AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #1 Skrevet 7. juli 2024 Er det bare i mitt nabolag at folk legger ut bilder av katter som befinner seg i hagen sin og spør:; "Er det noen som savner denne katten? Den er her i hagen vår nå, i Skoleveien 19. Stakkars pusen, håper eierne tar kontakt!" Og så er det noen i Skoleveien 13 sin katt, som bare er på rusletur. Hva er poenget med å si fra så snart de ser en katt i hagen? Katter er frie dyr, som rusler litt rundt i nærmiljøet før de kommer hjem og spiser og tar en liten blund...... Hadde de gjort noe plagsomt, ødelagt ting, eller lignende, så skjønner jeg. Men det virker som mange av disse damene (alltid damer som legger ut slikt) tror at katten har gått seg bort eller ikke har noe hjem..... Anonymkode: 150b7...332 19 1 8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #2 Skrevet 7. juli 2024 Haha, nei, kellys håp 😮💨 Anonymkode: fac30...372
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 Det er endel sånt i den lokale Facebook gruppen for dyr som er savnet her også. Og de samme damene som kommenterer at den som har funnet katten MÅ kjøre den sporenstreks til dyrlegen for å få sjekket om katten er chippet osv. Anonymkode: cfcc9...284 12
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Skrevet 7. juli 2024 Problemet er at andres katter er frie dyr på andres tomter i tettbebygde strøk. Er ganske mange som har problemer med andres katter! Katter som pisser og stinker til garasjer, trapper og terrasser. Og som irriterer hunden som er ute i sin egen hage. Kanskje det skulle vært båndtvang på katter i tettbebygde strøk. Så hadde man sluppet det. Anonymkode: 1f373...52a 13 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #5 Skrevet 7. juli 2024 Hadde en katt som gikk seg en tur og var bare rett nedenfor huset og sto ved veien (altså fortsatt på vår tomt) og da var det noen som tok med seg katten og det neste jeg så av den var at den lå ute på en katteverngruppe. Altså, de kidnappet jo katta! Anonymkode: ce38b...355 7 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #6 Skrevet 7. juli 2024 Kanskje det et et hint om at katten ikke er velkommmen der. Det er ikke alle som er enige i at det er greit å fraskrive seg alt ansvar for eget kjæledyr og bare slippe den løs i nabolaget. Hadde jeg gjort det samme med hunden min hadde det blitt ramaskrik. Anonymkode: 1517e...c27 9 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #7 Skrevet 7. juli 2024 Ja,skjønner ikke hvorfor? De fleste kattene ser velstelte og fine ut,så hvorfor etterlyse eier? Det verste er de som tar katten inn og begynner å gi den mat. Hva tenker de på, de skaper bare ett problem. Ikke sikkert katten går hjem igjen da. Dette her er i Moss. Anonymkode: 867c4...9dc 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #8 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja,skjønner ikke hvorfor? De fleste kattene ser velstelte og fine ut,så hvorfor etterlyse eier? Det verste er de som tar katten inn og begynner å gi den mat. Hva tenker de på, de skaper bare ett problem. Ikke sikkert katten går hjem igjen da. Dette her er i Moss. Anonymkode: 867c4...9dc Akkurat, så det er huseieren som mater en katt på egen tomt som det er feil med, og ikke katteeieren som lar katten gå på huseierens tomt? Lett å være katteeier. Det er ansvarsfraskrivende, og det er alle andre det er feil med. Anonymkode: 1f373...52a 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #9 Skrevet 7. juli 2024 Derfor har jeg gps-halsbånd på mine… Anonymkode: e885f...16c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #10 Skrevet 7. juli 2024 Katten min hadde vært ute i ca en halv time, før det tikket inn på facebook, er de noen som savner denne katten. og katen kunne jeg se fra stue vinduet, den var i hagen til naboen på andre siden av tunet 😂 Anonymkode: 0c0ea...1e9 13 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #11 Skrevet 7. juli 2024 Ånei, jeg er glad vi chipper katter så folk ikke kan kidnappe dem. Men det er en katt jeg har lurt på i mitt område, men det er også fordi den ser ikke ut som den har det så bra. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Akkurat, så det er huseieren som mater en katt på egen tomt som det er feil med, og ikke katteeieren som lar katten gå på huseierens tomt? Lett å være katteeier. Det er ansvarsfraskrivende, og det er alle andre det er feil med. Anonymkode: 1f373...52a Når du er ute i det fri, syns du folk kan komme å ta deg med inn fordi du går på gårdsplassen deres? Tar du med rådyr inn fra hagen? Små fugler? Grevlingen? Slutt.å.kidnapp.katter. Dyr finnes på jorda akkurat som vi gjør, de er selvstendige i sine liv og sine lyster. Men de vet ikke at gressflekken er DIN plen, fordi de går utifra andre måter å merke sine territorium enn å ha eierskap gjennom staten. Anonymkode: eb654...a7d 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #12 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ånei, jeg er glad vi chipper katter så folk ikke kan kidnappe dem. Men det er en katt jeg har lurt på i mitt område, men det er også fordi den ser ikke ut som den har det så bra. Når du er ute i det fri, syns du folk kan komme å ta deg med inn fordi du går på gårdsplassen deres? Tar du med rådyr inn fra hagen? Små fugler? Grevlingen? Slutt.å.kidnapp.katter. Dyr finnes på jorda akkurat som vi gjør, de er selvstendige i sine liv og sine lyster. Men de vet ikke at gressflekken er DIN plen, fordi de går utifra andre måter å merke sine territorium enn å ha eierskap gjennom staten. Anonymkode: eb654...a7d Rådyr, fugler og grevling har ikke en eier. Dette er ville dyr. Katter med eiere er ikke det. Det er noen sitt dyr. Noen som har ansvar for dyret, og oppdrar det. Jeg er helt imot at dyreeiere sender sine dyr inn på min eiendom. Uansett om det er kyr, hest, sau, hund eller katt. Jeg kidnapper selvfølgelig ikke katter! De er totalt uønsket på tomten min. At de ikke vet at det er min tomt er helt sikkert, men DU vet det. Når du slipper katten din ut så vet du meget godt at katten lever utelivet sitt på andre eiendommer. Hadde jeg sendt min egen rottweiler til varig løst opphold i din hage så hadde du også reagert. Enkelte tåler ikke katter, enkelte er redd katter, katter skaper problemer for huseiere, katter irriterer og katter gjør ifra seg. Respekter det, akkurat som hundeeiere. Det er ikke mye å be om. Anonymkode: 1f373...52a 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #13 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kidnapper selvfølgelig ikke katter! De er totalt uønsket på tomten min. At de ikke vet at det er min tomt er helt sikkert, men DU vet det. Når du slipper katten din ut så vet du meget godt at katten lever utelivet sitt på andre eiendommer. Anonymkode: 1f373...52a Du fremstår hard og kald. MIN eiendom, hvor enhver katt er totalt uønsket. Jeg hadde aldri følt slik overfor en hund. Anonymkode: fcc61...4c7 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #14 Skrevet 7. juli 2024 Jeg er administrator for en sånn lokal dyregruppe på facebook og ser at det er en del som deler bilde med én gang en ny katt er innom hagen deres. Ofte ser katten både velfødd ut og er fin i pelsen. En gang var det en langhåret katt som hadde blitt observert etter et lite regnskyll, og pelsen hadde jo da blitt våt og så litt rufsete ut, og da ble det med én gang snakk om at den hadde floker og sikkert ikke hadde et hjem. Det viste seg kjapt at den hadde en eier og ganske nylig hadde gått ut. Skjønner at eieren ble litt oppgitt når flere var klare til å ringe dyrebeskyttelsen. Vi har også ei dame i gruppa som tydeligvis observerer og fører statistikk over alle kattene i nabolaget, og er rask ute med å etterlyse eier til hver eneste katt hun ser. Hun er også helt brennsikker på at katten er hjemløs og må få mat og vann snarest. Jeg prøver å roe ned gemyttene litt av og til og si i fra om at kattene ser friske og fine ut, og at litt rufsete pels ikke er ensbetydende med hjemløs katt full av floker. Mange skjønner heller ikke at mjauende katter ikke alltid er sultne, ensomme eller har vondt. Mange katter er bare pratsomme og kontaktsøkende (og glade i mat), og høres ut som de holder på å døøø av sult og ensomhet bare ti minutter etter at eieren har sluppet dem ut. Jeg tenker bare at det er bedre med overivrige folk enn at folk ikke bryr seg. Jeg hadde selv en katt på rømmen i lang tid som ingen gadd å etterlyse eier til fordi de antok at det "bare var en villkatt". Det var først ett helt år etter at den forsvant at eieren av det lokale gatekjøkkenet la ut bilde og lurte på om noen kjente til katten. Jeg skulle gjerne ønsket at noen hadde tatt bilde og lagt ut etterlysning tidligere. Anonymkode: 11cb2...d77 8 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #15 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Akkurat, så det er huseieren som mater en katt på egen tomt som det er feil med, og ikke katteeieren som lar katten gå på huseierens tomt? Lett å være katteeier. Det er ansvarsfraskrivende, og det er alle andre det er feil med. Anonymkode: 1f373...52a Ok, nå så jeg dette innlegget også. Manglende evne til å forstå at eieren ikke styrer hvor katten går. Og manglende evne til å forstå at man ikke skal mate andre sine kjæledyr. Anonymkode: fcc61...4c7 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #16 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kanskje det et et hint om at katten ikke er velkommmen der. Det er ikke alle som er enige i at det er greit å fraskrive seg alt ansvar for eget kjæledyr og bare slippe den løs i nabolaget. Hadde jeg gjort det samme med hunden min hadde det blitt ramaskrik. Anonymkode: 1517e...c27 Nå er jo hunder som regel mye større og tyngre enn katter, og mange av dem er direkte farlige for barn. Begge nabobikkjene her f eks er mellom 40-50 kilo tunge energibunter og de er rimelig ville i blikket. De hadde kvestet og drept 10-åringen her rimelig kjapt om det klikket for en av dem. Og i følge mange hundeeiere så må jo bikkjer få lov til å knurrer og glefse dersom det er noen som er "idiotiske og dumme nok" til å komme bort uten invitasjon.... Anonymkode: 7bd95...5a4 7
Bålkaffe Skrevet 7. juli 2024 #17 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er helt imot at dyreeiere sender sine dyr inn på min eiendom. Uansett om det er kyr, hest, sau, hund eller katt. Jeg kidnapper selvfølgelig ikke katter! De er totalt uønsket på tomten min. At de ikke vet at det er min tomt er helt sikkert, men DU vet det. Når du slipper katten din ut så vet du meget godt at katten lever utelivet sitt på andre eiendommer. Hadde jeg sendt min egen rottweiler til varig løst opphold i din hage så hadde du også reagert. Enkelte tåler ikke katter, enkelte er redd katter, katter skaper problemer for huseiere, katter irriterer og katter gjør ifra seg. Respekter det, akkurat som hundeeiere. Det er ikke mye å be om. Anonymkode: 1f373...52a Jeg regner med at du er klar over at alle dyr, tilogmed katter, har en egen fri vilje og går der de selv vil og ikke kan styres eller sendes inn på noens eiendom av eiere uten at katta selv vil eller ikke? Om det er så innmari irriterende å ha katter gående over eiendommen din, så har jeg to tips til deg: Bygg deg ett høyt, tett gjerde eller flytt ett sted det ikke bor noen andre. Å slå seg ned i boligområder og å klage på at katter kommer rekende er på samme nivå som å slå seg ned midt blant jordene og klage på jordbruket. 5 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #18 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ok, nå så jeg dette innlegget også. Manglende evne til å forstå at eieren ikke styrer hvor katten går. Og manglende evne til å forstå at man ikke skal mate andre sine kjæledyr. Anonymkode: fcc61...4c7 Poenget mitt er at du kan ikke sitte hjemme som dyreeier og klage over at andre mennesker på sin tomt etterlyser dyreeier, mater og/eller skremmer bort dyret ditt. Hvis noe av dette plager deg så må du ta grep om katten din selv. Du styrer ikke katten ute, men du har flere valg. Du kan la være å slippe ut katten på andres tomter, og/eller så kan du begynne å gå tur med katten i bånd. Mange katteeiere gjør den ene eller andre tingen av dette. At du ikke gidder og at du tror at din katt fortjener tilgang til andres tomter forsvarer ikke dine avgjørelser hvorav du legger ansvar på andre. Jeg svarer ikke til deg som katteeier når katten din er på min tomt. Bare for å ha det klart, jeg er ikke så kald eller kynisk når jeg ser en katt på tomten min. Men jeg har vært plaget med katter under terrassen, på terrassen, på trappa og i garasjen, som tidvis har bedrevet varig opphold for regn, vær eller av interesse, og det irriterer meg veldig. De har tidvis vekket meg om natta. Kattene har også drevet hunden min, som jeg alltid har i bånd på min egen eiendom, til rabiat flere ganger. Men du har vel neppe sympati for dette? For den fine lille hjertegnuggeknoppen din må jo selvfølgelig få boltre seg fritt hos andre... Anonymkode: 1f373...52a 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #19 Skrevet 7. juli 2024 Bålkaffe skrev (6 minutter siden): Jeg regner med at du er klar over at alle dyr, tilogmed katter, har en egen fri vilje og går der de selv vil og ikke kan styres eller sendes inn på noens eiendom av eiere uten at katta selv vil eller ikke? Om det er så innmari irriterende å ha katter gående over eiendommen din, så har jeg to tips til deg: Bygg deg ett høyt, tett gjerde eller flytt ett sted det ikke bor noen andre. Å slå seg ned i boligområder og å klage på at katter kommer rekende er på samme nivå som å slå seg ned midt blant jordene og klage på jordbruket. Les siste melding fra meg. Katter har fri vilje på linje med alle andre husdyr. Forskjellen er at katteeiere tror at det er den største naturlighet å slippe løs katten sin, mens andre dyr må holdes inne eller være i bånd. Jeg vil ikke ha et høyt gjerde eller flytte. Hvorfor skal jeg tvinges til dette bare fordi andre skal la deres husdyr bruke eiendommen min? Er jo helt bakvendt. Er liksom ikke måte på hvor mye andre mennesker må tilpasse seg katter og katteeiere. Anonymkode: 1f373...52a 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #20 Skrevet 7. juli 2024 Jeg prøvde å venne katta mi til å gå i bånd fra hun var liten kattunge, etter mange "gode råd" fra folk som aldri har hatt katt selv, og som på ingen måte kan tåle å ha ei katte på eiendommen sin. Vi gikk sammen på kveldsturer ett år, og så orket jeg ikke mer. Å ha ei katt og en hund i bånd er to vidt forskjellige ting. Selv om hun var vant til båndet fra hun var liten og synes det var greit å ha på, tenkte hun helt annerledes enn en hund. Hun prøvde å slite seg absolutt hele tiden fordi hun skulle klatre i trærne, hun skulle balansere på gjerder, gå inni busker, gå under benker - det var et svare strev å holde henne sånn noenlunde i tømme, og ofte var det jeg som måtte bli med inn i busken og oppå gjerde. Til slutt ga jeg opp, kjøpte halsbånd med bjelle og gps og slapp henne ut. Jeg har hørt så mange ganger hvor lett det er å ha ei katte i bånd så lenge de blir vant til det fra de er små. Det er overhodet ikke min erfaring. Det var ikke planen - men når hun verken kan gå i bånd fordi hun ikke er noen hund, og ikke kan være innekatt fordi hun nå har fått smaken på utelivet - er det beste jeg kan gjøre å kjøpe bjelle for å berge småfugler, og GPS for å sørge for at overivrige nabokoner ikke kidnapper henne. Anonymkode: 7d190...be7 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå