Gå til innhold

Kosthold og lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte,bruker levaxin 50 of halv lithoryonin. Blodprøvene er fine helt på grensen til høyt. Jeg føler meg ikke bra,sliten orker lite. Sovner når jeg legger barna,og føler meg deppa Noen andre som har  det slik? Kan kosthold hjelpe? Anti tpo er skyhøy fortsatt kan det være problem?

Anonymkode: 1b0fe...44b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du nok jod? Mange får ikke i seg nok jod, og for lite jod er èn viktig årsak til lavt stoffskifte. Det går ikke an å måle jod i blodet eller på andre pålitelige måter. Urintest gir bare et her og nå bilde. 

Men, hvis du har veldig høyt anti tpo, kan du ha hashimoto? I såfall skal man vel være forsiktig med tilskudd av jod. Du må nesten snakke med legen din om hvorvidt du har det eller ikke. 

Som med de fleste helsetilstander, så vil man høre motstridende erfaringer i forhold til hva slags kosthold som er best. Ofte blir det også litt prøving og feiling før man finner det som er riktig for seg. 

Hvis du ikke har hashimoto, så ville jeg hatt fokus på jod, og generelt rent kosthold fra bunnen.

Anonymkode: f5008...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser du nok jod? Mange får ikke i seg nok jod, og for lite jod er èn viktig årsak til lavt stoffskifte. Det går ikke an å måle jod i blodet eller på andre pålitelige måter. Urintest gir bare et her og nå bilde. 

Men, hvis du har veldig høyt anti tpo, kan du ha hashimoto? I såfall skal man vel være forsiktig med tilskudd av jod. Du må nesten snakke med legen din om hvorvidt du har det eller ikke. 

Som med de fleste helsetilstander, så vil man høre motstridende erfaringer i forhold til hva slags kosthold som er best. Ofte blir det også litt prøving og feiling før man finner det som er riktig for seg. 

Hvis du ikke har hashimoto, så ville jeg hatt fokus på jod, og generelt rent kosthold fra bunnen.

Jeg mangler nok ikke jod. Spisee nok av det. Legen sier det er lavt stoffskifte da hormonene viste det på blodprøve. Jeg har tatt anti tpo og den er høy 2 år etter medisin. Legen sier den skal være det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mangler nok ikke jod. Spisee nok av det. Legen sier det er lavt stoffskifte da hormonene viste det på blodprøve. Jeg har tatt anti tpo og den er høy 2 år etter medisin. Legen sier den skal være det. 

Ja, men man kan få lavt stoffskifte av for lite jod. Man kan måle stoffskifte på blodprøver, men ikke jod. Det var det jeg mente. 

Hvordan er kostholdet ditt nå da, hva spiser/drikker du gjennom en normal dag? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte,bruker levaxin 50 of halv lithoryonin. Blodprøvene er fine helt på grensen til høyt. Jeg føler meg ikke bra,sliten orker lite. Sovner når jeg legger barna,og føler meg deppa Noen andre som har  det slik? Kan kosthold hjelpe? Anti tpo er skyhøy fortsatt kan det være problem?

Mulig anti-TPO spiller inn og gjør deg uggen, men du må også være obs på at ikke stoffskiftet blir for høyt. Mange symptomer er like for både lavt og høyt stoffskifte, som slitenhet, trøtthet, nedstemthet, og generell uvelhet, så du kan føle deg uggen om stoffskiftet er litt høyt. Og selv om det er innafor normalt, kan det være akkurat litt for høyt for din kropp.
Snakk med legen om du kanskje bør justere ned levaxindosen bittelitt og se om du føler deg bedre.

Stoffskifte er vanskelige greier, så i mange tilfeller føler man seg ikke så frisk som blodprøvene tilsier at man skal være.

Anonymkode: 0a813...5c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les på stoffskifteforumet etter hvilke målinger du bør ha. De opererer med målinger som ikke er optimale hos fastlegene. Gikk i 7-9 år med "normale målinger" fra fastlegen hadde alle symptomene på lavt stoffskifte, økte dosen etter jeg snakket med en annen med lavt stoffskifte, og er som et helt nytt mennesske nå. Orket ingenting før, mistet venner fordi jeg brukte alle krefter på jobb og hjem for å sove, deprimert +++. Får høre jeg er overmedisinert hele tiden fra fastlegene nå, men aldri følt meg friskere. Forholder meg til målingene fra stoffskifteforbundet, og der ligger jeg fint. Hvor du bør ligge bør du uansett kjenne på selv, kanskje må du øke dosen? Kanskje må du senke dosen? 

Anonymkode: 2eacc...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...