AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #1 Skrevet 6. juli 2024 Hei, har et spørsmål som kanskje er litt of-topic, men håper noen kan svare! Jeg har startet å sette opp et garasjetelt i hagen/oppkjørselen. Det er plassert over 1 m unna naboegrensen og det er under 3 m høyt. I dag kom nærmeste nabo å klaget på dette. Han mente at siden de har soveromsvindu på den siden teltet er plassert vil de kunne høre når presenningen blåser og når det regner. Han syns også at sånne garasjetelt er "stygge".. Har vi retten på vår side eller må vi montere det ned igjen? Har kommet ca halvveis i byggingen. Ps: Vi har ikke noe annet sted å kunne forvare sykler, utemøbler osv når vinteren kommer. Flere andre naboer lenger ned i gaten har også slike garasjetelt. Huseier har godkjent at vi monterer. Anonymkode: 56ed5...79c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #2 Skrevet 6. juli 2024 Så lenge det er en instaladjon somikke er fast satt opp, men er mulig å flyttes på er det ikke noe naboen kan si på den. Men skjønner det med blafting i vinden, det er irriterende. Anonymkode: f58a0...d39
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #3 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så lenge det er en instaladjon somikke er fast satt opp, men er mulig å flyttes på er det ikke noe naboen kan si på den. Men skjønner det med blafting i vinden, det er irriterende. Anonymkode: f58a0...d39 Er du sikker? Anonymkode: 56ed5...79c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #4 Skrevet 7. juli 2024 Jeg hadde blitt skikkelig irritert hvis naboen hadde satt opp noe rett ved soverommet mitt som bråket. Anonymkode: d5cc3...f0f 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #5 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei, har et spørsmål som kanskje er litt of-topic, men håper noen kan svare! Jeg har startet å sette opp et garasjetelt i hagen/oppkjørselen. Det er plassert over 1 m unna naboegrensen og det er under 3 m høyt. I dag kom nærmeste nabo å klaget på dette. Han mente at siden de har soveromsvindu på den siden teltet er plassert vil de kunne høre når presenningen blåser og når det regner. Han syns også at sånne garasjetelt er "stygge".. Har vi retten på vår side eller må vi montere det ned igjen? Har kommet ca halvveis i byggingen. Ps: Vi har ikke noe annet sted å kunne forvare sykler, utemøbler osv når vinteren kommer. Flere andre naboer lenger ned i gaten har også slike garasjetelt. Huseier har godkjent at vi monterer. Anonymkode: 56ed5...79c Dere har lov til å ha teltet der, men sørg i det minste for at det ikke bråker da. Anonymkode: 9f2aa...045 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #6 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere har lov til å ha teltet der, men sørg i det minste for at det ikke bråker da. Anonymkode: 9f2aa...045 Det skal vi selvsagt sørge for. Men spiller det noen rolle om det er midlertidig eller permanent i forhold til lovverket? Må nesten ta en telefon til kommunen i morgen for å høre. Anonymkode: 56ed5...79c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #7 Skrevet 7. juli 2024 Du skriver at du er halvveis i byggingen. Betyr det at du setter opp fast installasjon rundt eller ved teltet, så er det søknadspliktig. Anonymkode: 53efd...42d 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #8 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det skal vi selvsagt sørge for. Men spiller det noen rolle om det er midlertidig eller permanent i forhold til lovverket? Må nesten ta en telefon til kommunen i morgen for å høre. Anonymkode: 56ed5...79c Det er noen regler for midlertidige som skal stå mer enn to måneder. Anonymkode: df239...898 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #9 Skrevet 7. juli 2024 Du må sjekke med kommunen på hvorvidt du kan sette opp garasje på eiendommen uten å søke om det. Så lenge kommunen tillater at du setter opp en garasje, så må naboen godta det. Men naboen kan kreve at du gjør tiltak dersom garasjen lager sjenerende støy. Anonymkode: b4f54...11a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #10 Skrevet 7. juli 2024 https://www.huseierne.no/nyheter/disse-7-tingene-kan-du-bygge-uten-a-soke/ Anonymkode: 9f2aa...045
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #11 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du skriver at du er halvveis i byggingen. Betyr det at du setter opp fast installasjon rundt eller ved teltet, så er det søknadspliktig. Anonymkode: 53efd...42d Det er ingenting som sitter fast i bakken enda om det er hva du mener Anonymkode: 56ed5...79c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #12 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): https://www.huseierne.no/nyheter/disse-7-tingene-kan-du-bygge-uten-a-soke/ Anonymkode: 9f2aa...045 Garasjetelt ble ikke nevnt i artikkelen. Går det under garasje? Anonymkode: 56ed5...79c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #13 Skrevet 7. juli 2024 Du kan ha det stående i to måneder. Hilsen min samboer som er saksbehandler i byggesaksavdelingen i kommunen her. Anonymkode: da11c...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #14 Skrevet 7. juli 2024 Du har lov, så lenge det står en meter fra tomtegrensen og ikke er for høyt. Men så kan det være noen regler for saker som er generende for nabo (pga støy)? Ville nok klarert med huseier først siden dere leier. Samtidig skjønner jeg at naboen ikke er fan: Er jo ikke direkte vakkert. Det med blafring og støy er vel bare synsing fra hans side, siden den ikke er oppe ennå. Selv setter jeg pris på å ha et godt forhold til naboene mine, så er usikker på om jeg ville satt det akkurat der... Anonymkode: 6dd1d...2ff
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #15 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har lov, så lenge det står en meter fra tomtegrensen og ikke er for høyt. Men så kan det være noen regler for saker som er generende for nabo (pga støy)? Ville nok klarert med huseier først siden dere leier. Samtidig skjønner jeg at naboen ikke er fan: Er jo ikke direkte vakkert. Det med blafring og støy er vel bare synsing fra hans side, siden den ikke er oppe ennå. Selv setter jeg pris på å ha et godt forhold til naboene mine, så er usikker på om jeg ville satt det akkurat der... Anonymkode: 6dd1d...2ff Om det bråker har noe å si, men utseendemessig er det vel ingenting å bry seg om. Anonymkode: 557d8...18b
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #16 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan ha det stående i to måneder. Hilsen min samboer som er saksbehandler i byggesaksavdelingen i kommunen her. Anonymkode: da11c...0ba Kan du spørre saksbehandlersamboeren din hva et slikt syn er tuftet på, gjerne med kilde som hun/han bygger dette på? Er det det at et garasjetelt regnes som temporært? Vil det i så fall "hjelpe" å bygge en platting og forankre teltet på den, for å gjøre det til en permanent konstruksjon? Vanskelig å forstå logikken her, siden en kan snekre opp noe tilsvarende i tre eller mur uten å søke... Anonymkode: 6dd1d...2ff 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #17 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skal vi selvsagt sørge for. Men spiller det noen rolle om det er midlertidig eller permanent i forhold til lovverket? Må nesten ta en telefon til kommunen i morgen for å høre. Anonymkode: 56ed5...79c Lykke til med å holde det taust. Det er en tilnærmet umulig lovnad. I tillegg vil presenninger bli slitt og strø små plastdukbiter over hele hagen. Skjærene elsker å plukke på det, så du tiltrekker dem og lyden fra dem, i tillegg til at du bidrar til at sneglene har en plass å avle/legge egg og overvintre. Forberedt deg på oppblomstring av brunsnegler! AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan ha det stående i to måneder. Hilsen min samboer som er saksbehandler i byggesaksavdelingen i kommunen her. Anonymkode: da11c...0ba Min nabo har hatt sine to (!) Garasjetelt stående de siste 6-7 årene. Startet med en, ble to for 2-3 år siden. Han har laget treramme og tredør, så dette er noe som står hele året. Har skjøteledning fra hus til garasjeport for strøm. Er det bare lov å ha slike i to mnd? Hvor står det hen i noe lovverk? Anonymkode: fcac6...9a4
Gjest jegerrinne Skrevet 7. juli 2024 #18 Skrevet 7. juli 2024 Her står det litt https://luftdesign.no/blogg/ma-man-soke-godkjenning-for-a-sette-opp-et-telt
Gjest jegerrinne Skrevet 7. juli 2024 #19 Skrevet 7. juli 2024 Og her https://www.byggstart.no/artikler/bygge-garasje-regler
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #20 Skrevet 7. juli 2024 Takk, det var interessant lesing! Anonymkode: fcac6...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå