Gå til innhold

Dra fra 4 ungdommer 1 uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min mann fyller rundt år til høsten, og i den forbindelse vurderer jeg å kjøpe en ukes ferie til oss to. 

Det som gjør meg litt usikker er at vi har 4 ungdommer i alderen 15 - 19 år, og vi har ikke dratt fra dem alle i en hel uke før.

De er stort sett fornuftige jenter, men to av dem drar gjerne på fest og har mange venner. Disse to drikker på fest, men har ikke opplevd at de har mistet kontroll på noe vis enda. Den eldste er så godt som aldri på fest, og er hjemme hver helg. Jeg uroer meg nok mest for yngste som nylig har begynt å dra på fest. (bor på bygda, her er det lov å dra på fest fra du er konfirmert..). De to eldste vil nok passe på at ingen drar huset fullt av folk, det føler jeg meg ganske trygg på. Jeg tror og håper det ikke vil bli noe problem men så har jeg alltid den lille mamma uroen likevel da. 

Hva tenker andre, hadde dere dratt 1 uke bort fra 4 ungdommer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du har noen voksen i bakhånd som kan stille opp hvis noe skjer. 

Anonymkode: f60f4...bf2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hvis du har noen voksen i bakhånd som kan stille opp hvis noe skjer. 

Anonymkode: f60f4...bf2

Er man 19 er man voksen

Anonymkode: fdbb5...2c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så du har altså 4 barn i alderen 15-19 år, som vil si du har noen barn som er voksne, og noen som er i en alder hvor man er gammel nok til å begynne å flytte ut på hybel og bo alene for å gå på vgs. Og du er skeptisk på å la de være alene i 1 uke? 

🙃 Helikopterforeldre?

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er man 19 er man voksen

Juridisk sett ja, men modenhet trenger ikke være tilstede. Man må se an ungdommen tenker jeg 

Anonymkode: f2765...50c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Spørs hvor langt unna du er om det skjer noe. En uke borte, huset trasha av fest første kvelden, og du er på Bali uten mulighet for å komme hjem er det kjipt og kosen er sannsynligvis over. London med utallige muligheter for å kaste seg på et fly er litt enklere. 

ungene klarer seg helt fint, men det er jo en viss fare for fester som går over styr. Mine to eldste har jeg null problem med å la være alene en uke med bestemor en liten halvtime unna og en nabo som er i bakvakt. Vi gjør det samme for dem. Men yngste har større nettverk, og mer «ymse» i vennegjengen og har ikke samme mindset som de to eldste. De eldste var alene en helg fra de var 13 uten bekymring, mens yngste er 14 nå og vi stoler ikke nok på hen til å reise bort en hel helg enda siden det stadig er nye folk på besøk 😅 hen spør/sier fra riktignok, men grensene pushes stadig. Da hen var alene hjemme og feiret 14 årsdag (vi var hos naboen) så ringte hen stadig og informerte om at «vi ble ikke 8, men 10» «xx spør om å få komme bort, sammen med y og z, jeg sa ja» og til slutt var det ca 20 stk. alt gikk bra og huset var halvveis ryddet da vi kom hjem 30 min senere enn vi hadde avtalt altså. Men spørs om det hadde vært helt sånn om hen hadde huset alene 2-6 dager til 😂🙈😬

Endret av Summeer
AnonymBruker
Skrevet

Noen besteforeldre, tanter og onkler eller venner som kan stikke innom i blant? Eller gode naboer?

Anonymkode: c20ff...73b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var 17 år og broren min 14 dro foreldrene våre bort 1 uke sammen med alle naboene, det vil da si at vi var 8-10 ungdommer mellom 14 og 19 år hjemme alene i et byggefelt. Men det gikk helt fint, vi gikk  tross alt på skolen, det ble litt festing i helgen,men ikke mer enn vanlig. Dette var på 90 tallet da, sånn at ingen roper ut om barnevernet. 

Anonymkode: a908a...442

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er man 19 er man voksen

Min bonussønn på 19 hadde aldri fått være alene en uke hjemme hos oss bare fordi han er 19 år.

Bonusdatter derimot, kunne vi fint reist fra da hun var 16. 

Anonymkode: cdd78...b3f

• Liker 3
Skrevet

Dere må rett og slett se an ungdommen. Alder har lite å si, modenhet, vaner og nettverk har mye å si.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det burde gå helt fint, men du kjenner dine barn best. 

