Gå til innhold

Lite folk på jobb, og de tar ikke inn ferievikarer. Må jobbe 5 vakter i de 3 ukene jeg har ferie for at vaktplan skal gå opp....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om dette egentlig er lov? Har fått 3 uker med ferie nå i sommer på jobben, fordi vi fikk beskjed om at vi kunne ikke få noe mer enn 3 uker sammenhengende ferie. Men så er vi ganske få på jobb, og arbeidsplassen vår praktiserer ikke å ta inn ferievikarer. De bare lar ikke så mange ta ferie samtidig isteden, men så har det seg sånn nå at jeg har fått beskjed om at jeg må jobbe 5 vakter i ferien min for å få vaktplanen til å gå opp. Disse vaktene er ikke "sammenhengende" heller, mer sporadisk her og der gjennom de 3 ukene jeg har ferie. Så har jo ikke mulighet for å reise bort og være borte noe lenge eller slikt. Hadde ikke planlagt noe ferie i utlandet eller noe, men syns det er kjipt allikevel. 

Anonymkode: 16c39...16c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan tilføye at jeg har fått beskjed om at jeg ikke får noe ekstra betalt for å jobbe i ferien min, og jeg får heller ikke disse dagene "tilgode" senere hvis dere forstår.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen har krav på mere enn 3 uker sammenhengende ferie, men det er ikke lov å kreve at du skal jobbe i ferien din.  
De du jobber for driver med rovdrift på de ansatte.  

Anonymkode: 94f73...4ae

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke lov. Du har krav på 3 ukers sammenhengende ferie

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan tilføye at jeg har fått beskjed om at jeg ikke får noe ekstra betalt for å jobbe i ferien min, og jeg får heller ikke disse dagene "tilgode" senere hvis dere forstår.

Hva slags yrke har du , og er du organisert ?  
I tilfelle du jobber i ferien skal du ha full overtidsbetaling 

Anonymkode: 94f73...4ae

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør selvsagt ikke være greit, her spekulerer nok arbeidsgiver i at ingen gidder å ta kampen. Du kan kanskje ikke kreve ekstra betalt, men selvsagt skal du ha dagene du jobber "til gode". Egentlig er det da heller ikke dager du har "til gode" men feriedager der du jobber og faktisk ikke avvikler ferie, så du skal selvsagt ha disse ubrukte feriedagene til gode senere. Det er heller ikke bra at arbeidsgiver ser ut til å gi blaffen i å engang prøve å samle alle dagene etter hverandre, men spre dem rundt i ferien slik at man ikke får planlagt noe. Her bør du snakke med fagforening så raskt som mulig, eller verneombud på jobben. 

Anonymkode: 1cfc5...f4d

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov til å trekke tilbake ferien din med mindre det har oppstått noe uforutsett.

Dårlig planlegging er ikke god nok grunn til å trekke tilbake ferien din.

For at de skal kunne trekke tilbake ferien din så skal det drøftes med deg og eventuelt tillitsvalgt.

Jeg ville bare sendt melding til leder "ser jeg er satt opp på vakt, minner om at jeg har ferie da, og ikke er tilgjengelig"

Anonymkode: b811e...327

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du er fagorganisert. Ta kontakt med forbundet ditt. Jeg hadde bare sagt at jeg er bortreist i ferien, og latt være å møte.

Anonymkode: 0680e...31f

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurer på om dette egentlig er lov? Har fått 3 uker med ferie nå i sommer på jobben, fordi vi fikk beskjed om at vi kunne ikke få noe mer enn 3 uker sammenhengende ferie. Men så er vi ganske få på jobb, og arbeidsplassen vår praktiserer ikke å ta inn ferievikarer. De bare lar ikke så mange ta ferie samtidig isteden, men så har det seg sånn nå at jeg har fått beskjed om at jeg må jobbe 5 vakter i ferien min for å få vaktplanen til å gå opp. Disse vaktene er ikke "sammenhengende" heller, mer sporadisk her og der gjennom de 3 ukene jeg har ferie. Så har jo ikke mulighet for å reise bort og være borte noe lenge eller slikt. Hadde ikke planlagt noe ferie i utlandet eller noe, men syns det er kjipt allikevel. 

Nei det er ikke lov, du har krav på 3 uker sammenhengende. Snakk med fagforeningen din. 

Anonymkode: 49881...e00

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov. Av 2 grunner:

• Beordring kan ikke benyttes på grunn av mangel på folk når arbeidsgiver selv har lagt opp til mangel på personale ved å ikke ansette vikarer
  • Alle arbeidstagere har rett på 3 ukers sammenhengende ferie mellom mai og september

Her må du bare koble på fagforeningen og eventuelt arbeidstilsynet

Anonymkode: 3d88b...22b

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke lov.

Har du fått innvilget ferie i de tre ukene, kan ikke de komme tilbake senere å kreve at du skal jobbe en tøddel i løpet av de ukene.

Har jobben lagt det opp sånn at for mange er på ferie samtidig og de ikke tar inn ferievikarer, er dette et problem de har skapt helt selv og som de får løse på en _lovlig_ måte, ikke ved å guilttrippe sine ansatte til å jobbe i ferien.

Endret av Bålkaffe
  • Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle verden for en arbeidsplass er dette?? 😳😳 IKKE lov, nei...

Anonymkode: 22b99...440

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov. Min avdeling har ikke inn sommervikarer heller, men arbeidet/vaktene fordeles på de som er igjen og de får ekstra betalt for det.

Du har rett på sammenhengende ferie iflg lovverket, og er du på jobb så har du ikke sammenhengende ferie (åpenbart).

Anonymkode: b8bcc...637

• Liker 3
Skrevet

Hvor i alle dager jobber du? Dette er selvsagt ikke lov, du må ikke finne deg i det. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Som alle andre sier: dette kan de ikke kreve av deg. Om du må jobbe noen vakter i ferie skal du få de dagene tilbake og du skal ha tillegg i lønn for beordring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Minitroll skrev (Akkurat nå):

Som alle andre sier: dette kan de ikke kreve av deg. Om du må jobbe noen vakter i ferie skal du få de dagene tilbake og du skal ha tillegg i lønn for beordring. 

Beordring er kun tillatt ved uforutsette hendelser, ikke dårlig planlegging. Og det skal være noe uforutsett som er helt kritisk for driften.

Anonymkode: b811e...327

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så lite lov at jeg lurer på om det er sant

Anonymkode: 76474...a3c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er så lite lov at jeg lurer på om det er sant

Anonymkode: 76474...a3c

For at i Norge så er det ingen som bryter loven, eller behandler noen andre som dritt?

Anonymkode: 0f172...2aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

........ men så har det seg sånn nå at jeg har fått beskjed om at jeg må jobbe 5 vakter i ferien min for å få vaktplanen til å gå opp. ............

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette må jo være tull.  Selv den mest useriøse arbeidsgiver kan ikke komme på å si at inndratt ferie ikke skal kompenseres.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...