Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen opplevd å ha væske i øret som fører til tett øre over lengre tid? Jeg har hatt tett øre i to uker nå, og merker at det er væske i øret. Har ikke vært forkjølet eller noe, dette kom helt plutselig over natten, uten noen logisk forklaring. Er dette bare å se an noen uker, eller burde en lege sett på det? Har vikar for fastlegen min nå, og trives ikke hos den vikaren, har derfor helst ikke lyst å oppsøke den legen.. erfaringer?

Anonymkode: 317be...48a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du badet / fått vann i øret? 

Google svømmeøre / surfers ear. 
Vannet kommer ikke ut igjen. 

Noen får også væske i øret av ørepropper.

Anonymkode: d48a5...5f1

AnonymBruker
Skrevet

Nesespray frem til du kommer deg til lege. 

Anonymkode: b7ea2...b3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du badet / fått vann i øret? 

Google svømmeøre / surfers ear. 
Vannet kommer ikke ut igjen. 

Noen får også væske i øret av ørepropper.

Har ikke badet, problemet oppstod over natten. Kommer ikke ut igjen? Det løsner vel på et tidspunkt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nesespray frem til du kommer deg til lege. 

Har prøvd å bruke litt nesespray, men det hjalp ikke. Så legebesøk er nødvendig? Ikke bare se an om det går over av seg selv? Hva kan legen gjøre, egentlig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har prøvd å bruke litt nesespray, men det hjalp ikke. Så legebesøk er nødvendig? Ikke bare se an om det går over av seg selv? Hva kan legen gjøre, egentlig?

Nei, du må ikke til lege, men dette virker å plage deg, så da vil kanskje legen kunne hjelpe. Fortsett med nesespray, holder ikke med litt dann og vann 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke badet, problemet oppstod over natten. Kommer ikke ut igjen? Det løsner vel på et tidspunkt?

Brukt ørepropper?

Årsaker til øregangsbetennelse

Øregangsbetennelse (ekstern otitt) er en betennelse i huden inne i øregangen. Noen ganger kan også trommehinnen eller det ytre øret være påvirket. Dette fører ofte til hevelse i øregangen. Som oftest kommer dette av en infeksjon med bakterier eller sopp, men det kan også skyldes at huden er skadet eller svekket.Eksem inne i øret (øregangseksem) kan også øke risikoen for betennelse. 

Det er flere årsaker til at du kan være utsatt for å få øregangsbetennelse: 

Bading eller svømming (fuktige omgivelser) 

Trange øreganger 

Bruk av høreapparat eller øreplugger 

Skade i huden i øret (for eksempel ved pirking i øret med Q-tips) 

Kontakteksem på grunn av allergi (for eksempel såpe, nikkel, hårspray) 

Hudsykdom (som psoriasis, seboreisk eksem eller atopisk eksem) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tett øre og trodde det skulle gå over. Prøvde olje noen netter, men like jævlig tett. Så begynte krystallsyken å gjøre seg gjeldende og fikk kraftig hodepine hver eneste natt. Hørte heller ikke noe på øret.

Dro til en privat klinikk, fikk time "på dagen", betalte 1750 kr og han dro ut en solid propp ut av øret mitt.

Og jeg fikk et nytt liv :)  Ikke la det gå så lenge som jeg gjorde. 

Anonymkode: e5e99...c23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Brukt ørepropper?

Årsaker til øregangsbetennelse

Øregangsbetennelse (ekstern otitt) er en betennelse i huden inne i øregangen. Noen ganger kan også trommehinnen eller det ytre øret være påvirket. Dette fører ofte til hevelse i øregangen. Som oftest kommer dette av en infeksjon med bakterier eller sopp, men det kan også skyldes at huden er skadet eller svekket.Eksem inne i øret (øregangseksem) kan også øke risikoen for betennelse. 

Det er flere årsaker til at du kan være utsatt for å få øregangsbetennelse: 

Bading eller svømming (fuktige omgivelser) 

Trange øreganger 

Bruk av høreapparat eller øreplugger 

Skade i huden i øret (for eksempel ved pirking i øret med Q-tips) 

Kontakteksem på grunn av allergi (for eksempel såpe, nikkel, hårspray) 

Hudsykdom (som psoriasis, seboreisk eksem eller atopisk eksem) 

Jeg har ikke vondt da, men det kan kanskje være en slags betennelse likevel? Jeg var på reise noen dager før dette oppstod, da brukte jeg ørepropper noen netter. Tok fly et par dager før det oppstod. Har trange øreganger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk tett øre og trodde det skulle gå over. Prøvde olje noen netter, men like jævlig tett. Så begynte krystallsyken å gjøre seg gjeldende og fikk kraftig hodepine hver eneste natt. Hørte heller ikke noe på øret.

Dro til en privat klinikk, fikk time "på dagen", betalte 1750 kr og han dro ut en solid propp ut av øret mitt.

Og jeg fikk et nytt liv :)  Ikke la det gå så lenge som jeg gjorde. 

Anonymkode: e5e99...c23

Uff! Krystallsyken er noe herk! Jeg skal ta en tur til den vikaren for fastlegen og se hva hun sier. Hadde du væske i øret?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, du må ikke til lege, men dette virker å plage deg, så da vil kanskje legen kunne hjelpe. Fortsett med nesespray, holder ikke med litt dann og vann 

Tar til meg rådene dine, takk😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har noen opplevd å ha væske i øret som fører til tett øre over lengre tid? Jeg har hatt tett øre i to uker nå, og merker at det er væske i øret. Har ikke vært forkjølet eller noe, dette kom helt plutselig over natten, uten noen logisk forklaring. Er dette bare å se an noen uker, eller burde en lege sett på det? Har vikar for fastlegen min nå, og trives ikke hos den vikaren, har derfor helst ikke lyst å oppsøke den legen.. erfaringer?

Kan være ørevoks evt om det er væske i mellomøret så kan du få feks skrevt ut Rinexin som hjelper å få drenert det ut fortere. Det er ganske kjapt og ukomplisert å bli tilsett av lege for slike ting. 

Anonymkode: 8109e...0c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan være ørevoks evt om det er væske i mellomøret så kan du få feks skrevt ut Rinexin som hjelper å få drenert det ut fortere. Det er ganske kjapt og ukomplisert å bli tilsett av lege for slike ting. 

Anonymkode: 8109e...0c1

Rinexin har bivirkninger jeg helst ikke ønsker å utsette meg for, tror ikke jeg tar imot noe sånt før det evt har gått lengre tid uten bedring. Men sikkert greit med en sjekk ja😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...