Anonymkode: 4b565...a15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Var tre uker alene hjemme hver sommer fra jeg var 15 . Hadde jo sommerjobb hele sommeren. Mitt barn var også mye alene hjemme i juli på samme alder. De må jo få prøve seg litt alene. Det er stas, og de er fire som kan passe på hverandre litt. Man kan ikke overvåke barna sine til langt opp i 20-årene 😃

Anonymkode: 6e3d9...a1b

• Liker 1
Skrevet (endret)
Summeer skrev (31 minutter siden):

Spørs hvor langt unna du er om det skjer noe. En uke borte, huset trasha av fest første kvelden, og du er på Bali uten mulighet for å komme hjem er det kjipt og kosen er sannsynligvis over. London med utallige muligheter for å kaste seg på et fly er litt enklere. 

ungene klarer seg helt fint, men det er jo en viss fare for fester som går over styr. Mine to eldste har jeg null problem med å la være alene en uke med bestemor en liten halvtime unna og en nabo som er i bakvakt. Vi gjør det samme for dem. Men yngste har større nettverk, og mer «ymse» i vennegjengen og har ikke samme mindset som de to eldste. De eldste var alene en helg fra de var 13 uten bekymring, mens yngste er 14 nå og vi stoler ikke nok på hen til å reise bort en hel helg enda siden det stadig er nye folk på besøk 😅 hen spør/sier fra riktignok, men grensene pushes stadig. Da hen var alene hjemme og feiret 14 årsdag (vi var hos naboen) så ringte hen stadig og informerte om at «vi ble ikke 8, men 10» «xx spør om å få komme bort, sammen med y og z, jeg sa ja» og til slutt var det ca 20 stk. alt gikk bra og huset var halvveis ryddet da vi kom hjem 30 min senere enn vi hadde avtalt altså. Men spørs om det hadde vært helt sånn om hen hadde huset alene 2-6 dager til 😂🙈😬

Tanken var å hive oss på en chartertur, men Alicante og rutefly er også et alternativ. Det er litt det du nevner at jeg er redd for at grensene pushes litt ekstra når vi ikke er hjemme. Nå vil de to eldste sannsynligvis nekte hun yngste mye folk her da, men man vet jo aldri. Hun har mye lettere for å gi etter for press fra venner osv. Er vel mest redd hun er på en fest, blir alt for full, og ikke kommer seg hjem. Hadde det bare vært yngste så hadde vi ikke dratt.

Hi

Endret av Møretausa
Skrevet
Jaane doe skrev (1 time siden):

Så du har altså 4 barn i alderen 15-19 år, som vil si du har noen barn som er voksne, og noen som er i en alder hvor man er gammel nok til å begynne å flytte ut på hybel og bo alene for å gå på vgs. Og du er skeptisk på å la de være alene i 1 uke? 

🙃 Helikopterforeldre?

Tja, kanskje. Jeg er jo ikke redd for at de ikke skal klare seg her alene. Det er fest-aspektet jeg uroer meg for

Hi

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen besteforeldre, tanter og onkler eller venner som kan stikke innom i blant? Eller gode naboer?

Anonymkode: c20ff...73b

Har ingen familie i umiddelbar nærhet. Muligens en nabo som kan ringe oss hvis noe skulle skje. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle disse burde nå normalt klare seg selv i en uke. Hadde du bodd på rett sted hadde alle flyttet ved videregående start 

Her har nå unga vært alene i helger fra de var 14år. Eldste var hjemme 7 uker i fjord sommer og klarte seg selv han var da 18 .

Yngste var på sæter alene 15 år gammel i 4 uker

Anonymkode: cce3d...ad4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Reis. Lær ungene selvstendighet. Dere kan ikke sitte og holde dem i hånden gjennom ungdomstiden.

Anonymkode: 3d5e1...ee4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Møretausa skrev (3 timer siden):

Hei

Min mann fyller rundt år til høsten, og i den forbindelse vurderer jeg å kjøpe en ukes ferie til oss to. 

Det som gjør meg litt usikker er at vi har 4 ungdommer i alderen 15 - 19 år, og vi har ikke dratt fra dem alle i en hel uke før.

De er stort sett fornuftige jenter, men to av dem drar gjerne på fest og har mange venner. Disse to drikker på fest, men har ikke opplevd at de har mistet kontroll på noe vis enda. Den eldste er så godt som aldri på fest, og er hjemme hver helg. Jeg uroer meg nok mest for yngste som nylig har begynt å dra på fest. (bor på bygda, her er det lov å dra på fest fra du er konfirmert..). De to eldste vil nok passe på at ingen drar huset fullt av folk, det føler jeg meg ganske trygg på. Jeg tror og håper det ikke vil bli noe problem men så har jeg alltid den lille mamma uroen likevel da. 

Nope aldri 

Anonymkode: 54378...e39

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Møretausa skrev (På 7.7.2024 den 14.43):

Hei

NEI!!!

Anonymkode: b9098...3dc

AnonymBruker
Skrevet

Reis og kos dere. Ungene klarer seg.

Anonymkode: 3d5e1...ee4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...