AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #41 Del Skrevet 8. juli 2024 Jeg synes det er sykt med styr med å pakke jeg, og så å reise… huske x i tilfelle y skjer… alt man må huske…. Og sette seg inn i nye ting og rutiner på et annet sted, eller verre, leve på ‘nåde’ hos noen… det er greit hvis de er stabile, men man føler jo lett på ting og tang… det er fint å se nye steder, men må det være så langt vekke.. ? og ikke minst elendige toalettforhold når man må reise… masse penger ut vinduet. Alltid planlegge mat, sure av reisingen, reisemage.. hvis man har sånne små ‘uvaner’ som krever masse tålmodighet fra andre… så man må veie opp for det på en eller annen måte… og så er transportmiddelet forsinket… og stressnivået bare øker… svettedråpene renner fritt… og hvis man reiser med små barn i tillegg blir de fort grinete og alle står og ser på en prøve å håndtere et barn, i tillegg til at det trenger ny bleie og man har 3 store kofferter og.. den dårlige samvittighet de gangene man bruker alle slags toaletter uten å legge igjen noen kr. At man er en vandrende klisjé dit man reiser, mens man selv føler seg så kul og fresh… Da er det vel bedre å være hjemme da??? Anonymkode: 399a2...afd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #42 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er sykt med styr med å pakke jeg, og så å reise… huske x i tilfelle y skjer… alt man må huske…. Og sette seg inn i nye ting og rutiner på et annet sted, eller verre, leve på ‘nåde’ hos noen… det er greit hvis de er stabile, men man føler jo lett på ting og tang… det er fint å se nye steder, men må det være så langt vekke.. ? og ikke minst elendige toalettforhold når man må reise… masse penger ut vinduet. Alltid planlegge mat, sure av reisingen, reisemage.. hvis man har sånne små ‘uvaner’ som krever masse tålmodighet fra andre… så man må veie opp for det på en eller annen måte… og så er transportmiddelet forsinket… og stressnivået bare øker… svettedråpene renner fritt… og hvis man reiser med små barn i tillegg blir de fort grinete og alle står og ser på en prøve å håndtere et barn, i tillegg til at det trenger ny bleie og man har 3 store kofferter og.. den dårlige samvittighet de gangene man bruker alle slags toaletter uten å legge igjen noen kr. At man er en vandrende klisjé dit man reiser, mens man selv føler seg så kul og fresh… Da er det vel bedre å være hjemme da??? Anonymkode: 399a2...afd Veldig usexy opplegg da synes jeg.. Anonymkode: 399a2...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 8. juli 2024 #43 Del Skrevet 8. juli 2024 On 7/7/2024 at 8:28 AM, AnonymBruker said: Jeg hater setningen " har ikke råd til ferie". Ferie er noe man har uansett. Man kan evt si at man "ikke har råd til å reise på ferietur", men å ha ferie har man så lenge man har fri over lengre tid fra jobb/skole/barnehage. Når folk skriver det så får det flere til å tvile på seg selv og sin ferie. Er det ikke godt nok å kose seg hjemme, eller dra på dagsturer, være på hytte eller telte? Like fint som å dra til et annet land. Hvorfor har ordet ferie blitt ensbetydende med å dra til syden? Og en ting til, hvorfor skriver folk at de ikke har vært i utlandet når de "bare" har vært i Norden? Alle andre land enn landet vi selv bor i er jo utlandet. Utlandet er ikke forbi et visst land. Man er like mye i utlandet i for eksempel Danmark. Hva er greia her? Vi har jo alle ferie, ingen har ikke "ikke råd til ferie"- du har ferie uansett hvor du er! Anonymkode: d02b8...ede Jeg tenker umiddelbart at du er på spekteret. Du henger deg opp i nyanser av en setning folk sier. Ingenting i mot mennesker med autisme. Men det er det jeg tenker ut av denne tråden. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #44 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og der har du essensen, som du og TS ikke ser ut til å forstå. Når det er et VALG er det noe helt annet enn når det er noe man bare ikke har råd til. TS (og du) viser med all tydelighet at dere ikke forstår hvordan det er å ha så dårlig råd at man ikke på noe vis kan gi barna ferieopplevelser. Det trenger ikke være å reise til syden, mange har ikke en gang råd til å gjøre spesielle ting hjemme, som å dra på Tusenfryd en dag. Og så kommer barna tilbake på skolen og hører om alle som har vært Frankrike og Hellas og Dubai og de har bare vært hjemme hele sommeren, hver sommer, alle somre. Kanskje har de dratt og badet noen dager, kanskje har det blitt et par is, men det er så langt økonomien strekker. Snakk om å leve i sin egen lille empatiløse rikmannsboble. Anonymkode: 62a61...f87 Ehhh….. tror faktisk du i dette faktisk bare bruker barna dine som unnskyldning for at du ikke får din ferie.. Mulighetene er faktisk for mange. Det blir for dumt.. du er jo rollemodell for barna dine.. denne holdningen her er nok verre enn at de ikke kan skryte i august.. Da reiser dere jo ikke på ferie for feriens skyld uansett ?? Men for å snakke om det etterpå???? 🤔🤔🤔 Hm. Blir litt satt ut jeg. Anonymkode: 399a2...afd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #45 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er også lett å si ferie hjemme er like bra hvis man har et ok bosted og råd til noe aktiviteter, men sitter man i et svært slitent hus eller en bitteliten leilighet hvor man skal tilbringe sommeren og knapt har råd til litt ekstra is så er det kanskje ikke veldig kult å være hjemme. Jeg kan si vi har ferie hjemme og liker det godt, men vi har basseng i hagen, råd til aktiviteter når vi ønsker, telt og utstyr til turer når vi vil på tur, liten båt til ungene og bor et sted med masse andre barn. Vi har også råd til aktiviteter og utflukter resten av året, tenk deg å sitte i den samme slitne og mest sannsynlig trange boligen hele året uten mulighet til å dra på kino, aktiviteter, barna har lite utstyr til lek ute, helsen er kanskje ikke på topp osv. Det er ganske stor forskjell på å ha litt dårlig råd en sommer kontra flere år med dårlig råd. Anonymkode: 33958...e2a Det er jo voksne som skaper dette presset da. Anonymkode: 399a2...afd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #46 Del Skrevet 8. juli 2024 Leste at hver 3. nordmann som reiser bort i sommer bruker kreditt for å betale for ferien. Det er skremmende mye. Særlig nå når alt er så dyrt. Det er mange fine opplevelser hjemme. Men det krever litt innsats, men jeg vet at våre barn vil elske det. Anonymkode: a9ff0...e8f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 8. juli 2024 #47 Del Skrevet 8. juli 2024 Jeg er mer lei av at når folk spør om jeg skal ha ferie så forventes det at jeg skal fortelle hvor jeg skal. Selv så liker jeg å holde meg hjemme. Men blir nesten presset til å late som at jeg ikke har råd til ferie(reise). Ferie er å kunne slappe av hjemme, gå tur, spise is og jordbær, ha tid til å se blomster og lytte til fuglesang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #48 Del Skrevet 8. juli 2024 On 7/7/2024 at 6:41 AM, AnonymBruker said: Enig. Så lenge man ikke snakker om at man ikke har rett på feriepenger og dermed må ta ulønnet ferie så har alle råd til ferie. Ferie er, som du skriver, fri fra jobb, skole og barnehage. Å reise på ferietur er noe helt annet Anonymkode: 22781...a18 Det er ikke alle som har rett på feriepenger som har råd til ferie nei. Noen jobber hele året. Se litt lengre enn navlen din. Anonymkode: 89cf7...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #49 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Synd at folk misforstår tråden min. Jeg skriver jo at ferie hjemme er like bra som alt annet. Vi er selv av dem som stadig har hatt hjemmeferie, eller teltet osv. Jeg har alltid følt at vi har hatt en fin ferie. Men setningen irriterer meg fordi det høres ut som for mange at hvis de ikke kan dra til syden, så har man ikke ferie. Ferie har man jo uansett. Snakk om å missforstå en tråd 🤷♀️ Anonymkode: d02b8...ede Jeg forstår tråden. Jeg tenker akkurat likt, ferie er fri fra jobben og å gjøre noe annet . Ha god tid, ikke ha på alarm på morgenen og sove når man er trøtt og spise når man er sliten. Og det koster ingenting, hvertfall ingenting ekstra enn det man bruker til daglig. Sitte på verandaen med ei bok er helt gratis Anonymkode: a752d...073 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #50 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ehhh….. tror faktisk du i dette faktisk bare bruker barna dine som unnskyldning for at du ikke får din ferie.. Mulighetene er faktisk for mange. Det blir for dumt.. du er jo rollemodell for barna dine.. denne holdningen her er nok verre enn at de ikke kan skryte i august.. Da reiser dere jo ikke på ferie for feriens skyld uansett ?? Men for å snakke om det etterpå???? 🤔🤔🤔 Hm. Blir litt satt ut jeg. Anonymkode: 399a2...afd ENig! Det gjelder å oppdra ungene til å sette pris på livet og være stolt enten det er sånn eller sånn. Lære de at man kan være stolt av å ha vært og bade og spist is og lekt en hel sommer i hagen. Anonymkode: a752d...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #51 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 2.28): Jeg hater setningen " har ikke råd til ferie". Ferie er noe man har uansett. Man kan evt si at man "ikke har råd til å reise på ferietur", men å ha ferie har man så lenge man har fri over lengre tid fra jobb/skole/barnehage. Når folk skriver det så får det flere til å tvile på seg selv og sin ferie. Er det ikke godt nok å kose seg hjemme, eller dra på dagsturer, være på hytte eller telte? Like fint som å dra til et annet land. Hvorfor har ordet ferie blitt ensbetydende med å dra til syden? Og en ting til, hvorfor skriver folk at de ikke har vært i utlandet når de "bare" har vært i Norden? Alle andre land enn landet vi selv bor i er jo utlandet. Utlandet er ikke forbi et visst land. Man er like mye i utlandet i for eksempel Danmark. Hva er greia her? Vi har jo alle ferie, ingen har ikke "ikke råd til ferie"- du har ferie uansett hvor du er! Du er en meget vanskelig person, og har virkelig problemer med å kommunisere med andre. Anonymkode: 12ac1...7a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 8. juli 2024 #52 Del Skrevet 8. juli 2024 Hva er det du ikke skjønner ts? Å ha ferie er noe alle arbeidstakere har rett på, men det å derimot dra på ferie er noe helt annet. For meg handler ferie om å oppleve/gjøre noe annet enn gjør til hverdags. Å dra på lekeplass for at 3 åringen skal få leke i nærområdet er noe som er hverdagslig. Samme er det å dra på stranda innad kommunen. Å være hjemme er egentlig kjedelig. Nei jeg må ikke nødvendigvis dra til utlandet for å få ferie følelsen, innad Norge går også fint. Bare komme seg vekk fra det hverdagslige. Nå har jeg ikke vært på ferie på flere år fordi vi ikke har råd, og fordi barna er veldig små enda, men jeg ser jo at når barna blir eldre så må vi reise et eller annet sted i løpet av sommeren. Så de kan ha gode opplevelser, og fortelle om det på skolen. Å fortelle at man kun var hjemme er ganske uinteressant. Jeg husker selv jeg tilbragte mange sommer hjemme som barn, og det var kjedelig. Ingen barn å leke med, alle var jo bortreist. Ikke alle har hytte, eller kan låne en. Ikke alle har Bua lett tilgjengelig, eller har en bil for å komme seg til steder hvor bussforbindelser er fraværende. Det hjelper ikke å foreslå telttur, hvis det er vanskelig å komme seg til skogen som eksempel uten bil. Og det siste. Det koster alltid litt uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 8. juli 2024 #53 Del Skrevet 8. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Leste at hver 3. nordmann som reiser bort i sommer bruker kreditt for å betale for ferien. Det er skremmende mye. Særlig nå når alt er så dyrt. Det er mange fine opplevelser hjemme. Men det krever litt innsats, men jeg vet at våre barn vil elske det. Anonymkode: a9ff0...e8f Vi bruker kredittkort for å bestille + på turen, men betaler 100% ved forfall. Kredittkort brukt rett er bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2024 #54 Del Skrevet 8. juli 2024 Fru Uperfekt skrev (4 timer siden): Vi bruker kredittkort for å bestille + på turen, men betaler 100% ved forfall. Kredittkort brukt rett er bra. Samme her. Jeg bruker kun kredittkort, aldri betalt rente Anonymkode: b568a...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #55 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 6.58): Så lenge man ikke må jobbe fordi man ikke har råd til ferie, så har man ferie. Dersom man er på hyttetur eller camping har man også reist på ferie. Dersom man har vært utenfor Norges grenser har man vært i utlandet. Dersom man er hjemme har man hatt hjemmeferie. Alt er fint! Selv reiser vi på hytta, og jeg er alltid påpasselig med å ikke si «bare hytta» når jeg svarer på hva vi skal ferien. Det er ikke noe «bare» over det. Vi betaler mye mer enn en sydentur for å ha den hytta, og vi elsker å være der. Ungene synes telttur er kjempegøy, så hvis vi skal det er det absolutt ikke «bare», men noe kjempegøy. Vi får det mye bedre hvis vi er fornøyde med det vi har. Hjemmesommer er også helt nydelig! Anonymkode: b568a...b56 De som ikke har råd til å reise på ferietur har heller ikke råd til hytte. Det er forskjellen. Anonymkode: c7651...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #56 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 11.11): Jeg forstår tråden. Jeg tenker akkurat likt, ferie er fri fra jobben og å gjøre noe annet . Ha god tid, ikke ha på alarm på morgenen og sove når man er trøtt og spise når man er sliten. Og det koster ingenting, hvertfall ingenting ekstra enn det man bruker til daglig. Sitte på verandaen med ei bok er helt gratis Anonymkode: a752d...073 Det er gøy for de voksne kanskje men et litt større barn/ungdom ønsker at det skjer noe i en lang ferie. Jeg synes virkelig ikke det er rart at de drømmer om å reise på en utenlandstur. Det handler om å komme seg vekk og oppleve det. Vi som er voksne har ofte vært i syden eller andre utenlandsturer og har opplevd det. Da er det fint å sitte på verandaen og lese bok hele sommeren. Anonymkode: c7651...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #57 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 7.08): Skjønner at det er litt mindre koselig å feriere hjemme om man bor på 40 kvm uten balkong da. Anonymkode: 0d028...66b Det der er er godt poeng! Vi har stort hus, ved sjøen, stor hage og terrasse med utsikt. Elsker feriene hjemme med ro, nyt og litt arbeid på hus og hjem. Skapt vår egen lille perle. Har opplevd og få «nedlatende» kommentarer om lite reising i ferier, men de kommer ofte fra folk som bor i trange leiligheter med knapt en ballong. Er to vidt forskjellige utgangspunkt, og behovene for å komme seg vekk vil ofte være helt ulike. Er også noen mennesker som ikke forstår at ikke alle drømmer om og reise. Anonymkode: 5733b...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 22. juli 2024 #58 Del Skrevet 22. juli 2024 https://ordbokene.no/nob/bm,nn/ferie Bare hyggelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå