Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nå 5 uker siden fødsel. Hadde kun pyntesting og formen er og ble fort bra. 

Er det helt nødvendig å ta undersøkelsen som man skal ha 6-8 uker etter fødsel? Kommer ikke til å ta det hos legen, er ikke gira på å ta det hos gynekolog eller hos jordmor som fulgte meg opp i svangerskapet. Hvis jeg måtte, så hadde det i så fall helst vært hos jordmor på helsestasjon. Hva er egentlig vanlig? Er litt redd for å bestille time for så å komme til en av de andre på grunn av ferie. Syns det er veldig ubehagelig med undersøkelse nedentil, spesielt etter fødsel er frykten blitt større..

Anonymkode: 9d784...bf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tenker det er helt ok å velge den bort hvis du ikke plages med noe/lurer på prevensjon osv.

Skrevet (endret)

Du må ikke ta den, den er et tilbud til deg. Du må heller ikke ha noen undersøkelse selv om du er på kontroll. Du kan prate om hva du selv vil. Prevensjon KAN være et tema. Fødselen kan dere også prate om, om du vil. Vanligvis tas det blodtrykk og sjekk av blodprosent. Urinprøve er også vanlig, spesielt om du hadde preeklampsi. Ellers styrer du der selv. 

Når det er sagt, så kjenner jeg meg veldig igjen i det at ingen skal rote borti der etter fødsel. Men det kan være sunt å hoppe i det om du har en lege du er trygg på, eller en jordmor. Hvis ikke kan du alltids ta en gynekologisk sjekk senere en gang.

Endret av KaraThrace
AnonymBruker
Skrevet

Nei, den er jo egentlig ikke nødvendig sånn sett. Jeg hadde hastekeisersnitt og ble ikke undersøkelse nedentil i det hele tatt, kun arret som ble sjekket. 

Anonymkode: 92cae...c2b

Skrevet

Har ikke blitt undersøkt nedentil noen av gangene på 6 ukers kontroll. Var bare en samtale med legen og helt frivillig. 

AnonymBruker
Skrevet

Samme som personen over sier. Min lege tok ingen sjekk siden jeg ikke hadde noen plager. Vi bare pratet litt og jeg fikk resept på prevensjon, det var det.

Anonymkode: d2576...519

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er nå 5 uker siden fødsel. Hadde kun pyntesting og formen er og ble fort bra. 

Er det helt nødvendig å ta undersøkelsen som man skal ha 6-8 uker etter fødsel? Kommer ikke til å ta det hos legen, er ikke gira på å ta det hos gynekolog eller hos jordmor som fulgte meg opp i svangerskapet. Hvis jeg måtte, så hadde det i så fall helst vært hos jordmor på helsestasjon. Hva er egentlig vanlig? Er litt redd for å bestille time for så å komme til en av de andre på grunn av ferie. Syns det er veldig ubehagelig med undersøkelse nedentil, spesielt etter fødsel er frykten blitt større..

Anonymkode: 9d784...bf2

Nei du trenger ikke🙂 Det er kun ment for din egen del om du er usikker. Jeg gjorde ikke det og gikk ikke glipp av noe.

Anonymkode: 4f2f9...608

AnonymBruker
Skrevet

Det er et helt frivillig tilbud. Man MÅ ingenting. 

Anonymkode: 16fa9...f68

AnonymBruker
Skrevet

Husk at alle som tar slike undersøkelser er proffe og de alle gjør en god jobb for å se at alt er bra. 
Hadde villet tatt den. 
Det er for å sjekke at livmoren har trukket seg skikkelig sammen igjen og at alt ser bra ut. 

Anonymkode: 8c9e0...7f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...