AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #1 Skrevet 7. juli 2024 Jeg er litt usikker på om å slutte på Cerazette vil kunne hjelpe meg eller gjøre ting verre. Har først og fremst lyst å slutte for å se om det kan hjelpe på apetitten, slik at jeg kan gå ned i vekt.. Det har tatt fullstendig overhånd nå, jeg klarer inntil en viss grad å ta de sunne valgene i hverdagen, starter dagen med å spise sunt og magert, men så sprekker jeg alltid så vanvittig utpå ettermiddag/kveld ved at jeg får ville saltcravings og det er først og fremst chips jeg ikke klarer å motstå. I tillegg sliter jeg en del med svetting. Alt dette startet i starten av 30-åra. Har gått på Cerazette siden starten av tjueåra og er nå snart i midten av 30-åra. Har sluppet mensen og mensensmerter noe som har helt fantastisk. Hadde korte og voldsomme mens på 3 dager før. Har skjønt det sånn at det i seg selv kan være tegn på østrogendominans i seg selv. Jeg skjønner jo at jeg etterhvert vil få mensen og mensensmerter tilbake og er forberedt på å deale med det om det er kostnaden. Men jeg lurer på om det er en fare for at Østrogennivå vil øke når man slutter, eller hjelper egentlig ikke Cerazette så mye på Østrogennivå? Tenker med tanke på autoimmun sykdom, har allerede en og har jo lest at Østrogen kan trigge sykdom eller til andre/flere slike sykdommer. Dersom dette Gestagenet egentlig har noe å si til og fra på Østrogennivåene i kroppen så synest jeg det er verdt å prøve for å se om det kan hjelpe med apetitt og vekt. Har jo lest at overvekt øker Østrogen så å gå ned i vekt vil jo antagelig kunne være bra for Østrogennivåene. Anonymkode: cd5eb...a40
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #2 Skrevet 7. juli 2024 Cerazette er jo progesteron, så ved østrogendominans vil det vel motvirke/balansere østrogenet i kroppen. Om du vil gå ned i vekt ved å slutte er jeg mer usikker på, det gjorde ikke jeg. Mulig østrogen kan trigge autoimmune sykdommer, men jeg opplevde å få autoimmun sykdom da jeg fikk lave østrogennivåer (overgangsalder), så jeg tror heller det er generell ubalanse i hormonene som spiller inn og ikke østrogen(dominans) i seg selv. Har du prøvd å snakke med gynekolog om hormoner og symptomer, og tankene dine rundt sykdom og problemer med østrogendominans? Tror du får bedre svar og hjelp der enn her. Hvis du ikke vil snakke med fastlegen, så bestill time privat. Anonymkode: d0e37...c03 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Cerazette er jo progesteron, så ved østrogendominans vil det vel motvirke/balansere østrogenet i kroppen. Om du vil gå ned i vekt ved å slutte er jeg mer usikker på, det gjorde ikke jeg. Mulig østrogen kan trigge autoimmune sykdommer, men jeg opplevde å få autoimmun sykdom da jeg fikk lave østrogennivåer (overgangsalder), så jeg tror heller det er generell ubalanse i hormonene som spiller inn og ikke østrogen(dominans) i seg selv. Har du prøvd å snakke med gynekolog om hormoner og symptomer, og tankene dine rundt sykdom og problemer med østrogendominans? Tror du får bedre svar og hjelp der enn her. Hvis du ikke vil snakke med fastlegen, så bestill time privat. Anonymkode: d0e37...c03 Ja har vurdert å gå privat til gynekolog for å diskutere problemstillingene... Spørs om jeg må gjøre det. Prøvde å ta de opp dette med alt jeg opplevde med disse symptomene i starten av 30-åra med fastlegen en gang, og jeg fikk bare beskjed om at det ikke hadde noe for seg å ta blodprøver av hormoner fordi han uansett ikke kunne tolke noe ut av det. Anonymkode: cd5eb...a40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå