennesker på andre siden av kloden arbeider under slavelignende arbeidsforhold.

Du og jeg og Hansen nedi gata er kun eventyrlig rike fordi vi rike land tungt utnytter andre. Det kan, med hell, sammenlignes med godt, gammeldags slaveri.

Så, nei. Folk kommer neppe til å klage og syte for at dette justerer seg i mer riktig retning. Prisen skal opp. Mye opp. Fordi den eventyrlige rikdommen du til nå i livet har nytt ikke er etisk ok. Noe av det er helt korrekt lønnsøkning. Noe er endeløse mengder avlinger ødelagt v klimaendringer. Noe er ren profitt. Venn deg til det.

Anonymkode: 2d845...719

• Nyttig 2
Skrevet

Det er jo bare å slutte å handle og brgynne å dyrke selv…

PS: Jord, frø, drivhus og utstyr er kjempedyrt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 minutter siden):

Det er jo bare å slutte å handle og brgynne å dyrke selv…

PS: Jord, frø, drivhus og utstyr er kjempedyrt.

Jord lager du sjøl og da er det gratis, drivhus lager du av vinduer som hele tida gis bort. Så kjøper du frø første året og deretter tar du frø fra egne vekster. 

Anonymkode: 99895...0fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...