AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #1 Skrevet 6. juli 2024 Stemmer det, eller er det bare en myte? Hilsen dame på 40 som aldri har trent og som spiser helt ok mat, men litt for mye sjokolade. Har lite energi. Anonymkode: 68493...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #2 Skrevet 6. juli 2024 Jeg føler jeg har mer energi i perioder hvor jeg trener og spiser sunnere, men er også nysgjerrig på hva forskningen sier. Anonymkode: 1647c...fd9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #3 Skrevet 6. juli 2024 Ja, til en viss grad. Da jeg var på vei mot å bli utbrent, gjorde trening meg bare enda mer dårligere. Kunne havne på sofaen i flere dager etter en treningsøkt, uten å klare å gjøre stort annet enn det jeg absolutt måtte gjøre. Til slutt var jeg så dårlig at selv små turer gjorde meg helt utmattet og ute i stand til å gjøre noe i dagevis etterpå. Jeg måtte slutte helt å trene og være i aktivitet, og bare fokusere på å hvile. Da ble jeg gradvis bedre. Det til tross for at leger og andre påstår at man bør være i aktivitet når man er utbrent eller på vei til å bli det. Nå som jeg er frisk, gir trening meg mer energi. Og et sunt kosthold gir mer energi enn en dårlig kosthold, for da får du jo i deg de næringsstoffene kroppen trenger. Anonymkode: 26433...266 2 1
Natta1980 Skrevet 6. juli 2024 #4 Skrevet 6. juli 2024 Men hva er sunn mat? Plantebasert? Dyrekostholdbasert? Har hørt både og fra begge, gjennom flere år, ettersom jeg lurer på dette selv. Noen har spist plantemat og føler seg bra, andre ikke, og har gått fra plantemat til kjøttspisende diett. Men du kan jo klart klare deg på et vanlig sunt norsk kosthold, hvis du det klarer. Alle er så forskjellige. Men jeg vil si at å trene, etter det kroppen klarer, er gull verdt, og er nesten viktigere enn kosthold.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #5 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, til en viss grad. Da jeg var på vei mot å bli utbrent, gjorde trening meg bare enda mer dårligere. Kunne havne på sofaen i flere dager etter en treningsøkt, uten å klare å gjøre stort annet enn det jeg absolutt måtte gjøre. Til slutt var jeg så dårlig at selv små turer gjorde meg helt utmattet og ute i stand til å gjøre noe i dagevis etterpå. Jeg måtte slutte helt å trene og være i aktivitet, og bare fokusere på å hvile. Da ble jeg gradvis bedre. Det til tross for at leger og andre påstår at man bør være i aktivitet når man er utbrent eller på vei til å bli det. Nå som jeg er frisk, gir trening meg mer energi. Og et sunt kosthold gir mer energi enn en dårlig kosthold, for da får du jo i deg de næringsstoffene kroppen trenger. Anonymkode: 26433...266 Dette er jo litt på siden, men samme erfaring her. Som frisk gir trening og riktig kosthold meg veldig mye energi. Dette er overskudd jeg virkelig trenger som småbarnsmor, for livet er slitsomt. Kroppen er sterkere og tåler å løpe rundt som en strikkball fordi jeg trener. Men jeg har også vært utbrent og da er det selvfølgelig helt krise å trene. Da skal man hvile, hvile, hvile. Høres ut som om Ts er frisk og bare mangler litt energi, så da høres det ut som en god idé å begynne å trene og få kostholdet på plass. Anonymkode: 94947...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #6 Skrevet 6. juli 2024 Da jeg var fysisk frisk, da treningen og kostholdet meg mer energi ja. Men nå når jeg er fysisk syk gir trening meg kun utmattelse og gjør meg sengeliggende. Anonymkode: 6e10a...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #7 Skrevet 6. juli 2024 Jeg har mye mer energi nå som jeg trener jevnlig, enn jeg hadde før jeg begynte trene. Dager hvor jeg trener før jobb så er jeg mye mer opplagt og fokusert på jobb. Jeg sover også mye bedre når jeg trener. Spiser relativt sunt, det vil si variert, med mye grønnsaker og proteiner. Begrenset mengde snacks, godis, kake, søte bakverk og slikt. Drikker ikke brus, juice eller energidrikker. Drikker mye vann. Anonymkode: 762f9...5de 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #8 Skrevet 6. juli 2024 Et bra kosthold og trening gjør selvfølgelig en forskjell. Anonymkode: 0de30...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #9 Skrevet 6. juli 2024 Et næringsrikt kosthold og fysisk aktivitet vil gi mer energi. Merker stor forskjell i energi nivå i perioder jeg ikke har hatt muligheten til å trene og tar litt snarveier i forhold til kosten. Anonymkode: 877ed...463 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #10 Skrevet 6. juli 2024 Samme som samtlige andre sier. Når jeg er frisk gir trening energi og mer å ta av i en hverdag. Er enslig tobarnsmor. Når jeg gradvis ble syk utover høsten i fjor gjorde treningen meg tilslutt sengeliggende. Er frisk igjen nå og trening er igjen givende. kosthold har enormt mye å si. Tradisjonskost uten korn, ris og pasta er bra for meg og selvfølgelig lite med sukker annet enn litt naturlig dessert type jordbær med hjemmelaget vanilje krem eller rkem etc. Anonymkode: 87365...767
