Gå til innhold

Forstuet fot


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor lenge man vanligvis må gå med sånn aircast skinne når man har forstuet foten? Lurer fordi jeg forstuet foten i går og fikk skinne på foten og krykker og så skal jeg reise på ferie til neste uke. Håper å slippe å hoppe rundt på krykker da.

Anonymkode: b26f3...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1-6 uker, etter hvor kraftig forstuing.

Anonymkode: 530b4...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplyser legen om. Husker du ikke hva legen sa så ringer du og spør.

Anonymkode: 86438...17b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa ikke så mye, men skal tilbake dit på fredag og håper jeg slipper å ha skinne etter det, men lurer på hva som er vanlig. Håper så inderlig å kunne reise uten å ha med krykkene.

Anonymkode: b26f3...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen sa ikke så mye, men skal tilbake dit på fredag og håper jeg slipper å ha skinne etter det, men lurer på hva som er vanlig. Håper så inderlig å kunne reise uten å ha med krykkene.

Anonymkode: b26f3...24e

Da må du passe på å spørre. Belaste til smertegrense er ofte et vanlig råd, men som sagt, spør legen din.

Anonymkode: 86438...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legevakten i dag og de forklarte at jeg mest sansynlig må belage meg på krykker i 2-3 uker, men at jeg ville få mer informasjon etter kontrollen på fredag. Da blir det nok ferie på krykker her desverre. Kjenner jeg er litt skuffet over det ☹️

Anonymkode: b26f3...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ringte legevakten i dag og de forklarte at jeg mest sansynlig må belage meg på krykker i 2-3 uker, men at jeg ville få mer informasjon etter kontrollen på fredag. Da blir det nok ferie på krykker her desverre. Kjenner jeg er litt skuffet over det ☹️

Anonymkode: b26f3...24e

Om du ikke har kjøpt gummi-håndtak til krykkene, så kjøp selvklebende bandasje og surr rundt :)

slike fra biltema f.eks

En rull på Biltema koster 20kr, og holder fint til krykker, fremfor "håndtakene" fra apotek til 150-250 kr... Det gir bedre grep, blir ikke glatt om man svetter i hånda, og avlaster litt av trykket på håndflaten. I tillegg kan de billig byttes ut med tanke på hygiene!

Og 2-3 uker ikke så ille, jeg er på tredje uka nå, og må enda vente tre uker til bare på svar på MR-undersøkelse....

Anonymkode: 530b4...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om å bandasjere håndtakene for bedre grep. Kjenner jeg ikke er helt vandt med krykkegåing enda og at det er utfordrende. Skjønner at 2-3 uker ikke er verdens undergang, men kjedelig når jeg skal reise på ferie med venner. Har du forstuet foten også? Ønsker deg god bedring.

Anonymkode: b26f3...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstuet fot er veldig avhengig av hvor alvorlig overtråkket var. Overtråkk kan gjøre mer vondt enn brudd. Min erfaring er tre uker med krykker og skinne i seks uker. Det er veldig fort å tråkke over på nytt da foten er svak.

Anonymkode: 03c85...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk for tips om å bandasjere håndtakene for bedre grep. Kjenner jeg ikke er helt vandt med krykkegåing enda og at det er utfordrende. Skjønner at 2-3 uker ikke er verdens undergang, men kjedelig når jeg skal reise på ferie med venner. Har du forstuet foten også? Ønsker deg god bedring.

Anonymkode: b26f3...24e

Avventer avklaring, grunnet ferieavvikling tar det 3-5 uker få svar på MR bilder... Inntil da vet jeg ikke om det er leddbånd, sener, tretthetsbrudd eller hva det er. Vondt er det iallefall! 

Ikke gå for langt i starten, da risikerer du vondt inni hånda, som om du har blåmerker. 
Prøv å gjøre styrkeøvelser og mobilisering/tøying av skuldre og overarmer ofte, gjerne litt hver dag, for å unngå bli alt for sår og øm. 
Jeg bruker treningsbag som jeg henger foran meg på magen når jeg er på butikken, så klarer jeg handle litt alene. 
Og så bruker jeg en liten veske, med plass til termoskopp og vannflaske, når jeg er på jobb, så kan jeg hoppe til kaffemaskina, og tilbake uten hjelp! 
Jeg er enslig, med lite nettverk, så her har kreativiteten fått utspille seg for å klare dagliglivet :hihi:

Anonymkode: 530b4...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...