AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #1 Skrevet 7. juli 2024 Jeg er en småbarnsmamma som er lei av å prøve "alt" for å gå ned i vekt til hva jeg veide før. Har prøvd i årevis og vektnålen stanger på samme vekt etter intens trening og strenge kostholdsrutiner i lang tid. Jeg har BMI lavere enn 30 og ønsker bare å få litt hjelp til å gå ned litt i vekt. Er det noen som vet noen triks i ludo for å få tak i slankesprøyten? Kan jeg gå til legen i Norge? Kan jeg reise til Sverige og kjøpe den? Noen som vet? Og nei, det er ikke alternativ å legge på meg for å bikke BMI-grensen på 30. Anonymkode: 7dfb6...66e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 Ozempic får du ikke lengre for vektnedgang. Ellers får du gå til legen for wegovy. Det er sprøyter som etterligner kroppens naturlige metthetshormon, så det er billigere å bare prøve å spise mindre mengder mat og/eller mindre kaloririk mat. Det er altså ikke sprøyter som gjør at du går ned i vekt, om du ikke gjør noen endringer i kosten. Med tanke på at du sier at du har prøvd alt liksom, så kan jo dette være en idé å prøve først. Anonymkode: b4f43...fb2 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Skrevet 7. juli 2024 Forsøk deg på en kostplan fra "Spør Thor" i stedet. Gruppen heter det på Facebook. Gikk selv mye ned i vekt på egenhånd, men det stagnerte. La om kostholdet etter prinsippene til Thor, og kiloene rant av. For å gå ned i vekt og bli der, innebærer dette en varig livsstilsendring. Dette må du uansett om du forsøker slankesprøyte eller ikke. Anonymkode: 82b22...310 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #5 Skrevet 7. juli 2024 Hva med langtidseffekten av disse sprøytene? Tenker ingen på det? Og når du er "ferdig" med disse sprøytene, hva gjør du med kostholdet da? Anonymkode: dead2...ee6 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #6 Skrevet 7. juli 2024 Veldig rart at du ikke greier å gå ned i vekt selv om du har prøvd i årevis. Da er det jo noe som ikke stemmer. Enten er det noe medisinsk (er du f.eks sjekket for pcos eller insulin resistens?), eller du spiser ikke riktig. En venninne av meg greide heller ikke å gå ned i vekt. Da hun endelig fikk innvilget slankeoperasjon fikk hun beskjed om at hun måtte gå ned 15 kg før de kunne operere henne, og jaggu greide hun det, gitt Jeg ville gjort alt for å unngå medisiner for å oppnå ønsket vektnedgang. Disse medisinene bør være forbeholdt de som faktisk MÅ ha dem: diabetikere. Et annet poeng: det er ikke uten risiko å gå på medisiner: https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/knyttes-til-alvorlig-oyesykdom-1/16816378/ Anonymkode: 3b65b...9dd 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #7 Skrevet 29. juli 2024 Fant du ut noe mer om dette, TS? Er i nøyaktig samme situasjon som deg - BMI 28, vekten rikker seg verken opp eller ned (tilnærmet uavhengig av hvordan jeg spiser, virker det som🤔), og jeg skulle så gjerne blitt kvitt graviditetskiloene som har blitt værende etter hvert barn😅 Anonymkode: 0dcbc...681
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #8 Skrevet 29. juli 2024 Den harde sannheten er at wegovy og ozempic er ikke mirakel sprøyter for vekttap.. De gjør at man blir mindre sulten og spiser mindre. Mange får også plagsomme bivirkninger fra mage-tarm systemet som diare, kvalme, oppkast, halsbrann, sure oppstøt, mye luft, osv. De aller fleste som har begynt med wegovy eller ozempic har i bunn et usunt forhold til mat. Spist alt for mye og lagt på seg mye. Så begynner man med sprøyter, blir mindre sulten og får plagsomme bivirkninger som gjør at man spiser mindre. Da går man ned i vekt. MEN, så snart man da slutter på sprøytene så forsvinner effekten som gjør at man er mindre sulten, og man mister de plagsomme bivirkningene. Og da faller veldig mange rett inn i samme mønster som før. Vi ser det jo allerede nå at flere går rett opp igjen fordi de går rett inn i samme gamle vaner igjen når de slutter. Var jo ei som hadde mistet 20 kg med wegovy, så sluttet hun og begynte å få tilbake appetitt og spiste seg 22 kg opp igjen på bare 3 mnd.... De som sier at vekten ikke rikker seg uansett hva de spiser har enten noe sykdom som de bør utredes for eller så er de rett og slett ikke så gode som de tror til å regne ut hvor mange kalorier de trenger og hvor mange de spiser/drikker i løpet av en dag. Eller så tar de ikke i betraktning at når de begynner å gå ned så vil antallet kalorier man trenger også gå ned. Anonymkode: 6c0b1...785 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #9 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 15.51): Hva med langtidseffekten av disse sprøytene? Tenker ingen på det? Og når du er "ferdig" med disse sprøytene, hva gjør du med kostholdet da? Anonymkode: dead2...ee6 Langtidseffekten av sprøytene skremmer meg mye mindre enn langtidseffekten av å ligge i kategorien fedme på bmi skalaen. Det er jo som en tikkende bombe når det kommer til hjerte-kar sykdom og diabetes Anonymkode: e0a62...458 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #10 Skrevet 29. juli 2024 Jeg VET jo alt dette, men likevel. For å presiserere - med "uavhengig av hvordan jeg spiser" mener jeg type mat, ikke mengde. Er veldig klar over at mengden er for stor, og at kalorimengden er for høy (og vil måtte justeres ned når jeg en dag når ønsket vekt). Mitt problem er, generelt, sultfølelsen. F.eks om jeg spiser knekkebrød og hvit fisk + grønnsaker, blir jeg rett og slett ikke mett før jeg har spist svært mye av det. Kan spise 6 knekkebrød til lunsj, fremdeles ikke mett.. Og da er det vanskelig å holde seg til bare sunn mat også. Så jeg kjenner det hadde hjulpet å få redusert sultfølelsen, slik disse sprøytene jo gjør. Jeg har holdt stabil vekt etter hvert svangerskap, og hadde også helt stabil (og normal-)vekt før jeg fikk barn, så jeg frykter egentlig i liten grad at jeg ikke skal klare å holde vekten på 10-15 kg mindre enn nå. Anonymkode: 0dcbc...681 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #11 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg VET jo alt dette, men likevel. For å presiserere - med "uavhengig av hvordan jeg spiser" mener jeg type mat, ikke mengde. Er veldig klar over at mengden er for stor, og at kalorimengden er for høy (og vil måtte justeres ned når jeg en dag når ønsket vekt). Mitt problem er, generelt, sultfølelsen. F.eks om jeg spiser knekkebrød og hvit fisk + grønnsaker, blir jeg rett og slett ikke mett før jeg har spist svært mye av det. Kan spise 6 knekkebrød til lunsj, fremdeles ikke mett.. Og da er det vanskelig å holde seg til bare sunn mat også. Så jeg kjenner det hadde hjulpet å få redusert sultfølelsen, slik disse sprøytene jo gjør. Jeg har holdt stabil vekt etter hvert svangerskap, og hadde også helt stabil (og normal-)vekt før jeg fikk barn, så jeg frykter egentlig i liten grad at jeg ikke skal klare å holde vekten på 10-15 kg mindre enn nå. Anonymkode: 0dcbc...681 Du trenger ikke forklare andre hvorfor du vil prøve slankesprøyten, ingen andre har noe med det. Det er din kropp. Jeg har selv greidd å gå ned 22 kg med wegovy og har fått et ekstremt mye bedre liv. Jeg VET at jeg må jobbe med kostholdet og jeg kommer til å følge med som en hauk på vekten når jeg en dag slutter på sprøyten. Anonymkode: e0a62...458 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #12 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg VET jo alt dette, men likevel. For å presiserere - med "uavhengig av hvordan jeg spiser" mener jeg type mat, ikke mengde. Er veldig klar over at mengden er for stor, og at kalorimengden er for høy (og vil måtte justeres ned når jeg en dag når ønsket vekt). Mitt problem er, generelt, sultfølelsen. F.eks om jeg spiser knekkebrød og hvit fisk + grønnsaker, blir jeg rett og slett ikke mett før jeg har spist svært mye av det. Kan spise 6 knekkebrød til lunsj, fremdeles ikke mett.. Og da er det vanskelig å holde seg til bare sunn mat også. Så jeg kjenner det hadde hjulpet å få redusert sultfølelsen, slik disse sprøytene jo gjør. Jeg har holdt stabil vekt etter hvert svangerskap, og hadde også helt stabil (og normal-)vekt før jeg fikk barn, så jeg frykter egentlig i liten grad at jeg ikke skal klare å holde vekten på 10-15 kg mindre enn nå. Anonymkode: 0dcbc...681 Det er ikke farlig å føle på sultfølelse. Husker ei som sa det til meg en gang at tynne mennesker tillater seg selv å føle på at de er sultne. Er dessverre derfor mange blir overvektige fordi man hele tiden skal drive å bli kvitt sultfølelsen. Og jo mer man gir, jo oftere kjenner man på den. Kroppen venner seg til det. Når man begynner å spise mindre vil man være sulten i starten, men kroppen tilvenner seg. Plutselig merker man at man er ikke så ofte sulten lengre, og at man kan spise mindre mengder for å føle seg mett. Å drikke vann, kaffe, te er også fint hvis man sliter med sultfølelse. Da kan man lettere kjenne om man faktisk er sulten. Hvis jeg føler meg sulten, så drikker jeg som regel 1 av de tre ovenfor her og venter litt. Som regel så går den følelsen over hvis jeg drikker noe eller hvis jeg venter litt f.eks. 20 minutter. Hvis det hadde vært ordentlig sult så hadde jeg fortsatt følt meg sulten etter å ha drukket eller etter å ha ventet en stund. Merker det også på hva det er jeg har lyst på. Hvis jeg føler meg sulten, men ikke kunne tenkt meg fisk og grønnsaker fordi det ikke frister, men gjerne kunne stappet i meg en big mac så er jeg nok ikke så ordentlig sulten. Men når jeg føler skikkelig sultfølelse og alt høres godt ut, både ting som er "kjedelige" slik som f.eks. en brødskive med kaviar, da vet jeg at kroppen trenger mat. Anonymkode: 6c0b1...785 5
jane78 Skrevet 29. juli 2024 #13 Skrevet 29. juli 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Fant du ut noe mer om dette, TS? Er i nøyaktig samme situasjon som deg - BMI 28, vekten rikker seg verken opp eller ned (tilnærmet uavhengig av hvordan jeg spiser, virker det som🤔), og jeg skulle så gjerne blitt kvitt graviditetskiloene som har blitt værende etter hvert barn😅 Anonymkode: 0dcbc...681 Snakk med legen din om det er noe for deg. Ingen her kan svare deg, legen din må ha dialog med deg og gjøre en individuell vurdering 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #14 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Den harde sannheten er at wegovy og ozempic er ikke mirakel sprøyter for vekttap.. De gjør at man blir mindre sulten og spiser mindre. Mange får også plagsomme bivirkninger fra mage-tarm systemet som diare, kvalme, oppkast, halsbrann, sure oppstøt, mye luft, osv. De aller fleste som har begynt med wegovy eller ozempic har i bunn et usunt forhold til mat. Spist alt for mye og lagt på seg mye. Så begynner man med sprøyter, blir mindre sulten og får plagsomme bivirkninger som gjør at man spiser mindre. Da går man ned i vekt. MEN, så snart man da slutter på sprøytene så forsvinner effekten som gjør at man er mindre sulten, og man mister de plagsomme bivirkningene. Og da faller veldig mange rett inn i samme mønster som før. Vi ser det jo allerede nå at flere går rett opp igjen fordi de går rett inn i samme gamle vaner igjen når de slutter. Var jo ei som hadde mistet 20 kg med wegovy, så sluttet hun og begynte å få tilbake appetitt og spiste seg 22 kg opp igjen på bare 3 mnd.... De som sier at vekten ikke rikker seg uansett hva de spiser har enten noe sykdom som de bør utredes for eller så er de rett og slett ikke så gode som de tror til å regne ut hvor mange kalorier de trenger og hvor mange de spiser/drikker i løpet av en dag. Eller så tar de ikke i betraktning at når de begynner å gå ned så vil antallet kalorier man trenger også gå ned. Anonymkode: 6c0b1...785 Hvem sier at man skal slutte på sprøytene? Dette er vel for mange en livslang behandling ? Anonymkode: 42149...b3c 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #15 Skrevet 29. juli 2024 28 er ikke langt fra 30. Dra til legen, legg det frem, litt om historikk og hvilke grep du har prøvd for å gå ned i vekt. Mange klarer å spise på seg en insulinresistens , eller få det etter at kropp har gått opp mange kg i graviditet. Ikke alle «tåler» det , og får problemer med vekt og blodsukker etterpå. Jeg tror at du lett kan komme opp i 30 i bmi hvis du tar på litt tykke klær og går på vekta hos legen. Anonymkode: 42149...b3c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #16 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Langtidseffekten av sprøytene skremmer meg mye mindre enn langtidseffekten av å ligge i kategorien fedme på bmi skalaen. Det er jo som en tikkende bombe når det kommer til hjerte-kar sykdom og diabetes Anonymkode: e0a62...458 Akkurat dette er "litt" misvisende med tanke på at vi i dag vet veldig godt at bmi er ganske ubrukelig som måleverktøy for helse. Anonymkode: 00dff...311
Furstina Skrevet 29. juli 2024 #17 Skrevet 29. juli 2024 Jag skulle verkligen pröva alla förändringar JAG kan göra först innan jag ger mig på mediciner. En medicin som behövs av diabetiker, och vars effekt slutar när man slutar med den. Du har säkert provat flera saker som du skriver, se till att få med hela familjen på livsstilsändringar. Kostholdet (be om hjälp som ger livsstilsförändring, inte en kur). Träning (lite varje dag. Se till att få 8000 steg om dagen, och pulshöjning på 20 eller helst 30 minuter) Alkohol (väldigt sällan och lite), och ingen brus eller juicer. Drikk vann. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #18 Skrevet 29. juli 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg VET jo alt dette, men likevel. For å presiserere - med "uavhengig av hvordan jeg spiser" mener jeg type mat, ikke mengde. Er veldig klar over at mengden er for stor, og at kalorimengden er for høy (og vil måtte justeres ned når jeg en dag når ønsket vekt). Mitt problem er, generelt, sultfølelsen. F.eks om jeg spiser knekkebrød og hvit fisk + grønnsaker, blir jeg rett og slett ikke mett før jeg har spist svært mye av det. Kan spise 6 knekkebrød til lunsj, fremdeles ikke mett.. Og da er det vanskelig å holde seg til bare sunn mat også. Så jeg kjenner det hadde hjulpet å få redusert sultfølelsen, slik disse sprøytene jo gjør. Jeg har holdt stabil vekt etter hvert svangerskap, og hadde også helt stabil (og normal-)vekt før jeg fikk barn, så jeg frykter egentlig i liten grad at jeg ikke skal klare å holde vekten på 10-15 kg mindre enn nå. Anonymkode: 0dcbc...681 Du sier du spiser for mye mat, men ikke vil redusere mengden før du når ønsket vekt? Da vil du jo aldri nå ønsket vekt. Synes virkelig ikke skattebetalerne skal støtte slankesprøyter til mennesker som ikke engang prøver å spise mindre. Anonymkode: edaca...cb8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #19 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg VET jo alt dette, men likevel. For å presiserere - med "uavhengig av hvordan jeg spiser" mener jeg type mat, ikke mengde. Er veldig klar over at mengden er for stor, og at kalorimengden er for høy (og vil måtte justeres ned når jeg en dag når ønsket vekt). Mitt problem er, generelt, sultfølelsen. F.eks om jeg spiser knekkebrød og hvit fisk + grønnsaker, blir jeg rett og slett ikke mett før jeg har spist svært mye av det. Kan spise 6 knekkebrød til lunsj, fremdeles ikke mett.. Og da er det vanskelig å holde seg til bare sunn mat også. Så jeg kjenner det hadde hjulpet å få redusert sultfølelsen, slik disse sprøytene jo gjør. Jeg har holdt stabil vekt etter hvert svangerskap, og hadde også helt stabil (og normal-)vekt før jeg fikk barn, så jeg frykter egentlig i liten grad at jeg ikke skal klare å holde vekten på 10-15 kg mindre enn nå. Anonymkode: 0dcbc...681 Du må jo ikke spise til du er mett. Hvorfor tror du det? Du må jobbe med innstillingene dine. Du trenger hvertfall ikke spise til du er mett når du er på diett, da forholder en seg til å ligge i kaloriunderskudd og kroppen svarer selvfølgelig med å si fra at den vil ha mer da den er vant til å få mer. Det er ikke farlig å kjenne på sult. Leste en kronikk av en som gikk på sprøyte, og han lærte seg endelig forskjell på å være full og mett ved bruk av sprøytene. Slik jeg ser det har du to valg. Enten går du til lege å spør om du kan få sprøyte for å dempe på sultfølelsen eller du spiser godt i et par uker og går til lege når du har bikket 30 i bmi. Anonymkode: ec71c...540 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2024 #20 Skrevet 29. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier du spiser for mye mat, men ikke vil redusere mengden før du når ønsket vekt? Da vil du jo aldri nå ønsket vekt. Synes virkelig ikke skattebetalerne skal støtte slankesprøyter til mennesker som ikke engang prøver å spise mindre. Anonymkode: edaca...cb8 Tull, pasienten betaler for medisinen selv. Anonymkode: 5b3cb...bf3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå