Gå til innhold

Ungdom som ikke vil noen ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Litt frustrert om dagen og trenger råd, Jeg er mamma til en 16-åring. 

Vi har lenge snakket om (dette har også ungdommen vært med på å bestemme) at vi sparer inn på ferien i år og prøver å nyte nærområdet, dette fordi vi har kjøpt familiegården min og har måttet pusse den opp, dette har kostet slik at vi ikke har fått spart opp noe, dette i samråd med 16åringen som da har fått traktor, og ting å holde på med for å ha de gøy på gården. 
men nå vil han på ferie. Jeg har prøvd å komme opp med mange forslag men ingenting er godt nok. Det har vært å for eksempel reise til Sverige, leie ei campinghytte et sted, og mange andre ting. Jeg har bedt han om å komme med forslag til hva vi kan gjøre, men han mener at det ikke er hans ansvar å finne ut av det, men sier fortsatt nei til alt vi voksne og lillesøster kommer med av forslag. Vi kan ikke være borte lenge, da vi ikke har avløser o.l. 

noen som har tips til både håndtering av situasjon for nå sitter jeg litt fast, og ting å gjøre ?? Vi bor litt nord på utsiden av Oslo. 

Anonymkode: 7d3a4...171

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei! 
Litt frustrert om dagen og trenger råd, Jeg er mamma til en 16-åring. 

Vi har lenge snakket om (dette har også ungdommen vært med på å bestemme) at vi sparer inn på ferien i år og prøver å nyte nærområdet, dette fordi vi har kjøpt familiegården min og har måttet pusse den opp, dette har kostet slik at vi ikke har fått spart opp noe, dette i samråd med 16åringen som da har fått traktor, og ting å holde på med for å ha de gøy på gården. 
men nå vil han på ferie. Jeg har prøvd å komme opp med mange forslag men ingenting er godt nok. Det har vært å for eksempel reise til Sverige, leie ei campinghytte et sted, og mange andre ting. Jeg har bedt han om å komme med forslag til hva vi kan gjøre, men han mener at det ikke er hans ansvar å finne ut av det, men sier fortsatt nei til alt vi voksne og lillesøster kommer med av forslag. Vi kan ikke være borte lenge, da vi ikke har avløser o.l. 

noen som har tips til både håndtering av situasjon for nå sitter jeg litt fast, og ting å gjøre ?? Vi bor litt nord på utsiden av Oslo. 

Anonymkode: 7d3a4...171

Ingenting godt nok? Ta en helgetur me lillesøsteren om 16 åringen streiker. Kommer han ikke med forslag selv og alt du sier er for dårlig, hadde jeg sagt det ikke blir noe tur på han.

Anonymkode: 9afb2...604

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har bestemt at det ikke blir ferie, så blir dere hjemme. Han kan ikke bestemme hva dere skal gjøre. Det er mange som ikke reiser på ferie fordi alt er blitt dyrt. 

Anonymkode: 25a1e...844

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tenåringer. Vi lar de komme med innspill, så bestemmer vi. Og gjennomfører. Hvis vi skulle vente til det passet for tenåringene, så hadde vi vært hjemme hele tiden. Og de blir alltid fornøyde når vi har kommet oss avgårde :)

Anonymkode: c4061...c86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har han ingen ideer, så blir det ingen ferie. 

Anonymkode: 4674e...53a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør vennene da? 
hva med en Oslo-tur med en overnatting på hotell, evt en dagstur? Eller at dere deler dere hvis søsken vil noe barnsligere? 
Han vil nok bare ha noe å fortelle om når skolen starter.. 

ville lagt fram to alternativer - og sagt at hvis du ikke vil noe av dette, blir vi hjemme. 

Anonymkode: af6ea...c92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har han ingen ideer, så blir det ingen ferie. 

Anonymkode: 4674e...53a

Enig. Han er 16 år og ikke et lite barn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har bestemt at det ikke blir ferie pga utgifter og da må 16 åringen bare finne seg i det. Kanskje han lærer at har kan spare til ferie selv etter hvert nå.

Anonymkode: a5778...cca

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, DelvisPresley said:

Enig. Han er 16 år og ikke et lite barn.

100% enig.

Dette er en nesten voksen person, og mange i den alderen har sommerjobb, kjæreste og tar selv ansvaret for sitt eget liv i stedet for å dilte etter foreldrene.

Anonymkode: 2f7e7...9ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemstillingen? Da blir det ikke ferie da. Du kom med fine forslag, om de ikke er gode nok så får han bare bli hjemme.

Anonymkode: 5c7b0...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med lillesøster på hotell to netter til Strømstad eller Gøteborg. En dag i Liseberg og de er garantert fornøyd! Kjøp godteri på vei hjem .  Garanterer han bli med, og de har begge noe gøy å fortelle vennene om. 

Anonymkode: 86039...f79

AnonymBruker
Skrevet

Om dere har bestemt at det ikke blir ferie i år fordi dere ikke har økonomi til det så stå på det selv om tenåringen furter. Å ikke bestandig få ting kan ønsker er en del av livet. Ikke stress med dette bare fordi han er misfornøyd. Han dør ikke og knekker ikke sammen av å oppleve å være litt misfornøyd med å ikke dra på ferie ett år. 

Slikt som dette er litt shit- testing av foreldre. Det bør man sette foten ned for for å få barn som utvikler seg til å skjønne at man ikke skal furte og klage seg til ting. 

Anonymkode: 5ad5e...8c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dagstur til:

- Sommarland i Bø

- Gaustatoppen

- Oslo

- Vindtunell (ved Gardermoen)

- Tusenfryd

- Liseberg (blir veldig lang dag)

- Lysekil (akvarium, tur til Kirken, bade, restaurant)

Anonymkode: 54a66...6bf

Gjest jegerrinne
Skrevet

Dere har bestemt ingen ferie. Og han er 16 år. Burde da innrette seg, og når du i tilleg spør han ikke svarer da er det ikke synd på ham.

Her jobber nå begge hele sommeren. Ene jobber på sæter, den andre på lærlingjobben og et fellesbeite med ku

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 16 dro jeg på sykkeltur med en venn og jobbet resten av sommeren.

Slutt å degge for 16–åringen din som en bortskjemt prins/prinsesse. Han får ta ansvar for egen underholdning.

Anonymkode: a6a04...fb3

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...