AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #1 Skrevet 7. juli 2024 Føler meg så utrolig trøtt hele tiden, hver dag, hvert minutt.. om jeg legger meg tidlig, står opp sent. Ingenting hjelper. Våkner nesten trøttere enn når jeg la meg. Føler meg nesten uvel av det, litt sånn følelse at jeg ikke har sovet hele natta, ikke svimmel, men litt ør liksom.. orker Ingenting. Tvinger meg jo til å gjøre ting, men jeg har ikke glede av noe. Gruer meg til jeg skal ting, ikke for jeg ikke har lyst til det, men for jeg føler meg så sliten og trøtt. Vil bare bli ferdig med det. Har vært hos legen, manglet Ingenting, ikke jern, ikke vitaminer. Hun fant ingen medisinsk grunn til at jeg ikke føler meg bra. Hun sa det skyldes for stor psykisk belastning over tid. Det har ho vært mye, min far er dement, og jeg bekymrer meg jo, og føler på ekstremt mye dårlig samvittighet. Går til psykolog, men ingenting hjelper. Like trøtt og elendig hele tia.. Noen andre som har det sånn? Hva hjelper deg? Skal I bryllup om 1 måned, og gruer meg veldig hvis jeg skal føle meg sånn.. Takknemlig for alle råd! Anonymkode: 68378...183 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #2 Skrevet 7. juli 2024 Rart av legen din å si at det ikke er noen medisinsk grunn til å føle deg som du gjør, og så si at det skyldes psykisk belastning. Psyken er jo i aller største grad av kroppen og dårlig psyke er en medisinsk grunn til å føle seg dårlig. Psykisk belastning gjør deg trøtt, sliten og nedstemt, og kroppen sier ifra om at du trenger mer ro og hvile. Hvis du er i jobb, så snakk med lege om sykemelding (gjerne delvis) og forhør deg om det arrangeres metakognitive kurs av typen Kurs i mestring av belastning i kommunen din. Be også om tips til ting du kan gjøre for å roe ned systemet. Du må finne en fin balanse mellom ro/hvile og avstressende aktivitet. Eksempler kan være å gå turer (helst i naturen), trene yoga, meditere eller gjøre lystbetonte ting som du liker (tegne/male, høre på musikk, bake, hva som helst). Og ta deg en lur av og til, helt uten skam! Har du noen å snakke med angående demens i nær familie? Finnes det noen lokal gruppe der du kan møte likesinnede og snakke om alt det du bærer på? Hvis ikke så finnes det både demenslinjen (https://nasjonalforeningen.no/tilbud/demenslinjen/) og diverse grupper på nett. Kanskje du til og med kommer i kontakt med noen her på KG? Hvis du ikke er i form til å dra i bryllup når den tid kommer, så ikke dra i bryllup. Å slite psykisk er like god unnskyldning som å slite med noe fysisk, så dra kun hvis du kjenner at det er noe du har overskudd til. God bedring! Anonymkode: a1b23...77f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 Sjekk B- 12 verdien. Anonymkode: c9b85...c81
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Skrevet 7. juli 2024 Det legen mente var nok at det ikke fantes noen fysisk medisinsk grunn, altså at det ikke var noen avvik på blodprøver. Som AB over meg sier, så kan man bli ekstremt trøtt av kraftige psykiske påkjenninger. Av egen erfaring, så vet jeg at blodprøver som viser ok, men er i nedre del av normalen, også kan påvirke allmenntilstanden. Særlig da b-12 og d vitamin. Så jeg vil anbefale å sjekke det. I tillegg til det, så er mitt beste råd å hvile og fokuser på pust. Lett mosjon, korte gåturer. Gå heller 3 veldig korte turer, enn 1 lengre. Anonymkode: cb23c...c49
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #5 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Rart av legen din å si at det ikke er noen medisinsk grunn til å føle deg som du gjør, og så si at det skyldes psykisk belastning. Psyken er jo i aller største grad av kroppen og dårlig psyke er en medisinsk grunn til å føle seg dårlig. Psykisk belastning gjør deg trøtt, sliten og nedstemt, og kroppen sier ifra om at du trenger mer ro og hvile. Hvis du er i jobb, så snakk med lege om sykemelding (gjerne delvis) og forhør deg om det arrangeres metakognitive kurs av typen Kurs i mestring av belastning i kommunen din. Be også om tips til ting du kan gjøre for å roe ned systemet. Du må finne en fin balanse mellom ro/hvile og avstressende aktivitet. Eksempler kan være å gå turer (helst i naturen), trene yoga, meditere eller gjøre lystbetonte ting som du liker (tegne/male, høre på musikk, bake, hva som helst). Og ta deg en lur av og til, helt uten skam! Har du noen å snakke med angående demens i nær familie? Finnes det noen lokal gruppe der du kan møte likesinnede og snakke om alt det du bærer på? Hvis ikke så finnes det både demenslinjen (https://nasjonalforeningen.no/tilbud/demenslinjen/) og diverse grupper på nett. Kanskje du til og med kommer i kontakt med noen her på KG? Hvis du ikke er i form til å dra i bryllup når den tid kommer, så ikke dra i bryllup. Å slite psykisk er like god unnskyldning som å slite med noe fysisk, så dra kun hvis du kjenner at det er noe du har overskudd til. God bedring! Anonymkode: a1b23...77f Tusen takk for et godt svar skal prøve finne ting som gjør jeg klarer å slappe av. Prøver å gå turer, men jeg orker liksom ikke så mye. Og får mye vondt i kroppen etterpå. Men skal prøve bli flinkere til å finne ting jeg kan kose meg med. Jeg må i bryllupet, er broren til samboer som skal gifte seg.. jeg kan synes ting er hyggelig, men så klarer jeg ikke kose meg.. Men skal gjøre så godt jeg kan:) Anonymkode: 68378...183
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå