Gå til innhold

Overaktive folk som varsler om katter på nabolagets facebookgruppe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Les siste melding fra meg. 

Katter har fri vilje på linje med alle andre husdyr. Forskjellen er at katteeiere tror at det er den største naturlighet å slippe løs katten sin, mens andre dyr må holdes inne eller være i bånd. 

Jeg vil ikke ha et høyt gjerde eller flytte. Hvorfor skal jeg tvinges til dette bare fordi andre skal la deres husdyr bruke eiendommen min? Er jo helt bakvendt. Er liksom ikke måte på hvor mye andre mennesker må tilpasse seg katter og katteeiere.

Anonymkode: 1f373...52a

Katter slippes løs _fordi_ de er dyr som skal gå fritt.

Ja, om det er så innmari fælt å oppleve katter som går fritt, er tipset mitt for deg å enten fikse deg ett gjerde eller flytte vekk fra problemet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

… der ble katten lagt ut, gitt, i lokal Facebook-gruppe. «Har lagt merke til denne katten en stund, i denne gata. Stakkars pusen er kontaktsøkende.» Helt sykt! Ja, katten bor faktisk i denne gata. Nei, den er ikke hjemløs. Den har katteluke og masse mat hjemme, men er en utekatt som helst vil være ute om sommeren. 

Min datter observerte at noen tok bilde av katten vår på gata utenfor huset vårt en dag. Vi sto i vinduet og så på, syntes det var koselig at noen tydeligvis syntes vi hadde en fin katt. Lite skjønte vi da at dette sikkert var folk som trodde hun var hjemløs og skulle «redde» henne ved å legge ut bilde på face….. 

Anonymkode: 1e6d4...1c5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja…. Nabolagssida her burde heller hete «Hvem er denne/hvor er katten?». Er helt krise. 90% katteinnlegg. Og så kommenterer de på hverandre sine katteinnlegg «så godt at pus kom til rette» «godt å høre at den har et hjem» osv 🙃🤣😩

Anonymkode: 4755a...2fe

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig mange slike her i alle fall. Og enda verre, de gir dem mat og drikke!! Det er så forbanna provoserende. Helt friske og fine katter blir matet, av fremmede. De skaper et problem, kattene ender jo opp med å ikke dra hjem! Jeg blir så sint at jeg får lyst til å skrive mange stygge gloser. Folk er så blåst i huet at halvparten hadde vært nok. 

Anonymkode: eca02...9d0

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av naboene tok katten vår som var ute på en spasertur,og nektet å levere den tilbake. Den var jo chippet men hun brydde seg ikke om det.  Fikk dumme unnskyldninger om at barna ble så lei seg osv om de ga fra seg katten, og det var vist deres katt nå osv osv... Fikk den tilbake til slutt men det var en kamp.

Så vær forsiktig. Enkelte folk er gale.

Anonymkode: d834e...2b1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser noen si at katter bidrar til samfunnet, men de gjør også store innhugg i småfuglbestanden. Det kan være greit å ha i bakhodet at det ikke er spesielt bra med en masse katter gående løse rundt i nabolaget. Sånn sett støtter jeg bjelle. 

Selv er jeg mest bekymret for hva som skjer den dagen jeg slipper ut hunden og det er en katt der. Jeg har inngjerdet hage, der går hunden min løs. Heldigvis har jeg foreløpig møtt på kattene selv, uten hund, men kan jo ikke garantere at det ikke er bikkja som ser den først. Jeg har ikke lyst til å ende opp med en død katt i hagen, men jeg kommer heller ikke til å begrense min hund i min egen inngjerda hage. 

Anonymkode: 01ec5...d88

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (På 7.7.2024 den 17.24):

Katter slippes løs _fordi_ de er dyr som skal gå fritt.

Ja, om det er så innmari fælt å oppleve katter som går fritt, er tipset mitt for deg å enten fikse deg ett gjerde eller flytte vekk fra problemet ditt.

Dette var jo et rimelig nonchalant svar. Nå er det tross alt andres eiendom og private grunn, din katt trenger seg inn på. Nettopp derfor synes jeg det er på sin plass med litt ydmykhet fra katteeieres side når de aller fleste faktisk aksepterer i større eller mindre grad at ditt husdyr får herje fritt på andres eiendom. Å be andre flytte for at katta di skal få grave opp rosebed og pisse i lufteluka til naboen, er ganske arrogant. Jeg vil anbefale deg å innta en litt mer ydmyk holdning. 

Anonymkode: 7145a...802

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/7/2024 at 12:24 PM, Bålkaffe said:

Jeg regner med at du er klar over at alle dyr, tilogmed katter, har en egen fri vilje og går der de selv vil og ikke kan styres eller sendes inn på noens eiendom av eiere uten at katta selv vil eller ikke?

Om det er så innmari irriterende å ha katter gående over eiendommen din, så har jeg to tips til deg: Bygg deg ett høyt, tett gjerde eller flytt ett sted det ikke bor noen andre.

Å slå seg ned i boligområder og å klage på at katter kommer rekende er på samme nivå som å slå seg ned midt blant jordene og klage på jordbruket.

I bakvendtland går allting an? Når du bosetter deg i tettbygde strøk må du faktisk ta hensyn til andre, enten det gjelder støy, husdyr, eller andre ting som er til vesentlig ulempe for naboer. Katter som pisser, driter, graver opp blomster, legger igjen hår i møbler, og skaper dårlig trivsel for andre på deres eiendom er selvsagt ditt ansvar. 

Anonymkode: a7a50...8a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette var jo et rimelig nonchalant svar. Nå er det tross alt andres eiendom og private grunn, din katt trenger seg inn på. Nettopp derfor synes jeg det er på sin plass med litt ydmykhet fra katteeieres side når de aller fleste faktisk aksepterer i større eller mindre grad at ditt husdyr får herje fritt på andres eiendom. Å be andre flytte for at katta di skal få grave opp rosebed og pisse i lufteluka til naboen, er ganske arrogant. Jeg vil anbefale deg å innta en litt mer ydmyk holdning. 

Anonymkode: 7145a...802

Du bare antar at jeg har katter? Det har jeg ikke. Dog har jeg nabolagets katter på besøk titt og ofte, du ser ikke meg sutre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I bakvendtland går allting an? Når du bosetter deg i tettbygde strøk må du faktisk ta hensyn til andre, enten det gjelder støy, husdyr, eller andre ting som er til vesentlig ulempe for naboer. Katter som pisser, driter, graver opp blomster, legger igjen hår i møbler, og skaper dårlig trivsel for andre på deres eiendom er selvsagt ditt ansvar. 

Anonymkode: a7a50...8a9

Enda en som antar at jeg er katteeier? Det er jeg fremdeles ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 10.49):

Er det bare i mitt nabolag at folk legger ut bilder av katter som befinner seg i hagen sin og spør:; "Er det noen som savner denne katten? Den er her i hagen vår nå, i Skoleveien 19. Stakkars pusen, håper eierne tar kontakt!" Og så er det noen i Skoleveien 13 sin katt, som bare er på rusletur.

Hva er poenget med å si fra så snart de ser en katt i hagen? Katter er frie dyr, som rusler litt rundt i nærmiljøet før de kommer hjem og spiser og tar en liten blund...... Hadde de gjort noe plagsomt, ødelagt ting, eller lignende, så skjønner jeg. Men det virker som mange av disse damene (alltid damer som legger ut slikt) tror at katten har gått seg bort eller ikke har noe hjem.....

Anonymkode: 150b7...332

Du, dette har jeg også reagert på. Om katten er tynn og vil inn over en lengre periode, ville jeg også reagert. Men ellers tror jeg ikke folk forstår hva en katt har for vesen. Greit at folk vil hjelpe, men dette virker nesten som en måte å fremheve seg selv og behov for å vise en slags omsorg offentlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 14.00):

Men hva er egentlig problemet med å bare legge ut et bilde og spørre? Det er ikke snakk om å fange inn katten og levere den til en veterinær? Å spørre kan faktisk spare mange liv.

Anonymkode: 1405c...140

Fordi ikke alle katteeiere er på facebook eller i den aktuelle gruppa, eller av andre grunner ikke oppholder seg på FB i den grad at de får med seg bildet i feeden akkurat da, og kanskje er heller ikke algoritmene innstilt på å vise innlegget....

Så hva da om man da ikke får svar? Skal man da ta utgangspunkt i at katten er hjemløs og ta den med til veterinær? Skal man gjøre dette med hver eneste katt man ser på sin eiendom? Skal man som katteeier være ansvarlig for å følge med på alle mulige innlegg på facebook for å være parat til å claime eierskap til katten sin? 

Satt på spissen, men skal det være slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes mange inntar en temmelig kjepphøy holdning, her.

Jeg bodde tidligere i enebolig med stor hage, og vi hadde katt selv. Midt på vinteren, det var iskaldt ute, fikk vi besøk av en katt som slo seg til på verandaen vår. I starten ga vi den ikke noe mat, og den måtte holde seg ute. Men etter hvert som det ble stadig kaldere og ukene gikk, fikk den til slutt komme inn og vi ga den mat.

Jeg er medlem i Dyrebeskyttelsen, og fikk sjekket chip og hvem som var eier. Eier viste seg å bo et par gater lenger nede, og jeg ringte henne. Da fikk jeg kun en ganske nonchalant tilbakemelding om at katten bare kunne være hos oss, for han likte seg ikke så godt hjemme lenger, etter at de hadde fått hund. Vi måtte bare sende ham i vei når vi gikk lei av ham, sa hun.

Så det er mange litt merkelige katteeiere (som det er hundeeiere). Ikke skal man mate eller gi vann, og man skal automatisk anta at katten har et hjem, så den kan bare fryse av seg potene ute. Jeg fikk virkelig vondt av den, for det var svinkaldt, og eieren stolte på at andre ville forbarme seg over den.

Jeg tror kommentarene om at katten bare har vært ute noen timer før det legges ut på Facebook, er sterkt overdrevet. Når man tar på seg dyrehold må man faktisk følge med på hvor dyret sitt er, har hun/han vært ute hele dagen (og kanskje i flere dager/uker) så er det veldig merkelig om man ikke følger opp og leter etter den.

En venninne av meg har en katteeier som nabo. Han er ofte borte i dagevis, og drar på ferier, uten at han har noen plan for katten sin. Den har katteluke, og han setter nok frem rikelig med vann og mat, men katten ender alltid opp hos venninnen min og hennes familie, for den er veldig selskapssyk. Dette stoler nok naboen hennes på at er greit, uten å spørre.

Anonymkode: b7519...2f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å spørre om noen kjenner en katt jeg ikke har sett før, uten at kontakter dyrebeskyttelse o.l.  Ifjor sommer reddet vi en katt som hadde vært borte i 4 måneder på den måten. Fordi ingen i nabolagsgruppen kjente til katten, begynte jeg å søke på savnet grupper på Facebook og dyrebar.no og fant eier. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Plager ikke meg hvis noen legger ut et bildet av min pus og lurer på hvor den hører hjemme.

Anonymkode: a8b60...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...