AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #1 Skrevet 7. juli 2024 Vi har en på 16år og en på 17år. Den på 17år har fått jobb. Jobber nå i sommer og skal ellers jobbe fast annenhver helg og har gode muligheter for å jobbe ekstra. Den på 16år har søkt mye jobber og jobber litt nå i sommer, men det er kun sesong. Jeg har også venner og kolleger med barn på lik alder. Til felles er at det er vanskelig å få jobb før 18år. Og det kan også være vanskelig etter også. I så fall er det kun strøjobber og sesong. 17åringen vil nå spare til 18årstur. Penger blir også brukt på fritid, feks kafe og restaurant med venner, litt shopping, utstyr til hobby og sparing til ny mobil. Fra før av har de ikke fått fast sum med lommepenger. De har fått det de trenger. På ferier har de feks fått en sum hver de kan bruke fritt (til det de vil, men de får ikke mer om pengene er brukt opp før ferien er over). De har gjerne fått gavekort til bursdag og jul med litt mer betydelig sum. De kan velge å spare eller bruke litt her og der på fritid. 16åringen syns det er urettferdig at søsteren nå tjener betydelig mer enn det hun vil gjøre i sommer og har mulighet å spare til ferie, mobil og kjekke ting med venner. Hvordan gjøre det rettferdig? Jeg forstår verden er urettferdig og hennes tur kommer nok mtp på jobb, men det er jo ikke sikkert hun får en like "bra" jobb på samme tidspunkt som søsteren neste pr og med gode muligheter for å jobbe mer. 17åringen vil nok også syns det er urettferdig om 16åringen får lommepenger av oss. Og hva med ferier? Vi dekker seksagt før 18år. Men vi vil jo gjerne reise hele familien. Da vil jo 17åringen (18år neste juli) ha betydelig mer til feriepenger og evt egen ferie. Anonymkode: 08b8b...a7c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #2 Skrevet 7. juli 2024 Du gir likt til begge, som før. Til 16 åringen forklarer du at neste år har de denne muligheten, og at livet ikke alltid vil være helt rettferdig. Og 17 åringen bør du virkelig ta en prat med. At penger "brenner i lomma" på den måten er ikke et godt utgangspunkt for voksenlivet. Pengene jeg tjente i tenårene ble stort sett spart, og utgjorde en veldig god buffer det var godt å ha som student. Anonymkode: 6ba39...3af 14 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 Gi nøyaktig som du ville gjort om den ene ikke hadde jobb. Anonymkode: 7347c...808 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du gir likt til begge, som før. Til 16 åringen forklarer du at neste år har de denne muligheten, og at livet ikke alltid vil være helt rettferdig. Og 17 åringen bør du virkelig ta en prat med. At penger "brenner i lomma" på den måten er ikke et godt utgangspunkt for voksenlivet. Pengene jeg tjente i tenårene ble stort sett spart, og utgjorde en veldig god buffer det var godt å ha som student. Anonymkode: 6ba39...3af Vi har tatt praten. Forstår hun vil spare til 18årstur. Dette dekker ikke vi. Vi skal jo ha nok til egen ferie og evt 16åringen. Spanderer selvsagt på 17åringen også hvis hun blir med dit vi skal. Hun sier selv at pengene hun tjener utenom helg på ekstravakter vil settes av til sparing. Slik det ser ut nå vil hun tjene ca 7000kr minst i mnd. I ferier betydelig mer. Og kan fint tjene rundt 12000 i mnd hvis det blir noen ekstravakter. I tillegg kan hun jobbe i høytider som gir bra med tillegg. Anonymkode: 08b8b...a7c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #5 Skrevet 7. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du gir likt til begge, som før. Til 16 åringen forklarer du at neste år har de denne muligheten, og at livet ikke alltid vil være helt rettferdig. Og 17 åringen bør du virkelig ta en prat med. At penger "brenner i lomma" på den måten er ikke et godt utgangspunkt for voksenlivet. Pengene jeg tjente i tenårene ble stort sett spart, og utgjorde en veldig god buffer det var godt å ha som student. Anonymkode: 6ba39...3af 17åringens forbruk høres på ingen måte alarmerende ut… Anonymkode: 9e416...f5b 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #6 Skrevet 7. juli 2024 Opplever at 16åringen syns det er kjipt da hun må spørre oss om penger til ting eller må spare det hun får i gavekort, noe som er betydelig mindre enn søsteren tjener. Hun føler seg ikke så selvstendig og ønsker å kunne ta egne avgjørelser. Enten det er å prioritere lunsj på kafe etter skolen, spare til mobil eller kjøpe utstyr til male-hobbyen sin. Anonymkode: 08b8b...a7c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #7 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 17åringens forbruk høres på ingen måte alarmerende ut… Anonymkode: 9e416...f5b Det handler om å skru opp forbruket i det man har mer, i den grad. Sparte selv til egenkapital bolig på bare to år da jeg fortsatte å leve som student etter endte studier. For det er nettopp i disse overgangsfasene det er enklest å spare mye, fordi man er vant med å ha lite. Anonymkode: 6ba39...3af
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #8 Skrevet 7. juli 2024 Du gir ikke mer til 16åringen selv om 17åringen tjener mer, hennes tid kommer. Gi som du pleier til begge to. Anonymkode: e0f21...369 9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #9 Skrevet 7. juli 2024 16 åringen får lete etter jobb også da. Det er kanskje litt vanskelig å finne drømmejobben, men småoppdrag kan være døråpner. Barnepass, gressklipping, vasking, handling rydde kjeller/ loft for folk. Ikke gjør forskjell på dem. Ros innsats til 17 åring. Å jobbe er en bra ting. Anonymkode: e538f...4ee 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #10 Skrevet 7. juli 2024 Du gir likt til begge, det er ikke urettferdig selv om den yngste føler det er det. Broren min feks begynte å jobbe flere år før meg og det falt meg aldri inn at mamma og pappa skulle gi meg mer penger pga. det 😅 Anonymkode: 12c11...3be 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #11 Skrevet 7. juli 2024 Sånn er det, livet oppleves urettferdig når det er alder som spiller inn på hva som er mulig og ikke. 16 åringen vil oppleve det som kjipt når den eldste drar på ferie neste år og kan gå ut på enkelte utesteder også. Anonymkode: 0e116...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #12 Skrevet 7. juli 2024 Ville gitt de det samme som vanlig. Verden er urettferdig dessverre. Mine barn ha større aldersforskjell, og eldste kan ofte få og gjøre ting minste ikke kan være med på eller få. Sånn er det bare. Det vil jo bli urettferdig for 17 åringen om 16 åringen skal få de pengene 17 åringen må jobbe for hos dere. Anonymkode: b8a54...60a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #13 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du gir likt til begge, som før. Til 16 åringen forklarer du at neste år har de denne muligheten, og at livet ikke alltid vil være helt rettferdig. Og 17 åringen bør du virkelig ta en prat med. At penger "brenner i lomma" på den måten er ikke et godt utgangspunkt for voksenlivet. Pengene jeg tjente i tenårene ble stort sett spart, og utgjorde en veldig god buffer det var godt å ha som student. Anonymkode: 6ba39...3af En 17 åring som jobber bør faktisk belønnes med å bestemme mest mulig over egne penger. Anonymkode: f2023...316
mereo Skrevet 7. juli 2024 #14 Skrevet 7. juli 2024 Dere kan jo ikke gi mer penger til 16 åringen med mindre den gjør en jobb for dere, for da blir det feil for 17 åringen. 17 åringen sine penger utover hva dere gir, kommer jo ikke fra dere og da skal jo ikke 16 åringen kompenseres for det. Om 16 åringen er med på en tur, får is for 50kr. Gir dere da 17 åringen som ikke har vært med på turen 50kr? Sannsynligvis ikke. Så skjevfordeling vil forekomme uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #15 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Opplever at 16åringen syns det er kjipt da hun må spørre oss om penger til ting eller må spare det hun får i gavekort, noe som er betydelig mindre enn søsteren tjener. Hun føler seg ikke så selvstendig og ønsker å kunne ta egne avgjørelser. Enten det er å prioritere lunsj på kafe etter skolen, spare til mobil eller kjøpe utstyr til male-hobbyen sin. Anonymkode: 08b8b...a7c Vel da bør pengene oppmuntre 16 årige til å søke sommerjobber nesteår Anonymkode: f2023...316 2
Miss91 Skrevet 7. juli 2024 #16 Skrevet 7. juli 2024 17åringen skal jo ikke straffes fordi hn tjener egne penger, det er jo ikke akkurat motivasjon til å fortsette å jobbe.. løpet er ikke kjørt for 16åringen heller, kan fint prøve å få seg mer jobb. 3
Diana Skrevet 7. juli 2024 #17 Skrevet 7. juli 2024 Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hvorfor er det urettferdig for 16 åringen at 17 åringen har fått jobb og tjener egne penger? Og hvorfor mener du at dere som foreldre skal kompensere 16 åringen? Hva skjer om si noen år. Hvor de feks er 22 og 23. Den yngste har fått fast jobb med bedre lønn enn den eldste. Skal dere da kompensere den eldste og betale mellomlegget i lønnen? Fordi det er urettferdig at lillesøster tjener mer? 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #18 Skrevet 7. juli 2024 Diana skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hvorfor er det urettferdig for 16 åringen at 17 åringen har fått jobb og tjener egne penger? Og hvorfor mener du at dere som foreldre skal kompensere 16 åringen? Hva skjer om si noen år. Hvor de feks er 22 og 23. Den yngste har fått fast jobb med bedre lønn enn den eldste. Skal dere da kompensere den eldste og betale mellomlegget i lønnen? Fordi det er urettferdig at lillesøster tjener mer? Har ikke sagt vi skal kompensere. Lurer på hva vi bør gjøre. 16åringen kan jo selvsagt få betalt for å gjøre ting hjemme, samtidig har vi ikke drevet sånn hos oss før. De har fått penger til det de trenger, mer i gaver som de kan spare/bruke fritt. Blir det feil å tilby lommepenger til kun 16åringen dersom hun bidrar med mer hjemme? Fra før av må de hjelpe til med middager innimellom, dekke på og rydde av bord, holde orden i sakene sine på badet, egne rom (rengjøring også). Anonymkode: 08b8b...a7c
sommerfugl154 Skrevet 7. juli 2024 #19 Skrevet 7. juli 2024 (endret) Her må dere nok bare være trygge og støttende foreldre og hjelpe 16 åringen med hvordan håndtere disse negative følelsene. Livet er til tider urettferdig og dere gjør henne en bjørnetjeneste ved å skulle gi henne mer osv, bare fordi det er ubehagelig for henne. Foreldre må tørre i større grad å la barna stå i litt ubehagelige ting og la dem møte motgang (med veiledning fra dere). De blir mer robuste personer av det. Som lærer ser jeg det hele tiden at ungdommene ikke har godt av at «mamma og pappa ordner opp» hver gang noe føles urettferdig eller kjipt. Det er mange snowflakes som tåler veldig lite. Ikke skal de ha presentasjoner, alle skal ha råd til de samme klærne, alle skal alltid være invitert på fester/bursdager, alle skal få høyest mulig karakter uten å legge inn nødvendig innsats, matte er så fælt og må ha fritak, svømming er traumatiserende, vil ikke på tur (skogen er skummel), Ole leverte ikke innen fristen og MÅ få en ny sjanse stakkar, osv. og i midten av dette står det ungdommer med angst, depresjon, spiseforstyrrelser, negativt selvbilde og destruktive tankemønstre. De lærer jo ikke å håndtere negative hendelser og følelser:( Så det beste dere kan gjøre for datteren deres er å vise forståelse for at dette føles kjipt, men at hennes tur kommer. Hun får jobb en dag hun også. Bare å fortsette å søke. Det er masse verdifull livslæring i dette ❤️ Endret 7. juli 2024 av sommerfugl154 1
fru Alving Skrevet 7. juli 2024 #20 Skrevet 7. juli 2024 Du må gi dem likt fortsatt. Den som har jobb skal ikke straffes for det. Hva har du tenkt å gjøre dersom ett av barna dine får en høyt lønnet jobb og den andre lever på NAV, skal du utligne forskjellen?? 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå