Gå til innhold

Er det vanlig at svigerfamilier påpeker at inngiftet ikke er blodslinje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo at jeg ikke er blodslinje og derfor ikke like viktig, men synes det er merkelig at dette skal påpekes. Jeg føler at de synes jeg er viktig når jeg og mannen steller istand til familieselskaper, men at det er det eneste. Faktisk litt sårende fordi jeg er glad i svigerfamilien, men virker ikke helt gjensidig. 

Anonymkode: cd45d...8e4

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet jo at jeg ikke er blodslinje og derfor ikke like viktig, men synes det er merkelig at dette skal påpekes. Jeg føler at de synes jeg er viktig når jeg og mannen steller istand til familieselskaper, men at det er det eneste. Faktisk litt sårende fordi jeg er glad i svigerfamilien, men virker ikke helt gjensidig. 

Neste gang svarer du bare "heldigvis". 

Anonymkode: a347f...475

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neste gang svarer du bare "heldigvis". 

Anonymkode: a347f...475

Hehe, ja, ikke sant❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har barn så er du en del av blodslinjen, og ett fullverdig familiemedlem selv etter eventuell skilsmisse.

Anonymkode: 2f487...d57

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har de sagt direkte at du ikke er like viktig og i hvilken sammenheng?
At du ikke er blodslinje er åpenbart, men trenger ikke å ha noe med følelser å gjøre, kun juridisk når det gjelder arv mm. 
Mange i dag skiller seg og da brytes mange bånd til svigerfamilie. At de har sterkere følelser overfor sitt eget barn er helt naturlig. 
Men det betyr ikke at de ikke er glad i sitt svigerbarn. Dette er et mye større bilde enn familiemiddager. En stor faktor er også hvor lenge du har vært i forholdet. Svigerbarn må gro seg inn i familien på en naturlig måte ved å skape minner sammen. Det tar tid. Jeg har et godt forhold til både min manns tidligere svigerfamilie og nåværende svigerfamilie og er selv svigerforelder. Det tar tid å bli kjent, ja mange år. Elsker hele hurven❤️ 

Anonymkode: 0948d...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere svigerbarn jeg kjenner og har kjent, tar til seg partnerens families eiendom, ting, bakgrunn litt for kjapt og unaturlig. Omtaler alt som «vårt/oss». F.eks hytta, gården etc. Dette er ganske voldsomt og frekt ovenfor svigerfamilien. Kanskje dette spiller inn…?

Anonymkode: 5acc6...20a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min eks-svigerfamilie påpekte det samme. Husker vi hadde tatt familiebilde med far, mor og barn og svigermor spurte om hun kunne få en kopi av det bildet, bare med meg klippet bort. 

Etter skilsmissen har vi ikke hatt noe kontakt, tenker det er like greit. De var ikke spesielt inkluderende eller hyggelige. 

Anonymkode: b7021...487

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I hvilke situasjoner blir det påpekt? 

Får du mat sist fordi du ikke er blodslinje, er sofaen forbeholdt blodslinjen..? 

Anonymkode: 50dba...7ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De virker litt innavlet i uttalelsen, mindre smarte -

De to, svigermor og svigerfar er heller ikke blodlinje med mindre mor og far var søsken.

Anonymkode: c0362...129

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er bra du ikke er blodslinje, noe annet ville jo være incestuøst.

Nei, ikke normalt.

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man vet jo selv man ikke er i blodslinje med svigerfamilien, hvis ikke hadde det jo vært innavl. 
på lik linje som at mannen din ikke er blodslinje til din familie. 
Hvilke sammenheng blir det påpekt? 
jeg f eks ber ikke svigers om penger eller tjenester, på lik linje med mine foreldre. Ikke at jeg ber mine foreldre om penger heller. 
svigers er familie, men ikke blodslinje 

Anonymkode: 26094...2c9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har de sagt direkte at du ikke er like viktig og i hvilken sammenheng?
At du ikke er blodslinje er åpenbart, men trenger ikke å ha noe med følelser å gjøre, kun juridisk når det gjelder arv mm. 
Mange i dag skiller seg og da brytes mange bånd til svigerfamilie. At de har sterkere følelser overfor sitt eget barn er helt naturlig. 
Men det betyr ikke at de ikke er glad i sitt svigerbarn. Dette er et mye større bilde enn familiemiddager. En stor faktor er også hvor lenge du har vært i forholdet. Svigerbarn må gro seg inn i familien på en naturlig måte ved å skape minner sammen. Det tar tid. Jeg har et godt forhold til både min manns tidligere svigerfamilie og nåværende svigerfamilie og er selv svigerforelder. Det tar tid å bli kjent, ja mange år. Elsker hele hurven❤️ 

Anonymkode: 0948d...fbd

Kan ikke sitere for er redd for å bli gjenkjent. Men er mer eller mindre blitt direkte sagt flere ganger. Jeg er liksom «bare» inngiftet. Vi har vært sammen i 20 år og gift i 15. Jeg forstår at jeg naturlig ikke er like viktig, at de selvsagt er mest glad i egne barn og selvsagt at jeg ikke skal arve noe fra svigerfamilien. Det som sårer er svigerfamiliens behov for å understreke at jeg ikke er med i blodslinjen. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Flere svigerbarn jeg kjenner og har kjent, tar til seg partnerens families eiendom, ting, bakgrunn litt for kjapt og unaturlig. Omtaler alt som «vårt/oss». F.eks hytta, gården etc. Dette er ganske voldsomt og frekt ovenfor svigerfamilien. Kanskje dette spiller inn…?

Anonymkode: 5acc6...20a

Det har jeg ikke gjort. Jeg har blitt invitert med på dugnader og da har jeg gjort de oppgavene jeg har blitt tildelt + hjulpet til med matlaging, handling og vasking etc. Jeg har ikke som vane å omtale deres familiehytte som «vår», men omtaler det som deres sted. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eks-svigerfamilie påpekte det samme. Husker vi hadde tatt familiebilde med far, mor og barn og svigermor spurte om hun kunne få en kopi av det bildet, bare med meg klippet bort. 

Etter skilsmissen har vi ikke hatt noe kontakt, tenker det er like greit. De var ikke spesielt inkluderende eller hyggelige. 

Anonymkode: b7021...487

Nei, det var ikke hyggelig gjort!! Har heldigvis ikke gått like langt her, ikke enda. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I hvilke situasjoner blir det påpekt? 

Får du mat sist fordi du ikke er blodslinje, er sofaen forbeholdt blodslinjen..? 

Anonymkode: 50dba...7ab

Ved besøk for eksempel. Jeg er ønsket eller ikke ønsket fordi vil helst bare se sine egne. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Hvis det er svigerfaren din som sier dette til deg, så svarer du, "Åja, på samme måte som deg, svigermor?"

Hvis mine foreldre hadde sagt noe sånt til min partner, ville de fått høre hvor skamfull jeg var over denne "blodslinjen" sin.

Endret av Meowmere
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man vet jo selv man ikke er i blodslinje med svigerfamilien, hvis ikke hadde det jo vært innavl. 
på lik linje som at mannen din ikke er blodslinje til din familie. 
Hvilke sammenheng blir det påpekt? 
jeg f eks ber ikke svigers om penger eller tjenester, på lik linje med mine foreldre. Ikke at jeg ber mine foreldre om penger heller. 
svigers er familie, men ikke blodslinje 

Anonymkode: 26094...2c9

Jeg ber ikke om penger. Hvis vi trenger barnevakt er det mannen min som pleier å spørre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får du svare: heldigvis , for elles hadde det vært noe incest i bildet her

Anonymkode: 53543...f2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ved besøk for eksempel. Jeg er ønsket eller ikke ønsket fordi vil helst bare se sine egne. 

Hvor starter blodlinjen, ved dem to? Begge de to er også inngiftet tidligere.

Vil de at familien skal stoppe der, eller vil de at mannen din skal avle barn med søsteren sin? 

Anonymkode: c0362...129

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt snakk om blodslinje osv i min svigerfamilie. Her er alle elsket og ønsket som en del av familien, og regnes som likeverdige for svigerforeldrene mine. Min mann har mange søsken. Alle er gift og har barn. Dette gjelder alle svigerbarna. 

Anonymkode: 37439...80c

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...