Gå til innhold

Er jeg uoppmerksom som ikke registrerer hudfargen til mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familien er samlet i helgen i anledning min bestemors 80 årsfeiring. 

Kjempe hyggelig feiring, og utpå kvelden dabber det mer av, folk går hjem, og til slutt er det i grunn bare meg, mine søsken med med eventuelle partnere og mine foreldre. Vi drikker noe øl og spiller kort og prater.

Servitøren som kommet bort er mørkhudet. Litt etterpå spør min far meg, "er det mange mørkhudede folk der du bor?" ( jeg har relativt nylig flyttet til en by to timer unna pga jobb). Jeg ble litt satt ut og svarte noe a la at det var sikkert som alle andre byer. Men litt usikker. 

Deretter ble det en diskusjon videre, og jeg sier at jeg legger ikke så mye merke til hudfarge direkte. Dvs jeg er jo ikke blind, så jeg kan jo se, men at det ikke er noe jeg biter meg spesielt merke til. Min eldre bror forteller at han legger jo fint merke til om personen bak kassa på coop er mørkhudet eller norsk, og at det var blitt flere utenlandske som jobbet der nå. 

Jeg følte meg litt angrepet og forklarer at jeg tenker ikke så mye over det, like lite som om jeg husker om det var en mann eller dame bak kassa. Og når jeg tenker meg om så aner jeg virkelig ikke om det er noen med mørk hud på min nærmeste butikk, forteller du meg at det ikke er det, ok, er det to? Ok, er det seks? Javel. Altså jeg aner ikke. 

Så lo både min bror og far det litt bort med at jeg er litt happy-go-lucky. Opplevdes litt nedlatende med kommentar at jeg er ikke så oppmerksom av meg, følte de kalte meg litt "enkel" uten at dem egentlig sa det. Dem sa noe at jeg var så uskyldig. 

Jeg har utdannelse og jobb, så helt idiotisk dum kan jeg ikke være men..

Jeg ble tenkende i etterkant i går, er jeg litt svimmel og susete som ikke legger merke til slik?

Anonymkode: 3cf25...f11

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger merke til hudfarge, MEN ikke noe jeg gjør noe ut av, eller tenker på videre på. Er det egentlig noe å henge seg opp i, slik faren og broren din gjør? Hudfargen vår kan vi ikke gjøre så mye med uansett. Syns vel egentlig du er den skarpe her jeg. Lurer mer på hvorfor de henger seg opp i om hvorvidt du legger merke til hudfarge eller ikke. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når folk legger merke til hudfargen slik som faren din gjør, er de rasister. De andre ser uten å kommentere. 

Anonymkode: 0b74b...979

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hudfarge. Men legger merke til det og etnisitet. Tenker ikke over det, men om noen hadde spurt meg så ville jeg kunnet svare på det. 
Du har kanskje bare tankene et helt annet sted. Betyr ikke at du er enkel. 

Anonymkode: a066f...8a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror der der "I don't see colour" ble avleggs en gang på tidlig 2000-tall. I dag skal man selvfølgelig legge merke til folks farge, slik at man også kan ha forståelse for hvilke utfordringer disse menneskene møter i hverdagen. Hverdagsrasismen lever i beste velgående, og man må derfor være oppmerksom på hvilke ord og uttrykk man bruker i møte med forskjellige mennesker.

"Hvor er du fra?" er for eksempel helt innafor å spørre om dersom vedkomne er nordisk. Samtidig kan det føles svært krenkende dersom vedkomne har en annen etnisitet, fordi du antyder at hn ikke er norsk. Så jeg vil si du virker litt gammeldags, dersom du ikke ser farge. 

Anonymkode: 2b04a...a79

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Familien din er snobbete, og tror de er noe. 🤮

Anonymkode: b2ca5...8de

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er rart, når du er oppmerksom på noe annet så faller mye bort fra oppmerksomheten vår. Kanskje du ikke ser så mye på dem, eller ikke bryr deg så mye eller kanskje du har konsentrasjonsvansker?

Jeg har en venn med add(vet ikke om det er relevant) og han kan nesten aldri gjenfortelle hvordan noen ser ut. Ikke en gang da han så ei han følte var ekstra søt vet han hvordan hun ser ut, eller får ikke til å beskrive det. Foruten om han kjenner dem bedre, men da er det liksom heller ikke noe viktig, foruten hvordan noen er. Han er veldig chill og hyggelig. Men ikke oppmerksom på utsendet.

Jeg legger mye merke til sånnt, men jeg ser mer på folk og bryr meg mer om det visuelle som klær og hårfrisyre. Og hvordan noen har det sammen, er mye mer nyskjerrig på folk. 

Anonymkode: b175f...480

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du legger veldig mye i hudfarge? Så her er det du som fremstår ganske spesiell. 

Jeg og mannen har vært ute på en helaften med andre.

Jeg husker vesker, frisyrer, farge på sko, hvem som var gift, hudfarge, nasjonaliteter.... 

Mannen, ingenting utover navn og yrke. 

Anonymkode: 93a2f...133

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Familien er samlet i helgen i anledning min bestemors 80 årsfeiring. 

Kjempe hyggelig feiring, og utpå kvelden dabber det mer av, folk går hjem, og til slutt er det i grunn bare meg, mine søsken med med eventuelle partnere og mine foreldre. Vi drikker noe øl og spiller kort og prater.

Servitøren som kommet bort er mørkhudet. Litt etterpå spør min far meg, "er det mange mørkhudede folk der du bor?" ( jeg har relativt nylig flyttet til en by to timer unna pga jobb). Jeg ble litt satt ut og svarte noe a la at det var sikkert som alle andre byer. Men litt usikker. 

Deretter ble det en diskusjon videre, og jeg sier at jeg legger ikke så mye merke til hudfarge direkte. Dvs jeg er jo ikke blind, så jeg kan jo se, men at det ikke er noe jeg biter meg spesielt merke til. Min eldre bror forteller at han legger jo fint merke til om personen bak kassa på coop er mørkhudet eller norsk, og at det var blitt flere utenlandske som jobbet der nå. 

Jeg følte meg litt angrepet og forklarer at jeg tenker ikke så mye over det, like lite som om jeg husker om det var en mann eller dame bak kassa. Og når jeg tenker meg om så aner jeg virkelig ikke om det er noen med mørk hud på min nærmeste butikk, forteller du meg at det ikke er det, ok, er det to? Ok, er det seks? Javel. Altså jeg aner ikke. 

Så lo både min bror og far det litt bort med at jeg er litt happy-go-lucky. Opplevdes litt nedlatende med kommentar at jeg er ikke så oppmerksom av meg, følte de kalte meg litt "enkel" uten at dem egentlig sa det. Dem sa noe at jeg var så uskyldig. 

Jeg har utdannelse og jobb, så helt idiotisk dum kan jeg ikke være men..

Jeg ble tenkende i etterkant i går, er jeg litt svimmel og susete som ikke legger merke til slik?

Anonymkode: 3cf25...f11

Jeg syns ikke det er merkelig at man ikke legger merke til hudfarge. Jeg legger ikke merke til det selv. 

Bodd i samme nabolag i 6 år, aner oppriktig ikke hvor mange med ulike hudfarger som bor her. 

Legger gjerne merke til mye annet med personer jeg ser og møter, men ikke hudfarge. 

Anonymkode: 8a261...e56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Også må vi slutte å dra rasistkortet i tide og utide her. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tror der der "I don't see colour" ble avleggs en gang på tidlig 2000-tall. I dag skal man selvfølgelig legge merke til folks farge, slik at man også kan ha forståelse for hvilke utfordringer disse menneskene møter i hverdagen. Hverdagsrasismen lever i beste velgående, og man må derfor være oppmerksom på hvilke ord og uttrykk man bruker i møte med forskjellige mennesker.

"Hvor er du fra?" er for eksempel helt innafor å spørre om dersom vedkomne er nordisk. Samtidig kan det føles svært krenkende dersom vedkomne har en annen etnisitet, fordi du antyder at hn ikke er norsk. Så jeg vil si du virker litt gammeldags, dersom du ikke ser farge. 

Ja for det er å være norske er bedre enn å komme fra Afrika. Bare det at noen ser at du er fra et afrikansk land er krenkede. Hvem er rasistisk her egentlig? Er vel egentlig disse holdningene vi burde jobbe med. Mennesker er nysgjerrig.  Vi er ulike rundt om i verden. Er ikke det flott da?

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det går helt an å spørre noen hvor de er fra. Det gjør man ofte her på berget også. Men det kan kanskje være lurt å legge til: «du har så herlig dialekt, hvor er du fra?» 

Anonymkode: 1eeee...d29

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når folk legger merke til hudfargen slik som faren din gjør, er de rasister. De andre ser uten å kommentere. 

Anonymkode: 0b74b...979

Det er de vel ikke🙄

Anonymkode: bceba...002

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

rasistisk å legge merke til at noen er helt mørk? Man legger jo merke til alle typer folk. Både stor og liten, mørk og lys. Vi har jo fargesyn. 
Jeg ser forskjell på et glass cola og et glass melk uten å være rasistisk. 

Anonymkode: c87e9...3e3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er folk så redde for å spørre andre hvor de er fra? Så lenge du er imøtekommende og oppriktig så skal det mye til før noen blir fornærma. For ordens skyld er jeg norsk, men innvandrere spør hvor jeg er fra hele tiden, da jeg ikke ser typisk norsk ut. Dette er det helt vanlig å spørre andre om, selv om man ikke er hvit i huden. 

Anonymkode: e3531...9df

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Han sier ikke at han ikke ser at noen har en hudfarge, men at han ikke legger merke til folkene rundt seg. Ikke om de er mann eller dame en gang, han er bare uoppmerksom og tenker på andre ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

rasistisk å legge merke til at noen er helt mørk? Man legger jo merke til alle typer folk. Både stor og liten, mørk og lys. Vi har jo fargesyn. 

Spørsmålet er om du husker det i situasjoner der det ikke er relevant. Jeg husker ikke om det jobber noen som ikke er etnisk norsk på min nærbutikk, fordi det ikke har noen betydning for meg og min handleopplevelse. 

Anonymkode: e3531...9df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må være så rart å drikke melk om du forventer cola og motsatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du legger veldig mye i hudfarge? Så her er det du som fremstår ganske spesiell. 

Jeg og mannen har vært ute på en helaften med andre.

Jeg husker vesker, frisyrer, farge på sko, hvem som var gift, hudfarge, nasjonaliteter.... 

Mannen, ingenting utover navn og yrke. 

Anonymkode: 93a2f...133

Som å lese om meg og min mann ;)  bortsett fra at det er jeg som ikke husker noe som helst, kanskje så vidt yrket. 

Anonymkode: a6d4a...f7b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...