Grüner Skrevet 6. juli 2024 #11 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, til en viss grad. Da jeg var på vei mot å bli utbrent, gjorde trening meg bare enda mer dårligere. Kunne havne på sofaen i flere dager etter en treningsøkt, uten å klare å gjøre stort annet enn det jeg absolutt måtte gjøre. Til slutt var jeg så dårlig at selv små turer gjorde meg helt utmattet og ute i stand til å gjøre noe i dagevis etterpå. Jeg måtte slutte helt å trene og være i aktivitet, og bare fokusere på å hvile. Da ble jeg gradvis bedre. Det til tross for at leger og andre påstår at man bør være i aktivitet når man er utbrent eller på vei til å bli det. Nå som jeg er frisk, gir trening meg mer energi. Og et sunt kosthold gir mer energi enn en dårlig kosthold, for da får du jo i deg de næringsstoffene kroppen trenger. Anonymkode: 26433...266 Som du sier, alt med måte. Blir en altfor opptatt av å bare spise sunn mat og trener veldig mye, vil det tappe en mer for energi enn det vil gi energi. Men regelmessig trening og mosjon i moderate mengder vil gi mer energi i hverdagen. Ved å spise regelmessige måltider, spise variert slik at en ikke får noen mangler og ikke spise for lite/for mye vil kostholdet gi mer energi. Regelmessigheten er viktig for å ha et jevnt blodsukker og energinivå. Det vil også minske sjansen for overspising og gi mindre søtsug. Hva en spise har også noe å si: spiser en mye sjokolade vil en raskt få mer energi når blodsukkeret går opp og bli doven når der går ned. Spiser en veldig sunt, men lite og kalorifattig, vil en oppleve det samme. Så verken en sjokolade eller en grønn salat er et komplett måltid og energinivået vil falle igjen ganske raskt med begge. Men tilsetter du salaten litt egg/kjøtt/fisk/ost/bønner, slik at du får litt protein og fett og kanskje noen litt mer mettende grønnsaker som blomkål, brokkoli, potet, søtpotet, bønner evt litt brød har salaten blitt et komplett måltid som vil holde energinivået oppe.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #12 Skrevet 6. juli 2024 Sånn var det for meg: I alle periodene hvor jeg prøvde å "være flink" og begynne å trene og spise sunnere, så tok det mer energi enn det ga. Slanking og å begynne nye treningsrutiner var slitsomt. Jeg var den første til å skrike høyt ut at trening ikke funker for meg, blir bare dårlig av det. Det jeg begynte å gjøre for 5 år siden var å begynne å spise litt sunnere, og begynne å bevege meg litt mer. Hadde også som deg et ok kosthold, men for mye kos og litt for mange kilo. Inaktiviteten var problemet mitt. Så begynte å gå tur rett og slett. Hver dag, men bare 3-4 km noen dager, og mer når jeg hadde tid. Siden begynte jeg å jogge litt. Etter et halvt år så begynte jeg å merke "hey, det er jo gøy å bevege seg!". Det måtte integreres i hverdagen før jeg fikk energi av treningen. Så når jeg merket hvor bra det var for meg så begynte jeg med styrketrening også. Nå trener jeg 4 dager i uken. Løper vanligvis 6-10 km per økt, og har mye mer energi og bare, ja mindre engstelser og fysiske plager enn jeg hadde før. Men måtte bygge meg rolig opp for å komme dit. Anonymkode: 5a28d...ba5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #14 Skrevet 6. juli 2024 Jeg har trent i "alle år", og det har aldri gitt mer mer energi. Jeg blir sliten av og trene, og det er tungt. Det suger energi, men jeg gjør det fordi jeg føler jeg må Kosthold derimot, har gitt og tatt energi. Kroppen min trives bedre med lavkarbo og mer glutenfritt kosthold. Periodisk faste er også bra for min kropp. Anonymkode: 75100...c0a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #16 Skrevet 7. juli 2024 Jeg blir bare slapp og utslitt. Unner meg perioder med massevis av usunn mat og vile,da får jeg masse energi i dobbelt forstand. Blir jo litt tykk av det,er visst ikke bra det heller. Så da må jeg ha en periode der jeg tapper meg totalt både fysisk og psykisk for å bli "sunn". Anonymkode: bfb8a...ef6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå